افزایش هزینه ها کار دست عربستان داد

به گزارش دَبی بلاگ، با توجه به اینکه سال جاری به علت شیوع کرونا عربستان زائر خارجی نمی پذیرد، به منظور رعایت نکات بهداشتی هزینه حج را بالا برده و همین امر موجب شد تا تعداد متقاضیان حج سال جاری به حدنصاب نرسد.

افزایش هزینه ها کار دست عربستان داد

به گزارش خبرنگاران، سعودی ها امسال هم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا بیان کردند که فقط افراد ساکن عربستان امکان تشرف به حج تمتع را دارند.

بر همین اساس، زائران کشورهای خارجی امسال هم همانند سال گذشته از تشرف به سرزمین وحی در ایام حج تمتع بازماندند.

ثبت نام متقاضیان حج 1442 از عربستان به مدت 10 روز

پس از اعلام سعودی ها، عملیات آماده سازی برای برگزاری حج تمتع شروع شد و در مرحله نخست عربستان از پذیرش 60 هزار زائر ساکن عربستان اطلاع داد و نام نویسی از متقاضیان حج تمتع ساکن عربستان از 13 تا 23 ژوئن (23 خرداد تا اول تیر) به مدت 10 روز به صورت اینترنتی صورت گرفت.

افزایش هزینه ها کار دست عربستان داد

در حالی که سعودی ها از پذیرش 60 هزار ساکن عربستان برای عملیات حج تمتع 1442 اطلاع داده بودن، تعداد متقاضیان حج تمتع امسال به این تعداد نرسید؛ به طوری که به گفته منابع مطلع در این مدت حدود 56 هزار نفر ثبت نام کردند. بر همین اساس، امسال هم همانند سال گذشته تعداد حجاج نسبت به تعداد اعلامی سعودی ها کمتر خواهد بود. این امر در حالی است که هزاران نفر از کشورهای مختلف مشتاق زیارت خانه خدا هستند، اما به علت شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی ها امکان تشرف به سرزمین وحی را ندارند.

تعداد متقاضیان حج تمتع امسال به حدنصاب نرسید

البته یکی از عوامل مؤثر در کاهش متقاضیان حج تمتع با وجود نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی ها و رعایت نکات بهداشتی در ایام حج، افزایش قیمت حج تمتع است؛ چرا که امسال عربستان به علت اهمیت رعایت نکات بهداشتی و تغییرات در اسکان، تغذیه و حمل و نقل، هزینه حج تمتع را نسبت به حالت عادی بالا برده است و زائران در صورت تشرف به حج تمتع باید در یکی از سه گروه قیمتی 16 هزار و 560 ریال سعودی (حدود 116 میلیون تومان)، 14 هزار و 381 ریال سعودی (حدود 100 میلیون تومان) و 12 هزار و 113 ریال سعودی (حدود 85 میلیون تومان) ثبت نام می کردند.

سامانه ثبت نام حج تمتع با تکمیل نشدن ظرفیت دوباره باز شد

همین امر موجب شد که تعداد متقاضیان حج تمتع کاهش یابد و بسیاری از مردم عربستان امکان تشرف به خانه خدا را نداشته باشند.

با این وجود، با اتمام زمان ثبت نام از متقاضیان حج تمتع امسال، سعودی ها عملیات آنالیز شرایط و سلامت متقاضیان حج تمتع را شروع کردند و به چند نفر از افراد واجد شرایط هم پیغام ارسال شده است.

علاوه بر این، با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت، متولیان حج عربستان اقدام به ثبت نام مجدد برای متقاضیان حج تمتع کردند.

بیش تر متقاضیان حج تمتع جوانان هستند

بر اساس اعلام سعودی ها، زائران باید علاوه بر نداشتن سابقه بیماری، واکسن کرونا را تزریق نموده باشند. بعلاوه امسال بازه سنی 18 تا 65 سال امکان ثبت نام در حج تمتع را داشتند و از قوانین ثبت نام، مطلعی از قرنطینه پس از ورود به مکه مکرمه بود.

امسال از بین حدود 56 هزار متقاضی حج تمتع 1442، بیشتر متقاضیان حج تمتع را آقایان شامل می شوند.

بعلاوه زائران در گروه سنی 30 تا 40 سال در صدر متقاضیان حج تمتع هستند؛ به طوری که حتی بیش از 60 درصد متقاضیان حج تمتع، کمتر از 40 سال دارند بنابراین بسیاری از حجاج امسال را جوانان تشکیل می دهند. البته حدود 5 هزار نفر را هم خادمان و مسؤولان کاروان ها هستند تا زائران را برای انجام اعمال حج تمتع آماده و هدایت نمایند.

در هر چادر عرفات و منا 4 نفر اسکان می یابند

در منا و عرفات هم به منظور رعایت نکات بهداشتی، در هر چادر چهار نفر اسکان داده می گردد و میانه متراژ چادرها هم 16 متر پیش بینی شده است تا افراد در عرفات و منا با فاصله به نیایش و انجام اعمال بپردازند.

به گزارش فارس، سال گذشته هم عربستان بیان کرد که 10 هزار نفر از افراد ساکن عربستان می توانند در حج تمتع شرکت نمایند که 70 درصد سهمیه به خارجی های ساکن عربستان تعلق داشت.

امسال هم بر اساس اعلام اولیه 45 هزار نفر از سهمیه 60 هزار نفر حج امسال به خارجی های ساکن عربستان تعلق دارد که با وجود اتمام زمان ثبت نام، هنوز تعداد زائران خارجی متقاضیان حج امسال معین نیست که البته یکی از دلایل آن نامعین بودن تعداد نهایی زائران حج تمتع امسال است، چرا که غربالگری و معین شرایط متقاضیان حج به تازگی شروع شده است و پس از آنالیز شرایط متقاضیان، تعداد حجاج نهایی خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18639

به "افزایش هزینه ها کار دست عربستان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزینه ها کار دست عربستان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید