انتخابات تونس، شروع سکوت انتخاباتی و کناره گیری دو نامزد به نفع وزیر دفاع سابق

به گزارش دَبی بلاگ، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس از دیشب به خاتمه رسید و امروز سکوت انتخاباتی در این کشور حاکم است.

انتخابات تونس، شروع سکوت انتخاباتی و کناره گیری دو نامزد به نفع وزیر دفاع سابق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آدینه شب (دیشب) همزمان با خاتمه یافتن تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در تونس، هزاران نفر از طرفداران نامزدهای انتخاباتی به خیابان ها آمدند و سه تن از نامزدهای انتخاباتی عبدالفتاح مورو از حزب اسلام گرای النهضه، منجی الرحوی نامزد الجبهة الشعبیة و حمة الهمامی نامزد حزب کار نیز برای ایراد آخرین سخنان خود در جمع طرفدارانشان حاضر شدند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس که دومین انتخابات از زمان سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس در سال 2011 است، فردا یکشنبه در داخل تونس برگزار می گردد در حالیکه برگزاری انتخابات در خارج از تونس از روز آدینه (دیروز) شروع شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

شرکت 10 هزار نفر در نخستین روز انتخابات در خارج

نبیل بفون رئیس کمیته انتخابات تونس در این باره گفت که شمار شرکت نمایندگان در نخستین روز رأی گیری در خارج به 10 هزار نفر رسید.

طبق گزارش خبرگزاری تونس افریقیا، بفون در یک نشست مطبوعاتی گفت که 386 حوزه انتخاباتی در خارج مشخص شده است که روز آدینه (دیروز) همه حوزه ها به استثنای یک حوزه در سان فرانسیسکو آمریکا، رأی گیری از واجدین شرایط را شروع کردند.

کناره گیری دو نامزد به نفع وزیر دفاع سابق

با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات، دو تن از نامزدها به نام های سلیم الریاحی موسس حزب الاتحاد الوطنی الحر و محسن مرزوق از حزب مشروع تونس به نفع عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع سابق و نامزد این انتخابات، از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کردند.

خبرگزاری تونس افریقیا گزارش کرد که محسن مرزوق پس از دیدار با الزبیدی در صفحه فیس بوک خود بیان کرد که به نفع الزبیدی کناره گیری نموده و دلیل این کار خود را اولویت دادن مصلحت ملی و اجتناب از افتادن کشور به دست گروه های پوپولیستی و افراطی که تهدیدی برای وحدت کشور هستند. بیان کرد.

وی گفته است که در دیدار با الزبیدی درباره ضرورت اتحاد همه گروه های ملی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی بحث و گفت وگو نموده است.

همچنین سلیم الریاحی نامزد جنبش الوطن الجدید نیز با انتشار ویدئویی از محل اقامت خود در خارج، کناره گیری از رقابت های انتخاباتی به نفع الزبیدی را بیان کرد.

با کناره گیری این دو نفر از رقابت های انتخاباتی، 24 نامزد در انتخابات زودهنگامی که فردا یکشنبه برگزار می گردد، رقابت خواهند کرد.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری تونس، هفدهم نوامبر (2019) برگزار گردد اما مرگ الباجی قائد السبسی رئیس جمهور فقید این کشور، انتخابات را جلو انداخت.

السبسی، 25 جولای گذشته در 92 سالگی درگذشت و طبق قانون که مقرر نموده طی مهلت 90 روزه رئیس جمهور جدید انتخاب گردد، محمد الناصر رئیس مجلس مسئولیت های او را بر عهده گرفت.

السبسی دومین رئیس جمهور تونس + بعد از انقلاب 2011 است. المنصف المرزوقی اولین رئیس جمهور بود که البته به شکل غیرمستقیم انتخاب شده بود.

معروف ترین نامزدها

الزبیدی نامزدی که در آخرین دقایق ثبت نام کرد

عبدالکریم الزبیدی 69 ساله وزیر دفاع مستعفی تونس کسی است که در آخرین دقایق ثبت نام نامزدها، مدارک خود را تحویل کمیته انتخاباتی داد و رسما در این انتخابات نامزد شد.

وی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود تأکید نموده که نامزدی اش در انتخابات به دلیل آن بوده تونس به دست قاچاقچیان و راهزنان نیفتد.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، الزبیدی با وجود اینکه یک پزشک است اما تجربه او در ارتش به او ثابت نموده که یک سرباز از میدان نبرد فرار نمی کرد و اگر فرار کرد خائن است.

وی در جای دیگری نیز گفته است که اگر سیاستمدار کسی است که به فحاشی و اهانت تسلط دارد و وعده های دروغین می دهد اما در عمل هیچ دستآوردی ندارد و اگر منظور از سیاست این است، هرگز تمایلی ندارم سیاستمدار باشم.

المرزوقی؛ مرد مأموریت های سخت

المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق تونس که برای سومین بار نامزد انتخابات شده است، او در سال 2011 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد اما در سال 2014 در مقابل الباجی قائد السبسی باخت.

وی انتخابات کنونی را سرنوشت ساز توصیف نموده و گفته که این انتخابات سرنوشت تونس را نه تنها برای پنج سال آینده بلکه برای 50 سال بعد مشخص می نماید.

او در سخنانی در شهر تطاوین گفت: این مرحله به منزله نبرد واقعی است و تنها یک رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری نیست.

رئیس حزب الحراک اخیرا از عربستان و امارات خواست، دخالت در امور تونس را متوقف نمایند.

المرزوقی که اولین رئیس جمهور بعد از سقوط دولت زین العابدین بن علی در پی انقلاب سال 2011 است، در گفت وگو با رادیو موزاییک گفت، او هیچگاه جزء سیاست جبهه بندی ها نبوده و کشورش اکنون با 34 کشور روابط دیپلماتیک دارد و با 60 کشور هم مسئله ای ندارد و تنها با چهار کشور دچار مشکل است.

او چهار کشور را عربستان و امارات و سوریه و مصر بیان کرد و گفت، در همین چارچوب عربستان و امارات باید دست از دخالت در امور تونس بردارند.(جزئیات بیشتر)

الشاهد؛ شکارچی فرصت ها و ائتلاف ها

یوسف الشاهد نخست وزیر تونس که از او به عنوان شکارچی فرصت ها و ائتلاف ها یاد می نمایند. حیات سیاسی وی یک مورد بی نظیر و بی سابقه است طوریکه او توانست به سرعت پله های ترقی و قدرت را طی کند و هیچ کس حتی خود الشاهد به عنوان یک کارشناس کشاورزی تصور نمی کرد که یک روزی به برجسته ترین رقیب انتخابات ریاست جمهوری تبدیل گردد.

او متولد 18 سپتامبر 1975 و نامزد حزب تحیا تونس در انتخابات ریاست جمهوری است.

الشاهد روز آدینه (دیروز) درباره بازگشت بن علی با وجود اینکه تحت تعقیب قضایی گفت که اگر اخبار مربوط به وخامت حال بن علی صحت داشته باشد، مانعی برای بازگشت او به کشور وجود ندارد.

مورو از حزب النهضه

عبدالفتاح مورو نامزد حزب اسلام گرای النهضه است که وعده کمک و پیروزی به خانواده های قربانیان شکنجه در تونس را داده و گفته که در صورت پیروزی نخستین پرونده ای که به آن رسیدگی خواهد نمود پرونده عدالت انتقالی است که 26 هزار تونسی از دهه پنجاه تا انقلاب را شامل می گردد و اینها از کسانی هستند که به خاطر تونس شکنجه شده، گرسنگی کشیده و تحت ظلم قرار گرفته اند.

وی همچنین وعده رسیدگی به پرونده شهدا و زخمی های انقلاب 2011 را داده و گفته که این دو پرونده یک تبلیغ انتخاباتی نیست بلکه یک مسئولیت است.

به نوشته روزنامه القدس العربی، پیش از این راشد الغنوشی رئیس حزب النهضه از رایزنی با منصف المرزوقی، حمادی الجبالی و سیف الدین مخلوف به منظور متقاعد کردن آن ها به کناره گیری از رقابت های انتخاباتی به نفع عبدالفتاح مورو خبر داده بود که تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

قروی که به اتهام پولشویی زندانی است

نبیل القروی از حزب قلب تونس نیز از جمله نامزدهایی است که گفته می گردد از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است.

القروی از دو هفته پیش به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت شده است و در طول تبلیغات انتخاباتی نیز از انجام تبلیغات و تماس با رأی دهندگان ممنوع بوده است.

او از سال 2016 به دنبال مرگ پسرش در حادثه تصادف، انجام فعالیت های خیریه را شروع کرد و به همین دلیل در مناطق محروم تونس از محبوبیت مردمی برخوردار است.

بعضی منابع خبری گزارش دادند که القروی از پنجشنبه گذشته در اعتراض به ممانعت وی از مشارکت در انتخابات، دست به اعتصاب غذا زده است. خبرها حاکی است که شرکت القروی در انتخابات روز یکشنبه نیز ممنوع است.

نتایج اولیه انتخابات نیز روز 17 سپتامبر (26 شهریور) اعلام خواهد شد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2556

به "انتخابات تونس، شروع سکوت انتخاباتی و کناره گیری دو نامزد به نفع وزیر دفاع سابق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات تونس، شروع سکوت انتخاباتی و کناره گیری دو نامزد به نفع وزیر دفاع سابق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید