تغییر آیین نامه ساخت و ساز در کشور براساس تجارب زلزله کرمانشاه

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، محمد اسلامی بعد از ظهر امروز سه شنبه در روند بازدید از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و مسکن مهر این مناطق در جمع خبرنگاران گفت: همه ساخت و سازها در کشور براساس ضوابط و معیارهای قانونی صورت می گیرد و سازمان نظام مهندسی هم موظف به نظارت بر آنها است.

تغییر آیین نامه ساخت و ساز در کشور براساس تجارب زلزله کرمانشاه

وی با اشاره به وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب در زلزله سال گذشته، اضافه نمود: اتفاقی که در مسکن مهر این منطقه رخ داد به دلیل عدم رعایت آیین نامه ها و اجرا نشدن آن ها بود و این واحدها در جریا زلزله ایستایی و پایداری خوبی از خود نشان ندادند.

وزیر راه و شهرسازی از تغییر آیین نامه های ساخت و ساز با توجه به تجارب زلزله سال گذشته اطلاع داد و بیان داشت: معیارها و ضوابط آیین نامه تغییر پیدا نموده است تا واحدها استحکام و ایستایی بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بازسازی های انجام شده در مناطق زلزله زده کرمانشاه آیین نامه جدید رعایت شده است، توضیح داد: همه مقاوم سازی ها براساس معیارهای جدید است و تا واحدهای جدید بتوانند به عنوان یک ساختمان مقاوم در زلزله ها باشند.

اسلامی بیان کرد: در واحدهای مسکن مهر سرپل ذهاب تعداد سه بلوک به دلیل ناپایداری تخریب شد و از نو احداث می گردد همچنین 21 بلوک باقی مانده هم مقاوم سازی شده اند.

وی با تقدیر از مشارکت مردم در ساخت و سازهای مناطق زلزله زده گفت: رکورد بی سابقه ای در مناطق زلزله زده کرمانشاه رقم خورده است و با توجه به حجم ساخت و سازها و نیز مدت زمان یکسال یک رکورد در کشور به ثبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی که در حال حاضر صورت می گیرد بیشتر از واحدهای مسکونی قبل از زلزله بوده است، بیان کرد: حجم کار سه برابر شده است و تا کنون بیش از 11 هزار و 800 واحد پروانه صادر شده است که با توجه به الزامات فنی و بالا بودن حجم کار بسیار قابل قبول است.

وی در ادامه به فعالیت های بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده اشاره و با قدردانی از این فعالیت ها توضیح داد: با مدیریت مردم و نیز همکاری آنان با پیمانکاران این وضعیت پیشرفت ها بالا بوده است.

اسلامی با اشاره به اینکه بنیادهای مسکن تعیین نقش یکپارچه ای در بازسازی ها داشته اند، گفت: امیدواریم در سال آینده و دومین سالگرد زلزله شاهد اتمام ساخت و سازها و ایجاد شهری نو باشیم.

وی با اشاره به الزامات قانونی در شناسنامه دار شدن ساختمان ها و ملاک ارزیابی آن برای واحدها گفت: دولت ضوابط و مقررات جدیدی را برای ساخت و سازها ابلاغ نموده است و اگر دراین زمینه قصوری صورت گیرد، با جدیت برخورد می گردد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 256

به "تغییر آیین نامه ساخت و ساز در کشور براساس تجارب زلزله کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر آیین نامه ساخت و ساز در کشور براساس تجارب زلزله کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید