فراوری بافت مصنوعی چسبنده قلب

به گزارش دَبی بلاگ، تیمی از محققان در کانادا ماده ای فراوری نموده اند که در بدن درست مانند قلب می تپد، اما می توان لایه ای را به آن چسباند یا از آن جدا کرد.

فراوری بافت مصنوعی چسبنده قلب

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، زمانی که دانشمندان بافت مصنوعی قلب را می سازند، معمولا مواد شیمیایی مصنوعی زیست تخریب پذیر را با سلول های زنده کشت داده شده در آزمایشگاه ترکیب می نمایند. این بافت ها کاربردی هستند اما عملکرد آن ها محدود است.

همچنین تعدادی از شیوه های فراوری، شکل نهایی سلول ها را غیرقابل پیش بینی می نمایند یا این که داربست های ریز سلول ها قادر نیستند بر روی یکدیگر قرار بگیرند؛ در این میان، بافت های چاپی زیستی مناسب هستند اما پزشکان نمی توانند لایه های مختلف آن ها را از یکدیگر جدا نمایند.

شاید جداکردن لایه های یک قلب مصنوعی موضوع عجیبی باشد اما از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا محققان می توانند لایه های مختلف را با مولکول های حفاظتی دستکاری نموده تا آن ها را برای بیمار مبتلا به التهاب زیاد، سازگار نمایند.

در یک محیط تحقیقاتی، جداکردن لایه ها به دانشمندان در آزمایش کردن اثرات مولفه های مختلف از جمله زمان، مکان و مولکول های پوششی مختلف بر روی دوام بافت اثر می گذارد.

مهندسان شیمی دانشگاه تورنتو معتقدند این موضوع می تواند در آینده به آن ها در فراوری نسخه های بهتر بافت قلب یاری کند.

در بافت فراوریشده به نام Tissue-Velcro توسط این دانشمندان، یک طرف هر لایه بافت دارای آرایه ای از حلقه های فراوریشده از پلیمر زیست تخریب پذیر است و سمت دیگر آن دارای قلاب های فراوریشده از همین ماده است.

هر لایه را می توان به صورت منفرد فراوری کرد و زمانی که این لایه ها به یکدیگر متصل می شوند یا از هم جدا می شوند، مولکول ها و پلیمر مصون باقی می مانند.

زمانی که دانشمندان Tissue-Velcro را در یک موش تازه متولدشده قرار دادند، دریافتند این ماده به طور کامل در روزنه ای در بافت قلب سازگار شد در حالی که انسجام ساختاری اش را حفظ کرد.

پس از چند روز، این بافت آغاز به تپیدن کرد و به این کار ادامه داد و با لایه ای از سلول های اندوتلیال پوشیده شد که این سلول ها از پلیمر در مقابل تجزیه شدن در بدن یا ایجاد التهاب محافظت می نمایند.

دانشمندان هنوز برنامه ای برای استفاده از بافت جدید در پیوند قلب انسان ندارند. در حال حاضر، کاربرد اولیه این بافت در تحقیقات بر روی قلب است و در مطالعات آینده محققان به دنبال استفاده از Tissue-Velcro برای درک این موضوع هستند که چگونه بقای سلول های منفرد یا مرگ آن ها بر عملکرد قلب اثر می گذارد.

جزئیات این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شد.

منبع:ایسنا

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2766

به "فراوری بافت مصنوعی چسبنده قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بافت مصنوعی چسبنده قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید