خبرنگاران استاندار خراسان رضوی: پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خرد در اولویت است

به گزارش دَبی بلاگ، مشهد- خبرنگاران- استاندار خراسان رضوی گفت: سیاست استان حمایت از کسب و کارهای خرد به منظور توسعه اشتغال است و در این راستا باید مدیران بانکها در پرداخت تسهیلات به این کسب و کارها کوشش بیشتری نمایند.

خبرنگاران استاندار خراسان رضوی: پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خرد در اولویت است

علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی افزود: ضروری است مدیران بانکهای استان پرداخت تسهیلات به بنگاه های نامداری که امکان جذب تسهیلات و پرداخت به موقع اقساط آن را دارند را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: مشکلاتی که برای اقتصاد ایران چه از جنبه تهدید و چه از بعد شیوع کرونا به وجود آمده، باعث شده است که اشکالات ساختاری در شبکه بانکی کشور نیز نمایان گردد.

استاندار خراسان رضوی گفت: این اشکالات ساختاری عدم توازن بین نرخ 40 درصدی تورم با نرخ سود 18 تا 25 درصدی تسهیلات بانکی و رانت را به وجود آورده و در نهایت موجب توزیع ناعادلانه در حوزه منابع و مصارف بانکی در کشور شده است.

رزم حسینی افزود: توزیع ناعادلانه منابع و مصارف بانکی در کشور به دلیل اشکالات ساختاری در نظام بانکی است.

وی افزود: براساس آمار حداقل 65 درصد منابع در سیستم بانکی کشور رسوب شده یا در دارایی های ثابت حبس است و این مساله قدرت وام دهی بانکها را ضعیف نموده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: رسوب تسهیلات خرد در شبکه بانکی زیاد است در حالی که کسب و کارهای خرد می توانند اشتغال زیادی ایجاد نمایند و تعداد زیادی از مردم جامعه از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

رزم حسینی افزود: این در حالی است که عمدتا بانکها در کشور تسهیلات را به کسب و کارها یا بنگاه های مالی عظیم می دهند که معمولا این بنگاه ها درخواست تمدید پرداخت تسهیلات یا تمدید تقسیط تسهیلات را نیز دارند.

وی افزود: از طرف دیگر بدهی های بانکی و معوقات تسهیلات خرد در شبکه بانکی به مراتب کمتر از معوقات تسهیلات کلان است.

استاندار خراسان رضوی نسبت مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی را بهتر از گذشته دانست و گفت: هنوز باید در افزایش مصارف نسبت به منابع بانکی کوشش بیشتری انجام گیرد، بانکهای تهران بیشتر از 65 درصد از منابع بانکی خود را تسهیلات داده اند اما این نسبت در خراسان رضوی به 45 درصد نیز نرسیده است در حالی که باید میزان مصارف بانکی در این استان به 85 درصد برسد.

رزم حسینی افزود: طرحهای سرمایه گذاری که برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی می شوند چندین مرحله پایش شده و مجری آنها اهلیت و تجربه کاری کافی را دارد، از سرمایه قابل قبول 30 درصدی برخوردار است و اجرای طرح نیز 30 درصد پیشرفت دارد لذا بانکها با خیالی آسوده تسهیلات را به این طرحها اختصاص دهند.

وی تشکیل کمیسیون هماهنگی بانکها را اقدام ارزشمندی از سوی بانک مرکزی دانست و بر تشکیل مستمر آن تاکید نمود.

استاندار خراسان رضوی گفت: پرداخت تسهیلات هدفمند به فرد دارای اهلیت و طرح دارای توجیه مالی در اولویت خراسان رضوی واقع شده است و سیاست استان این است که به افراد فاقد اهلیت و بدحساب وام داده نگردد.

رزم حسینی با تاکید بر این که حوزه بازرگانی خراسان رضوی از شیوع کرونا خسارت زیادی متحمل شده است افزود: با این که حرم مطهر رضوی گشایش یافته است و بیشتر هتلها دایر و کسب و کارها فعال هستند هنوز هشت تا 9 درصد ظرفیت هتلها اشغال است.

وی بر جذب تسهیلات حمایتی دولت برای کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا در خراسان رضوی تاکید نمود و افزود: دولت تدابیر خردمندانه ای برای کاهش خسارتهای ناشی از کرونا به مردم اتخاذ نموده تا به سمتی پیش رویم که کمترین خسارت به کشور از بحران کرونا وارد گردد.

او بانکهای ملی، صادرات و ملت را سه بانک برتر خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات ویژه کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا ذکر و بیان نمود: در صورت لزوم برای تسریع در پرداخت تسهیلات و افزایش اختیارات مدیران بانکهای استان، مدیران استانداری آماده برگزاری نشست با هر یک از مدیران عامل بانکهای کشور هستند.

پرداخت 176 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی

دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شبکه بانکی استان تا خاتمه تیرماه سال جاری 176 هزار و 395 میلیارد ریال در بخشهای کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، قرض الحسنه ، خدمات و بازرگانی، صادرات و سایر تسهیلات پرداخت نموده که نسبت به خاتمه اسفندماه پارسال 59.5 درصد رشد داشته است.

حمید صفایی نیکو افزود: میزان سپرده موثر تا خاتمه تیرماه سال جاری در شبکه بانکی استان یک میلیون و 231 هزار و 608 میلیارد ریال است.

وی گفت: منابع قابل تخصیص در شبکه بانکی خراسان رضوی برای اعطای تسهیلات تا خاتمه تیرماه سال جاری یک میلیون و 46 هزار و 867 میلیارد ریال و مانده تسهیلات در شبکه بانکی نیز 758 هزار و 238 میلیارد ریال است.

دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی گفت: نسبت مصارف به منابع قابل تخصیص در شبکه بانکی خراسان رضوی تا خاتمه تیرماه سال جاری 72.4 درصد است.

صفایی نیکو افزود: مانده سپرده جاری ارزی تا خاتمه تیرماه سال جاری در شبکه بانکی استان 17.4 میلیون دلار، مانده سپرده پس انداز ارزی 36.1 میلیون دلار و مانده سپرده مدت دار ارزی پنج میلیون دلار است.

وی میزان رشد سپرده های ارزی در خاتمه تیرماه سال جاری نسبت به خاتمه اسفندماه سال گذشته را منهای پنج دهم درصد ذکر و بیان نمود: این نسبت رشد در مدت مزبور در مانده سپرده جاری ارزی 18 درصد، در مانده سپرده پس انداز ارزی 4.3 درصد و در مانده سپرده مدت دار ارزی منهای 3.3 درصد است.

دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی گفت: سهم منابع استان خراسان رضوی از منابع بانکی کل کشور 4.4 درصد است و رتبه دوم کشور را دارد در حالی که این نسبت برای استان تهران 55 درصد و برای سایر استانها 45 درصد است.

صفایی نیکو با اشاره به فعالیت 13 هزار و 151 نفر در 2 هزار و 11 شعبه و باجه بانکی در استان افزود: تعداد مبتلایان به کرونا در شبکه بانکی استان 150 نفر است و تا به امروز سه تن از مبتلایان فوت نموده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11493

به "خبرنگاران استاندار خراسان رضوی: پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خرد در اولویت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار خراسان رضوی: پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خرد در اولویت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید