خبرنگاران هنرمندان دیلمی آیین گریگشو را مجازی برگزار کردند

به گزارش دَبی بلاگ، گناوه - خبرنگاران - هنرمندان عرصه موسیقی شهرستان دیلم سه شنبه شب با خلق و پخش آهنگ بومی محلی، آیین گریگشو را در فضای مجازی برگزار کردند.

خبرنگاران هنرمندان دیلمی آیین گریگشو را مجازی برگزار کردند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی دیلم روز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: آیین گریگشو یکی از آیین های بومی محلی و سنت دیرینه خانواده های دیلمی است که ازدیرباز آن را برگزار می نمایند.

زهره محنایی اضافه کرد: سال جاری باتوجه به شرایط دیلم از لحاظ رنگ بندی کرونایی، هنرمندان این شهرستان با خلق یک اثر موسیقی محلی با همکاری شهرداری و کانون پرورش فکری بچه ها ونوجوانان گامی دیگر در جهت زنده نگه داشتن این سنت دیرینه برداشتند و با تهیه یک کلیپ کامل بومی به نحوه اجرای این آیین گریگشو در فضای مجازی پرداختند.

وی اعلام کرد: مردم دیلم در شب نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد باسعادت کریم اهل بیت (ع) یکی از سنت های حسنه این منطقه را برای حفظ سلامتی خود در جمع خانواده برگزار کردند و با برپایی جشنی به پویش آیین گریگشو پیوستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی دیلم یادآورشد: دراین پویش، بچه ها و نوجوانان در خانه با خواندن اشعار زیبا و پوشیدن لباس های بومی محلی منطقه و سفره آرایی همه جامعه را به برگزاری مراسم درخانه دعوت کردند و این پیغام را رساندند که برای سلامتی خود وخانواده تا بتوانیم در پیشگیری از ویروس منحوس کرونا گام برداریم.

مردم شهرستان دیلم در ماه مبارک رمضان آیین های خاصی دارند که یکی از آنها آیین سنتی گره گشو یا گریگشو است که در شب 15 رمضان، میلادحضرت امام حسن مجتبی (ع)، برگزار می گردد.

کلمه گره گشو تغییریافته از کلمه گره گشاست که مردم این دیار براین باورند بخششی که در این شب صورت می گیرد باعث افزایش رزق و روزی آنان خواهد شد.

در برگزاری این آیین، خانواده ها از چند شب قبل برای فرزندان خردسال خود کیسه هایی که بیشتر بصورت پارچه و به نام گره گشو معروف است، آماده می نمایند و نخی به آن متصل و برگردن آنها انداخته و با نشاط و شادمانی پس از افطار، به صورت گروهی در کوچه ها حرکت می نمایند.

آنها به در خانه ها می زنند و با خواندن اشعاری ویژه مانند گره گشو سرت بشور، با آرد شو درخواست می نمایند و به دنبال آن یکی از اعضای خانواده نذرها را در کیسه آنها می ریزد و آنان مسرور و خندان به منازل دیگر مردم مراجعه می نمایند و اگر خانواده ای از آنان پذیرایی نکرد، ندای خانه گدا خیرش را به ما نداد سر می دهند.

شهرستان دیلم در منتهی الیه شمالی استان بوشهر واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17456

به "خبرنگاران هنرمندان دیلمی آیین گریگشو را مجازی برگزار کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هنرمندان دیلمی آیین گریگشو را مجازی برگزار کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید