خون های اهدایی تا چند سال قابل نگهداری می شوند

به گزارش دَبی بلاگ، محققان معتقدند با استفاده از روش خشک کردن انجمادی خون، می توان آن را برای سال ها نگهداری کرد.

خون های اهدایی تا چند سال قابل نگهداری می شوند

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از دیجیتال ترندز، مردم دنیا سالانه مقادیر زیادی خون اهدا می کنند که این امر می تواند به منظور تهیه فراورده های خونی و یا تزریق به افراد نیازمند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما ذخیره کردن خون آسان نیست.

هرساله میلیون ها واحد خون به مراکز درمانی و بانک های خون اهدا می شود، اما معمولاً تا حدود شش هفته قابل ذخیره است. بااین حال، به لطف تحقیقات دانشگاه لوئیزویل، ممکن است این میزان تغییر کند.

محققان در لوئیزویل تکنیک جدیدی را برای خشک کردن انجمادی خون ایجاد کرده اند که به طور بالقوه آن را قادر می سازد برای سال ها دوام بیاورد. این یک پیشرفت بزرگ نه تنها برای بیمارستان های ما، بلکه برای تأمین خون در جاهایی مانند میدان جنگ یا حتی فضا، نیز خواهد بود.

جاناتان کوپچک، استادیار گروه زیست مهندسی دانشگاه لوئیزویل گفت: فرایند خشک کردن انجمادی که ما برای تولید خون خشک استفاده می کنیم براساس روشی استاندارد است که اغلب برای تولید داروهای خشک استفاده می شود. این شامل انجماد نمونه ها و تبخیر آب تحت خلاء است. جنبه منحصربه فرد تحقیقات ما یک روش جدید برای بارگذاری یک قند محافظ به نام ترهالوز در گلبول های قرمز است تا سلول ها بتوانند در فرایند خشک کردن انجمادی زنده بمانند.

این رویکرد نوآورانه از فراصوت برای ایجاد منافذ در سلول های خونی استفاده می کند. این امر محققان را قادر می سازد تا در مولکول های ترهالوز بارگذاری کنند. اگرچه تحقیقات هنوز آزمایشی است، اما ترهالوز قبلاً نیز استفاده شده و بی خطر بوده است. این ماده در حال حاضر به عنوان ماده نگهدارنده برای برخی از مواد غذایی از جمله لعاب دونات استفاده می شود.

کوپچک خاطرنشان کرد: هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود تا بتوان این طرح را به عنوان یک فناوری ثابت به بانک های خون منتقل کرد.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8199

به "خون های اهدایی تا چند سال قابل نگهداری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون های اهدایی تا چند سال قابل نگهداری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید