طرح خام دولت برای حمایت مالی از خانوارها، تسهیلات حمایتی عجیب با سود و بهره 12 درصد!

به گزارش دَبی بلاگ، در حالی که شیوع کرونا و اضطراب ناشی از آن خانواده های کم درآمد را در نگرانی عمیق در خصوص شرایط معیشتی شان فرو برده است، گویا دولت میخواهد با اجرای طرحی خام، منابع مهم و کمیاب کنونی اقتصاد کشور را با شیوه نادرست توزیع نموده و به هدر دهد.

طرح خام دولت برای حمایت مالی از خانوارها، تسهیلات حمایتی عجیب با سود و بهره 12 درصد!

گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران-رضا رضوی؛ در حالی که شیوع ویروس کرونا و اضطراب ناشی از آن خانواده های کم درآمد ایرانی را در استرس و نگرانی عمیق در خصوص شرایط معیشتی شان در ماه های آینده فرو برده است، گویا دولت میخواهد با اجرای طرحی خام، منابع مهم و کمیاب کنونی اقتصاد کشور که برای حمایت از اقشار ضعیف اختصاص داده را با شیوه نادرست توزیع به هدر دهد.

با شیوع بیماری کرونا از هفته اول اسفندماه بسیاری از مشاغل خرد کشور دچار آسیب شدند و از آن بدتر خانواده هایی که به هر دلیل دارای شغل دائمی نبودند یا شغل و کسب وکار آن ها در اثر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی دچار آسیب کامل شده و به شوک جدی اقتصادی دچار شده اند. در این بین حتما زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و اقشار محروم از لحاظ اقتصادی آسیب بیشتری دیده اند.

با توجه به عالم گیر بودن این بیماری در دیگر کشورهای جهان هم طرح های حمایتی از اقتصاد برنامه ریزی شده و به اجرا درآمده است به گونه ای که ایالات متحده بسته 2 تریلیون دلاری معادل 10 درصد، آلمان با بیش از 750 میلیارد یورو اندکی کمتر از 19 درصد، سنگاپور 13 درصد، بریتانیا حدود 4 درصد، بحرین و عمان حدود 30 درصد، امارات متحده عربی و قطر حدود 10 درصد، عربستان سعودی 4 درصد از فراوری ناخالص ملی خود را به جبران خسارتهای اقتصادی کشور اختصاص داده اند که البته این میزان به چند مورد برنامه یاریی مربوط است.

در کشور ما نیز طرح هایی برای این نوع حمایت ها در نظر گرفته شده و در بخشی از بودجه پیشنهادی مقرر برای برنامه های حمایتی که از طرف رئیس جمهور اعلام شده است بناست به تمام 23 میلیون خانوار یارانه بگیر کشور، در صورت اعلام احتیاج این خانوارها، مبلغ یک میلیون تومان وام با بهره 12 درصد پرداخت گردد.

نکته اول اینکه این بار اقتصادی احتاقتصادی 23 هزار میلیارد تومانی، در حالی برای کشور ایجاد می گردد که بی احتیاجی سه دهک بالای اقتصادی در این طرح نادیده گرفته شده است. دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین در سال گذشته 18 میلیون نفر معادل تقریبا 4 میلیون خانوار را از دریافت یاری معیشتی به دلیل تمکن اقتصادی مستثنا کرد و می توانست در طرح حمایت فعلی هم با توجه به ارزیابی های انجام و تایید شده همین تعداد خانوار را از دریافت این تسهیلات مستثنا نموده و منابع 4 هزار میلیارد تومانی حاصل از آن را به میزان حمایت اعطایی به خانوارهای آسیب پذیر باقی مانده بیفزاید. به نظر می رسد این طرح به دلیل در نظر نگرفتن احتمال ثبت نام خانوارهای دهک های بالا برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرکامل، خام و بدون آنالیز منتشر شده است.

نکته دوم آن است که با یک حساب سرانگشتی و به شرطی که وام مذکور دارای دوره بازپرداخت 24 ماهه باشد و مبلغ هر قسط برابر مبلغ اعلام شده یعنی 46 هزار و 750 تومان در نظر گرفته گردد، کل سود وام با بهره 12 درصد، برای هر فقره 125 هزار تومان خواهد بود. این به آن معناست که دولت از محل این طرح به اصطلاح حمایتی و تسهیلاتی که با ریسک پایین عدم بازپرداخت به تعداد حدود 24 میلیون خانوار به مردم می دهد (ضمانت وام مبلغ یارانه دریافتی هر خانوار است)، در مجموع حدود 2 هزار و 875 میلیارد تومان، علاوه بر دریافت اصل مبلغ وام، سود و درامد کسب خواهد نمود و این عجیب ترین شکل حمایت از مردم، در بحبوحه فشار اقتصادی ناشی از کرونا خواهد بود که در تمام جهانست که تابه حال اجرا شده است.

البته در محاسبات باید به این نکته اشاره نمود بازپرداخت و آغاز اقساط وام این وام با 4 ماه تنفس خواهد بود.

مورد دیگری که باید در حاشیه این موارد به آن پرداخته گردد و آن را باید دلیلی بر خام و بدون آنالیز کافی بودن این طرح حمایتی برشمرد آنست که هنوز زیرساخت ثبت نام خانوارها فراهم نشده و انتشار خبر نادرست وجود یک سایت برای دریافت درخواست ثبت نام منجر به مراجعه مردم به سایت هدفمندسازی یارانه ها و انصراف ناخواسته بعضی خانوارها از دریافت کل یارانه شان شده است و تعیین است دولت برای اعلام عمومی این طرح و شاید پوشاندن کم کاری حمایتی خود از مردم، خیلی عجله نموده است.

بیشتر بخوانید؛

اختلاف نظر مرگبار مسئولان برای مقابله با کووید-19؛ کدام شاخصه در مواجهه با کرونا مهم تر است؛ اقتصاد یا سلامت مردم؟

ناهماهنگی ستاد مقابله با کرونا و مدیریت شهری شرایط پایتخت را وخیم تر کرد/ ساز ناکوک جنگ با کرونا در تهران

ارجاع پرداخت همین تسهیلات عجیب به سرانجام اردیبهشت ماه و زمان پرداخت یارانه ماه بعد، می تواند نوشداروی بعد از مرگ سهراب باشد چراکه در حال حاضر به دلیل تعطیلات رسمی نوروز و تعطیلی خاص کشور برای مقابله با شیوع کرونا و با توجه به تجربه سالهای قبل، میزان حقوق بسیاری از شاغلان هم به کمترین میزان خود افت می نماید و دست خالی مردم هم اکنون احتیاجمند حمایت جدی اقتصادی است نه یک ماه بعد که دولت وعده آن را می دهد.

دولت می بایست از لحاظ تعداد افراد دریافت کننده این تسهیلات و نوع و نحوه بازپرداخت و میزان سود و همچنین نحوه شناسایی افراد احتیاجمند به این وام به طور جدی بازنگری نماید. در غیر این صورت در شرایطی که هر ریال منابع اقتصادی، با توجه به شیوع بیماری کرونا و نامعلوم بودن شرایط اقتصادی در ماه های آینده، برای حیات اقتصادی مردم مهم است، شاهد هدر رفت بخشی از منابع عمومی اقتصادی کشور به صورت غیر هدفمند و شتاب زده خواهیم بود.

انتهای پیغام/4145

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7556

به "طرح خام دولت برای حمایت مالی از خانوارها، تسهیلات حمایتی عجیب با سود و بهره 12 درصد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح خام دولت برای حمایت مالی از خانوارها، تسهیلات حمایتی عجیب با سود و بهره 12 درصد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید