وزیرخارجه ترکیه: موشک های اس400 را می خریم تا گدایی نکنیم

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مولودچاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه در جریان نشست مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهار داشت که خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه با این هدف صورت می گیرد که آنکارا برای دفاع هوایی خودش اتکای همیشگی به ناتو نداشته باشد.

وزیرخارجه ترکیه: موشک های اس400 را می خریم تا گدایی نکنیم

در این ارتباط، چاووش اوغلو گفت: تا کنون ترکیه سیستم دفاع هوایی مستقل خود را نداشته است. به درخواست ما هلند، ایتالیا و اسپانیا اقدام به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه کردند. همه این سامانه ها بسیار خوب هستند، اما این فقط سازوکاری موقتی بود. در ابتدا آن ها این سامانه ها را نصب کردند، سپس این سامانه ها را برداشتند و بعدا دوباره نصب کردند. من گلایه ای در این خصوص ندارم، اما این شرایط به ما می گوید که ما باید سیستم دفاع هوایی خودمان را داشته باشیم. ما نمی خواهیم برای همواره گدایی (سیستم دفاعی دیگران را) کنیم و این یکی از دلایلی است که باعث شده تا ما سیستم دفاع موشکی اس-400 را خریداری کنیم.

با این حال در این نشست خبری، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در سخنان خود نگرانی ناتو را از خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه توسط ترکیه اظهار داشت و گفت اگرچه این به ترکیه مربوط است که چه سامانه (موشکی) را بخرد، اما نگرانی بسیاری درباره تطابق اس 400 با سامانه های ناتو وجود دارد و عملیاتی شدن این سامانه موشکی خطر را برای دیگر اعضای ناتو افزایش خواهد داد.

وزیرخارجه ترکیه همچنین در نشست خبری مشترک با دبیرکل ناتو اظهار داشت که آنکارا انتظار دارد تا متحدان ناتو از عملیات در شمال سوریه حمایت نمایند.

ترکیه پیش از این در اواخر سال 2017 توافق نامه خرید سامانه موشکی اس 400 را به ارزش 2.5 میلیارد دلار با روسیه امضا نموده بود و به تازگی بخش هایی از این سیستم دفاع هوایی برای نصب وارد ترکیه شده است.

پیش از این نیز بعضی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا به ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه هشدار داده بودند و با نهایی شدن خرید اس 400 توسط ترکیه، آمریکا آنکارا را از طرح ساخت و فروش جنگنده های اف 35 کنار گذاشت.

با وجود تهدیدات آمریکا،اما ترکیه نصب سامانه موشکی اس 400 را موضوعی تمام شده و در حال انجام عنوان نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3176

به "وزیرخارجه ترکیه: موشک های اس400 را می خریم تا گدایی نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیرخارجه ترکیه: موشک های اس400 را می خریم تا گدایی نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید