وزیر علوم: آمادگی دانشگاه ها برای واگذاری علم به مدیران کشور

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها باید اثرات فعالیت دانشگاه ها را در جامعه محسوس تر کنند و در حل مسایل پیش قدم شوند چراکه آمادگی دارند آنچه که در علم در دانشگاه وجود دارد را در اختیار مدیران کشوری قرار دهند.

وزیر علوم: آمادگی دانشگاه ها برای واگذاری علم به مدیران کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: شروع سال تحصیلی را در پیش داریم و زحمات دانشگاه ها در برنامه ریزی آموزشی قابل تقدیر است. امیدوارم با تلاش بسکمک از مسائل در دانشگاه ها رفع شود.

وی اضافه نمود: ما با مجموعه ای پویا رو به رو هستیم. فعالیت دانشجویان به صورت مستمر است و در کشور ما جایگاه دانشگاه مورد توجه است.

غلامی ادامه داد: انتظاری که بسکمک از نخبگان دارند حل مسائل کشور است که باید با یک رویکرد فعال به آن بپردازیم. از طرفی گاهی نقدهایی که از دانشگاه می شود را می توان به عنوان یک ایده استفاده کرد، چراکه ما در یک مقطع زمانی خاص قرار داریم که ایجاب می کند در مسیرهای جدید مدیریت گام برداریم.

به گفته وی، آموزش عالی با یک نگاه به آینده می تواند طرحی را رقم بزند که از غافلگیری علمی جلوگیری کند، در درجه اول مدیران باید شناخت بیشتری از مقوله آموزش و پژوهش پیدا کنند که این توصیه بسیار مهم است که روسای دانشگاه ها هم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

غلامی گفت: ما در ستاد وزارت علوم مبادله اطلاعات را با مدیران اسبق دانشگاه ها انجام می دهیم که می تواند به روند رشد و حرکت علمی کمک کند.

وی اضافه نمود: ما در پاسخ به انتظار جامعه باید اثرات فعالیت دانشگاه ها را در جامعه محسوس تر کنیم همچنین در حل مسایل پیش قدم شویم چراکه ما آمادگی داریم آنچه که در علم در دانشگاه وجود دارد در اختیار مدیران کشوری قرار دهیم که نقش دانشگاه را در هدایت مجموعه اداری کشور مشخص می کند.

غلامی ادامه داد: بسکمک از دستاورد ها و عملکردها در چند سال اخیر قابل توجه و مهم است، توجه به کسب منابع درآمدی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در زمینه مالی جامعه تاثیر گذار است. همکاری با دستگاه ها و دانشگاه های جوان و استفاده از ظرفیت های علمی آنها رویکرد قابل توجهی است. ما در لیست دانشگاه هایی که به بدنه کشور کمک کرده اند، می بینیم که نام دانشگاه های جوان دیده می شود که نشان از رویکرد خوب آنها دارد.

وزیر علوم گفت: از ما سوال می کنند که فارغ التحصیلان ما چه قدر توانایی ورود به بدنه جامعه را دارند که با مهارت افزایی دانشجویان این موضوع قابل رشد است. نظارت قوی تر در حوزه ارایه دروس می تواند به کارآفرینی و رشد مهارت دانشجویان کمک کند. البته ما در کارآموزی با بخش کشاورزی هماهنگی کردیم که تاثیر زیادی در اشتغال زایی دارد همچنین فرصت مطالعاتی هم می تواند باعث رشد علمی شود.

غلامی شرح داد: وظیفه ما این است که از توانایی دانشجویان در کلاس های درس استفاده کنیم همچنین در بخش فناوری ها فعالیت های چند سال اخیر قابل قبول بوده است که توانسته به نیاز جامعه پاسخ دهد.

وی اضافه نمود: شکل گیری پارک علم و فناوری در کنار دانشکده ها باعث رونق علمی می شود و باید نهایت استفاده از ظرفیت آنها انجام شود.

وی اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که می تواند به حفظ سلامتی و صیانت از دانشجویان و دانشگاه ها بیانجامد بخش فرهنگی است که باید در مقاطع زمانی خاصی در سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد چرا که انجمن های علمی و کانون های دانشجویی می توانند به شادابی محیط دانشجویی کمک کنند.

وزیر علوم گفت: در حوزه دانشجویی خدمات خوبی در حال ارایه تسهیلات توسط دانشگاه ها و صندوق رفاه است که کمک به منابع غذایی و کمک مالی به دانشگاه ها انجام خواهد شد و نگرانی ها را کمتر می کنیم.

غلامی خطاب به روسای دانشگاه ها، ادامه داد: برای بودجه 99 پیشنهادات و نقدها خود را برای تصویب ارایه دهید تا بتوانیم بودجه سال آینده را به اندازه کافی اخذ کنیم. از طرفی دانشگاه ها باید نقاط ضعف را مورد شناسایی قرار دهند و مراکز کوچک هم ماموریت گرا شوند و توسعه کمی به هیچ وجه مورد تاکید نیست اما ایجاد رشته جدید منافاتی با توسعه کمی ندارد. اکنون باید بازنگری در رشته ها انجام شود.

وی اضافه نمود: بخش دولتی و به خصوص بخش غیر دولتی می تواند کمک خوبی به دانشگاه ها و مراکز علمی کند و وزارت علوم از آنها حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2604

به "وزیر علوم: آمادگی دانشگاه ها برای واگذاری علم به مدیران کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر علوم: آمادگی دانشگاه ها برای واگذاری علم به مدیران کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید