ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح تعیین شد

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - مسئول برگزار کننده آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 از اعلام نتایج آزمون اصلح اطلاع داد و تاکید نمود تسریع در رسیدگی به اعتراض شرکت کنندگان در این آزمون و جلوگیری از تضییع حق این افراد در اولویت است.

ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح تعیین شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، مسئول برگزار نماینده آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 با اشاره به برگزار شدن آزمون روز آدینه با شرکت تعداد 10 هزار و 801 نفر مهارت آموز گفت: تسریع در رسیدگی به اعتراض شرکت نمایندگان در این آزمون و جلوگیری از تضییع حق این افراد در اولویت است.

این مقام مسئول، از پشتیبانی فنی و حمایتی برگزاری آزمون سخن گفت و افزود: در برگزاری آزمون 45 نفر از همکاران فنی مرکز هوشمندسازی، حوزه های ریاست، حراست، رفاه و پشتیبانی و نظارت و مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان در ستاد و صف، وظیفه پشتیبانی و حمایت از آزمون را عهده دار بودند.

وی، در ادامه در خصوص نحوه جوابگویی داوطلبان شرکت نماینده در آزمون به سؤالات سخن گفت و گفت: از مجموع کل شرکت نمایندگان تعداد 7 هزار و 721 نفر جوابگوی همه 70 سؤال آزمون بودند.

استاد دانشگاه، همچنین تعداد 8 هزار و 850 نفر را جوابگوی افزون بر 60 سؤال و 10 هزار و 22 نفر دیگر را هم جوابگوی افزون بر 50 سؤال دانست.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، آزمون اصلح را شامل سه بخش دانست و خاطر نشان کرد: دوره کارآموزی و مولفه فرهنگی هر کدام به طور جداگانه برخوردار از 275 امتیاز و آزمون کتبی اصلح نیز دارای 450 امتیاز است، مهارت آموز با کسب 65 درصد نمره در هر بخش، قبولی خود را تضمین خواهد نمود.

کچوئیان، افزایش دو برابری سؤالات در راستای متفاوت بودن این سؤالات برای شرکت نمایندگان آزمون غیر حضوری به منظور کیفیت بخشی و بالا بردن ضریب اطمینان، چرخشی بودن سؤالات و پاسخ های تدوین شده و نبود ترتیب و توالی در طرح سؤالات برای رشته های مختلف را از جمله راه حلهای مهم مرکز سنجش معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان، در طراحی سؤالات اصلح امسال بیان کرد.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، از اتخاذ تصمیم مشترک برگزار نمایندگان آزمون مهارت آموزان با مسئولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص تسهیل فرایند جوابگویی مهارت آموزان به سؤالات سناریوهای طراحی شده سخن گفت و افزود: سال های گذشته روز آزمون، سناریوها همراه با دفترچه سؤالات در اختیار مهارت آموز قرار می گرفت. اما امسال به دلیل مجازی برگزار شدن آزمون، به منظور تسریع جوابگویی مهارت آموز به سؤالات سناریوها و تامین آرامش خاطر وی 24 ساعت قبل از برگزار شدن آزمون این امکان برای مهارت آموز مهیا شد، تا با ورود به صفحه آزمون خود و دریافت سه سناریوی طراحی شده، روز آزمون با در اختیار داشتن این سناریوها به راحتی، با خاطری آسوده و حواسی جمع جوابگوی سؤالات باشد.

وی، توضیح داد: برای رویت سناریوها در زمان آزمون 20 دقیقه در نظر گرفته شده بود. با این اقدام و دریافت پیش از موعد سناریوها 20 دقیقه از زمان اصلی آزمون کسر و صد دقیقه در نظر گرفته شده، به هفتاد و پنج تا هشتاد دقیقه تقلیل یافت.

مسئول برگزار نماینده آزمون اصلح، خطا در طراحی سه سؤال را متوجه مرکز سنجش دانشگاه دانست و با ذکر مثال افزود: به عنوان نمونه کاربرد علامت ممیز در طرح سؤال ریاضی منجر به وارونه درج شدن عدد و خطای مهارت آموز در جوابگویی به سؤال شده است.

کچوئیان، تاکید نمود: در نشست کمیته عالی برگزاری آزمون و معین شدن آمار افراد در جوابگویی به این سه سؤال، نمره برای گروه مرتبط منظور خواهد شد.

استاد دانشگاه، با اشاره به آغاز آزمون، سه دقیقه قبل از موعد مقرر گفت: تعدادی از مهارت آموزان در بعضی از رشته های این آزمون، زمان محدودی را در اختیار داشتند. مرکز سنجش در صدد است، در مرحله تحلیل نتایج و استفاده از رکوردهای موجود در سامانه برای افرادی که زودتر از زمان مقرر از سیستم خارج شده اند، با ارائه راه حل از تضییع حقوق این افراد جلوگیری کند.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، خطاب به مهارت آموزان توضیح داد: آن تعداد مهارت آموز که بنا به دلایل مختلف نتوانستند در آزمون مجازی آدینه گذشته شرکت نمایند و یا افرادی که پیروز به کسب حد نصاب نمره لازم برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی نشوند، می توانند در آزمون جبرانی اسفند ماه امسال، شرکت نمایند.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، همچنین تاکید نمود: پس از اعلام نتایج، مهارت آموز در صورت اعتراض به نتیجه آزمون می تواند درخواست خود را در سامانه رسیدگی به اعتراضات ثبت کند. قطعا اعتراضات آنالیز و نتایج ظرف زمانی معین اعلام خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از میزان تناسب آزمون مجازی برگزار شده مهارت آموزان با اهداف پیش بینی شده و اعتبار سؤالات آزمون سخن گفت و افزود: از آن جا که برگزاری آزمون نقش مهمی در راستای بهبود فرآیند یاددهی، یادگیری دارد، بنابراین ابزارهای مناسبی برای اجرای این ارزشیابی مورد استفاده نهاده شد.

کچوئیان، طراحی سؤالات آزمون مهارت آموزان را بر مبنای مدل شایستگی معلمان، تحلیل کیفی مضامین برنامه درسی در کلیه رشته ها و همچنین چارچوب سنجش سه بعدی دانست و گفت: سنجش مهارت آموزان شرکت نماینده در آزمون، مطابق با سه اصل فنی اعلام شده در طراحی و تدوین سؤالات، تسهیل نماینده دستیابی ما به اهداف مد نظر است.

وی، مبنای طراحی سئوالات آزمون را در چهار حیطه تحلیل تربیتی - اخلاقی، دانش تربیتی، دانش موضوعی و دانش موضوعی - تربیتی دانست و توضیح داد: پیش بینی حیطه محتوایی، تدوین سناریوهای کوتاه و بلند و طبقه بندی سطح متفاوت یادگیری، سه مستند مهم رعایت شده در طراحی سئوالات به شمار می رود.

این مقام مسئول، با مهم برشمردن تحلیل نتایج آزمون مهارت آموزان ماده 28 این فعالیت را از جمله اقدامات مهم مرکز سنجش معاونت نظارت عنوان و توضیح داد: تجزیه و تحلیل نتایج آزمون، فعالیتی مهم در راستای استاندارد سازی سؤالات آزمون است.

استاد دانشگاه، با اشاره به برگزار شدن آزمون خاطر نشان کرد: همچون سال های گذشته شاخص های مربوط به درجه دشواری، ضریب تمیز هر سوال، اعتبار درونی سؤالات، اعتبار کل آزمون و روایی آن محاسبه و با کسب نتایج، تجزیه و تحلیل سؤالات قیاس، تا نسبت به اصلاح شاخص های ثبت شده در بانک سؤال و حذف سؤالات غیر قابل قبول و جایگزینی سؤالات بهتر در بانک اقدام گردد. چرا که افزایش کیفیت طراحی سؤال منجر به سنجش دقیق مهارت می گردد. هر چه قدر هم این اندازه گیری دقیق تر باشد، قطعا تصمیم و اقدامی که در خصوص شرکت نمایندگان در آزمون و بهبود آموزش گرفته می گردد به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

مسئول برگزار نماینده آزمون اصلح، با اشاره به کاربرد تحلیل IRT مشتمل بر نمره گذاری استانلی، همطراز سازی لنگر زنجیره ای، برطرف سوگیری به یاری پارامترهای سؤالات و توانایی، و نیکویی برازش نمرات اکتسابی در طراحی سؤالات آزمون تاکید نمود: با تحلیل سوال های آزمون، نقاط قوت و ضعف یک آزمون و کیفیت همه سوال ها معین می گردد. بنابراین پس از اجرای آزمون، مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان با تحلیل سؤال ها و استفاده از نتایج کسب شده، اقدام به تجدید نظر در آزمون و بهبود کیفیت سؤال ها برای آزمون های بعدی می نماید.

کچوئیان، طراحی سئوالات و پاسخ های آزمون امسال در قیاس با سال گذشته را متفاوت خواند و در خصوص درصد سلامت آزمون مجازی برگزار شده گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، طراحی 70 سئوال برابر با رعایت اصول و ضوابط استاندارد لازم انجام شد.

وی، با قدردانی از همکاری مهارت آموزان در راستای برگزاری آزمون، توضیح داد: سخت گیری های امروز مسئولان در راستای چگونگی برگزاری آزمون گامی مهم برای کسب پیروزیت این افراد طی مدت سی سال فعالیت در سیستم آموزشی و پرورشی کشور است.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با تقدیر از کوشش همکاران، دست اندرکاران و برگزارنمایندگان آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 در سطح کشور، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این آزمون شاهد رشد صلاحیت های حرفه ای معلمان در نظام آموزشی باشیم.

مسئول برگزار نماینده آزمون مهارت آموزان ماده 28 در خاتمه یادآور شد: همان طور که در گزارش ها و گفت و گوهای خبری طی روزهای گذشته عنوان شد، نتایج آزمون، اوایل دی ماه امسال همزمان با نمره کارآموزی و مولفه فرهنگی مهارت آموزان، اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14133

به "ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید