یارانه برق پرمصرف ها 70 برابر کم مصرف ها

به گزارش دَبی بلاگ، مسئولان وزارت نیرو اعلام نموده اند شاید دولت تا روز های آینده تعرفه های برق مشترکان پرمصرف را تصویب و ابلاغ کند. باید دید آیا این طرح در هیات دولت تصویب شده یا اینکه عموم مردم فدای چند درصد پرمصرف خواهند شد.

یارانه برق پرمصرف ها 70 برابر کم مصرف ها

به گزارش ، کلید بحران برق در دست دولت است، اگر دولت در روز های آینده تعرفه های برق مشترکان پرمصرف را تصویب نکند، بحران برق تابستان آینده نیز میهمان ایرانیان است. آنالیز ها نشان می دهد یارانه یک درصد مشترک بسیار پرمصرف نسبت به مشترک با مصرف حداقلی، بیش از 70 برابر است.

مسئولان وزارت نیرو اعلام نموده اند شاید دولت تا روز های آینده تعرفه های برق مشترکان پرمصرف را تصویب و ابلاغ کند. با توجه به اشتباهات گذشته در سال 93 مبنی بر ابطال قبوض برق مشترکان پرمصرف، باید دید آیا این طرح در هیات دولت تصویب شده و اشتباهات گذشته جبران می گردد یا اینکه عموم مردم فدای چند درصد پرمصرف خواهند شد؟

برق پرمصرف ها از چه زمانی گران می گردد؟

در اسفندماه سال 1392 وزارت نیرو توانست مجوز 24 درصد افزایش قیمت برق را از هیات دولت اخذ کند. این وزارتخانه پس از اخذ مجوز چند سناریو را برای افزایش بهای برق پیش رو داشت. ساده ترین راه ممکن این بود که افزایش قیمت را به همه بخش ها اعم از خانگی و صنعتی و به طور یکسان اعمال کند؛ اما از آنجاکه برخلاف کشور های پیشرفته، قیمت برق صنعتی ایران گران تر از بخش خانگی بود، در درجه اول این وزارتخانه تصمیم گرفت متوسط بهای برق خانگی را 50 درصد و بخش صنعتی را 10 درصد افزایش دهد. این شیوه افزایش قیمت منجر به حمایت از بخش فراوری شده و زمینه رونق این بخش را برای سال های آتی فراهم می کرد.

همچنین براساس همین تصمیم، میزان افزایش قیمت برق خانگی به طور یکسان برای همه اعمال نشد بلکه شیوه افزایش قیمت به گونه ای بود که مشترکان پرمصرف با درصد افزایش قبض بیشتری روبه رو شدند، اما پس از زمان کوتاهی این اقدام توسط رئیس جمهور محترم باطل و درصد افزایش قیمت برق برای همه مشترکان و حتی بخش خانگی و صنعت یکسان و برابر 24 درصد در نظر گرفته شد. علاوه بر این، با ایجاد یک قید مبنی بر حفظ ساختار تعرفه در مصوبات سالانه، دست وزارت نیرو برای افزایش بیشتر بهای برق مشترکان پرمصرف تا امروز بسته شد.

برخی کارشناسان علت لغو تصمیم وزارت نیرو را فشار اقشار مرفه به دولت می دانند؛ چراکه صدای پرمصرف ها بلندتر و نفوذ آن ها در لایه های تصمیم سازی بیشتر است در نتیجه وقتی قیمت برق به نحوی تغییر می نماید که مشترکان پرمصرف با افزایش قیمت زیادی روبرو می شوند، مخالفت های زیادی با اقدام دولت ایجاد می گردد.

با توجه به قید حفظ ساختار تعرفه از سمت هیات دولت، طی سال های 93 تا 97، چهار مرتبه تعرفه های برق به میزان 24 درصد، 10 درصد، 10 درصد و 7.5 درصد در بخش خانگی افزایش پیدا کرد، اما در هر چهارمرتبه تفاوتی بین مشترکان کم مصرف و پرمصرف دیده نشد. این شیوه افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که نه می تواند به صورت قابل توجه بر درآمد های وزارت نیرو بیفزاید و نه منجر به کاهش مصرف برق می گردد؛ مطلبی که اخیرا مهندس حائری نیز به آن اذعان کرد. در حالی که اگر طی این سال ها قیمت برق مشترکان پرمصرف به اندازه دوبرابر دیگران افزایش می یافت آنگاه یا مصرف برق این مشترکان به حد معمول می رسید یا اینکه درآمد حاصل از آن صرف توسعه و تجهیز صنعت برق شده و از بحران برق در سال 96 هم جلوگیری می شد.

داده های وزارت نیرو نشان می دهد مصرف برق 20 درصد از مشترکان مناطق عادی حدود 42 درصد از کل مصرف برق این بخش است. توزیع ناهمگن مصرف برق در استان های جنوبی کشور وضعیت وخیم تری دارد به طوری که 20 درصد از مشترکان این استان ها بیش از 50 درصد از برق بخش خانگی این استان ها را مصرف می نمایند. با توجه به این داده ها می توان گفت: اگر مصرف برق مشترکان پرمصرف در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم بود آنگاه بیش از 7000 مگاوات از توان مصرفی کل کشور کاسته شده و نه تن ها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی افتاد بلکه صادرات برق نیز به کشور های همسایه قطع نمی شد. مصرف برق مشترکان پرمصرف در حالی است که ایشان نه تن ها بهای برق خود رابه طور کامل پرداخت نمی نمایند بلکه متوسط یارانه 20 درصد از مشترکان پرمصرف نسبت به متوسط 80 درصد مشترکان بیش از 2.7 برابر و یارانه یک درصد مشترک بسیار پرمصرف نسبت به مشترک با مصرف حداقلی بیش از 70 برابر است. تفاوت یارانه برق مشترکان در نمودار نشان داده شده است.

با توجه به نمودار تعیین است که یارانه برق مشترکان بسیار پرمصرف حتی از حقوق یک کارگر در ماه هم بیشتر بوده و این مصداق بارز بی عدالتی و نابخردی در نظام تعرفه گذاری برق است.

به همین دلیل واقعی سازی تعرفه برق پرمصرف ها بیش از گذشته ضرورت دارد و به نظر می رسد درصورت موافقت هیات دولت و رئیس جمهور، به زودی ابلاغ خواهد شد. اخیرا حقی قام، سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: شاید در 15 روز آینده مصوبه دولت درخصوص تعرفه برق پرمصرف ها را دریافت کنیم و به محض دریافت این مصوبه جزئیات نحوه محاسبه تعرفه برق پرمصرف ها اطلاع رسانی خواهد شد.

واقعی سازی قیمت برق مشترکان پرمصرف مخصوص ایران نبوده و در بسیاری از کشور ها مانند مکزیک و آمریکا از سال 2001 آغاز شده و کشور اندونزی نیز این اقدام را از سال 2006 آغاز نموده است. به عنوان مثال در سال 2001 همراه با بحران برق در ایالت کالیفرنیا، تعرفه های برق برای مشترکان دو شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی (SCE) و (PG$E) اصلاح شد و با تمرکز بر مشترکان پرمصرف صورت گرفت. تغییر تعرفه های برق در سال 2001 ایالت کالیفرنیا در جدول مشاهده می گردد. این شیوه تغییر قیمت بسیار هوشمندانه بود و باعث شد مصرف برق در زمان اوج بار به میزان 12 درصد کاهش یابد. افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف در آمریکا به سال 2001 ختم نشد و در سال های بعد نیز تکرار شد، به طوری که قیمت برق سال 2002 نسبت به سال 2000 برای مشترکان کم مصرف 17 درصد، اما برای مشترکان پرمصرف 79 درصد افزایش یافت. همچنین از سال 2004 تا 2006، تعرفه اولین پله تنها سه درصد، اما تعرفه پله آخر 83 درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف مورد توافق مجلس و به خصوص کمیسیون انرژی مجلس هم است و اعضای این کمیسیون نیز حمایت خود را از این طرح اعلام نموده اند. امیری خامکانی، عضو هیات علمی دانشگاه و نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس نیز اخیرا گفت: عادلانه نیست که یک خانواده در شمال تهران برای سونا و جکوزی و استخر آب گرم یا خیلی از وسایل دیگر، برق یارانه ای مصرف کند و وزارت نیرو برای تعادل بخشی به شبکه توزیع، برق یک خانواده را در کویر که به یخچال و کولر احتیاج دارد، قطع کند.

وی اضافه کرد: حداقل کاری که فعلا می توان انجام داد این است که مشترکانی که برای رفاه بیشتر و تفریح، برق بیشتری مصرف می نمایند، هزینه آن را نیز بپردازند.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در طرحی مشابه پیشنهاد داده قیمت برق مشترکان پرمصرف در زمان اوج بار افزایش یابد و تمامی درآمد حاصل از آن به مشترکان کم مصرف پاداش داده گردد.

علاوه بر نهاد های فوق، مردم نیز در برنامه مناظره روز جمعه، 19 مردادماه سال 96 با رای قاطع 80 درصدی به افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف به جای قطعی برق صنایع رای داده و حجت را بر همگان تمام کردند.

تمامی گزارش های فوق حاکی از آن است که مجلس، وزارت نیرو و مردم موافق افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف هستند؛ اما با توجه به نفوذ این مشترکان باید دید آیا هیات دولت با واقعی سازی قیمت برق مشترکان پرمصرف، اقدامات گذشته خود را جبران می نماید یا اینکه با دادن رانت یارانه برق به افراد پرمصرف، همچنان کشور و به خصوص بخش فراوریی را فدای چند درصد از مردم خواهد نمود؟

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 73

به "یارانه برق پرمصرف ها 70 برابر کم مصرف ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه برق پرمصرف ها 70 برابر کم مصرف ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید