شروع به کار یک کافه کتاب دیگر در مشهد

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، بسیاری از فعالان فرهنگی، کافه کتاب ها را محلی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی می دانند و اعتقاد دارند که می توان در کنار سرو نوشیدنی های گرم و سرد، علاقمندان بیشتری را جذب کتاب و کتابخوانی کرد.

شروع به کار یک کافه کتاب دیگر در مشهد

در شهر مشهد نیز کافه کتاب های بسیاری وجود دارد؛ اما به تازگی در محله دندانپزشکان کافه کتاب آنجا، فعالیت خود را آغاز نموده است؛ با اینکه از افتتاح این کافه کتاب زمان زیادی نمی گذرد و بازگشایی آن در شرایط همه گیری ویروس کرونا و مشکلاتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد، ریسک بزرگی بوده، اما توانسته است علاقمندان به مطالعه را جذب خود کند.

کافه ای با طعم کتاب

شاید اولین چیزی که مخاطب را جذب کافه کتاب آنجا می نماید، فضای دنج آن است؛ آنجا با کتاب های مختلف چیدمان شده و با نگاهی به آنها می توان فهمید تا چه اندازه در انتخاب این کتاب ها وسواس وجود داشته است. فضای کافه کتاب بسیار ساده اما آرامش بخش است، دیوارکوب های زیبایی روی دیوار نصب شده که روی هر کدام از آنها تصویر یکی از کتاب ها نقش بسته است.

مردی جوان درحالی که آرام نوشیدنی خود را مزه مزه می نماید، گرمِ مطالعه کتابی است که عمیقا در آن فرو رفته و توجهی به اطرافش ندارد. با سلامی، توجهش را جلب می کنم و از انگیزه اش برای آمدن به این کافه کتاب می پرسم. می گوید: از کودکی علاقه زیادی به کتاب خواندن داشتم و وقتم را صرف مطالعه می کردم به همین منظور هم یکی از مکان های مورد علاقه من کافه کتاب است. در گذشته به کافه کتاب های مختلف شهر می رفتم تا اینکه هفته قبل کافه کتاب آنجا را دیدم که در نزدیکی محل زندگی ام قرار گرفته است.

لذت چشیدن مزه یک کتاب خوب

وی ادامه می دهد: به دلیل همان علاقه ام به کتاب وارد این مکان شدم. جالب بود که از همان ابتدا این فضا توانست جذبم کند؛ چون بسیاری از کتاب هایی که با سلیقه من هم جور درمی آید، در این کافه کتاب چیده شده بود. تصمیم گرفتم تقریبا هر روز قبل از ای که از محل کار به خانه بروم، زمانی را در این محل بگذرانم.

او در ارتباط با اینکه چرا کافه کتاب ها را به عنوان جایی برای مطالعه خودش انتخاب می نماید؟ پاسخ می دهد: چون در حین استراحت و نوشیدن یک قهوه هم می توانم کتاب مورد علاقه ام را بدون دغدغه خاطر، بخوانم؛ ضمن اینکه می توانم از برنامه های فرهنگی که در کافه کتاب ها انجام می گردد، هم استفاده کنم.

خانم جوانی نیز در کافه کتاب آنجا حضور دارد. دانشجوی رشته ادبیات است. او با بیان اینکه از ورق زدن کتاب ها و خواندن آنها لذت می برم، عنوان می نماید: همیشه علاقه داشتم تا کتاب را به دست بگیرم و مطالعه کنم؛ حس خوبی که اینترنت و صفحه گوشی نمی تواند به فرد منتقل کند.

او به این موضوع اشاره می نماید که به دلیل علاقه زیادش به کتاب دیگر فضایی برای نگهداری آنها در منزل ندارد. می گوید: کافه کتاب ها مکان مناسبی برای افرادی مانند من است که علاقه آنها به خواندن روز به روز بیشتر می گردد و بخشی از درآمد خود را ماهانه صرف خرید کتاب می نمایند، بازگشایی کافه کتاب آنجا در نزدیکی محل زندگی من فرصتی است تا با حضور در این مکان بتوانم ساعتی را به دور از مشغله های ذهنی ام به مطالعه بپردازم.

فرصتی برای هم نشینی با کتاب

کاهش سرانه مطالعه، مسئله ای است که نمی توانیم منکر آن شویم به ویژه در برهه زمانی کنونی که درآمد مالی مردم کاهش یافته است و نخستین چیزی که از سبد خرید آنها حذف می گردد، همین کالاهای فرهنگی است. در این راستا وجود مکان های فرهنگی همچون کافه کتاب ها می تواند تا حدودی این مشکل را برای افرادی که علاقمند به مطالعه هستند، رفع کند. آرش رمضانی مدیر کافه کتاب آنجا ضمن اینکه از شکل گیری این کافه کتاب گفت، دغدغه هایش را در این رابطه با ما در میان گذاشت.

وی با بیان اینکه کافه کتاب آنجا از 27 مرداد امسال فعالیت خود را آغاز نموده است، می گوید: هدف اصلی ما از شکل گیری این مکان رونق بخشیدن به بازار فرهنگی شهر در قالب یک کافه و در فضایی متفاوت برای جذب مخاطبان این حوزه بود.

مدیر کافه کتاب آنجا می افزاید: تاکید ما در این مکان بیشتر روی کتاب متمرکز است تا فضای کافه؛ البته که در کنار کتاب نوشیدنی های سرد و گرم سرو می گردد اما هدف از بازگشایی این مکان، معرفی و فروش کتاب برای مخاطبان و علاقمندان به این حوزه است.

رمضانی با اشاره به اینکه قرار بود در اسفند ماه پارسال کافه کتاب آنجا افتتاح گردد، عنوان می نماید: چند سالی بود که من و چند نفر از دوستانم این ایده را در ذهن داشتیم تا اینکه تصمیم گرفتیم زمستان سال گذشته ایده خود را اجرایی کنیم اما به دلیل شیوع بیماری کرونا ناچار شدیم مدتی صبر کنیم.

افتتاح کافه در کرونا با ریسک بالا همراه است

رمضانی ادامه می دهد: خردادماه امسال با یاری و همراهی دوستان کارهای فنی و دکوراسیون و ... را آغاز کردیم و حدود دو ماه بعد نیز چراغ فعالیت کافه کتاب آنجا روشن شد. هرچند که تبلیغات چندانی انجام ندادیم و تنها به معرفی این فضا در بستر مجازی پرداختیم اما خوشبختانه استقبال خوبی از کافه کتاب اجرا شده است که باعث امیدواری و دلگرمی بیشتر ما برای ادامه کارمان می گردد.

وی درباره کتاب های کافه کتاب آنجا هم می گوید: کتاب های عمومی مانند رمان، ادبیات، روانشناسی، اقتصاد، کودک و نوجوان و ... در کافه کتاب آنجا وجود دارد و تاکید ما بر این است که کتاب های ناشران حرفه ای و فعال را بیاوریم و از انتخاب ترجمه ها و آثار ضعیف پرهیز داریم.

مدیر کافه کتاب آنجا مخاطب این کافه کتاب را خانواده ها عنوان می نماید و می افزاید: برای ادامه فعالیت برنامه هایی مانند برگزاری جلسات نقد و آنالیز کتاب، حضور نویسندگان جوان، رونمایی از کتاب های جدید و ... را پیش بینی نموده ایم و معتقدیم که این نوع فعالیت ها علاوه بر اینکه می تواند بستری برای فضای تعامل باز کند، تاثیرات مطلوبی در گسترش فرهنگ مطالعه نیز خواهد داشت.

رمضانی در پاسخ به این سئوال که در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا آیا افتتاح این کافه کتاب ریسک بوده است؟، بیان می نماید: قطعا این موضوع ریسک بسیار بالایی داشت اما با توجه به اینکه علاقمند به فعالیت در حوزه های فرهنگی هستم و معتقدم که تعدد کتابفروشی ها و کافه کتاب ها در نقاط مختلف شهر امکان دسترسی علاقمندان به این حوزه را بیشتر می نماید، تصمیم گرفتم تا این ریسک را پذیرفته و بتوانم گام مثبتی برای مخاطبان و علاقمندان بردارم.

یادآوری می گردد، کافه کتاب آنجا در غرب شهر مشهد (بلوار وکیل آباد، نبش دندانپزشکان 15) و تقریبا با فاصله ای زیاد از سایر کافه کتاب های مشهد که عمدتا در مرکز شهر هستند، به تازگی فعالیت خود را آغاز نموده است.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11608

به "شروع به کار یک کافه کتاب دیگر در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار یک کافه کتاب دیگر در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید