اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز

به گزارش دَبی بلاگ، این روز ها کوشش برای ساخت خودرو هایی با قابلیت های اتوماتیک افزایش یافته است. تا کنون شاهد خودرو های بدون فرمان و پدال بوده ایم؛ اما این بار خودروسازان خودرویی بدون دیسک ترمز سنتی طراحی نموده اند. همه این ها بخشی از کوشش بزرگتر بشریت برای کاهش انتشار کربن است.

اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز

به گزارش خبرنگاران، خودروساز فرانسوی DS Automobiles نمونه اولیه خودروی DS E-TENSE را روانه بازار کرد که فقط از ترمز های احیا نماینده الکتریکی استفاده می نماید. پا گذاشتن روی پدال ترمز خودرو باعث می گردد که دیسک ها و لنت ترمز انرژی جنبشی ایجاد نمایند. در خودرو های مجهز به موتور احتراق داخلی (ICE) این انرژی جنبشی در هوا آزاد می گردد.

اما در خودرو های برقی، برداشتن پا از روی پدال گاز به خودرو این امکان را می دهد تا بدون دست زدن به پدال ترمز کاملاً متوقف گردد. طی این عمل جریان برق از باتری به موتور متوقف می گردد. اما روتور همچنان همراه چرخ ها می چرخد؛ این چرخش موتور را قادر می سازد تا به عنوان یک ژنراتور عمل کند و برای شارژ مجدد باتری خودرو برق فراوری کند.

در حال حاضر، تمام سیستم های ترمز خودرو های هیبریدی و الکتریکی با ترمز های دیسکی اصطکاکی پشتیبان عرضه می شوند. این ترمز های پشتیبان زمانی که ترمز های احیا نماینده قدرت کافی برای توقف خودرو را ندارند، مانند هنگام توقف اضطراری، آماده به کار می شوند. DS E-TENSE PERFORMANCE بدون دیسک ترمز است و از دو موتور الکتریکی داخلی برای کاهش سرعت خودرو به وسیله ترمز احیانماینده تا 600 کیلووات استفاده می نماید.

مزایای خودرویی که فقط ترمز احیا نماینده دارند چیست؟

ترمز احیا نماینده حتی در خودرو هایی که ترمز ترکیبی دارند با فراوری انرژی در هر بار ترمز خودرو، خودرو را کارآمدتر می نماید. خودرویی که فاقد ترمز اصطکاکی عقب است، یاری بزرگی به محیط زیست در جهت کاهش آلودگی هوا انجام می دهد. به گفته محققان، تا 55 درصد از آلودگی ترافیک کنار جاده ها از ذرات غیر اگزوز ناشی می گردد. از این مقدار، حدود 20 درصد از گرد و غبار ترمز ناشی می گردد. بیشتر مردم وقتی به خودرو هایی که باعث آلودگی می شوند فکر می نمایند به آلایندگی اگزوز فکر می نمایند.

گرد و غبار ترمز از ذرات آهن ساخته شده است. این به علت اصطکاک بین روتور ترمز آهنی است که از لنت ترمز هنگام کاهش سرعت خودرو ایجاد می گردد. این گرد و غبار ترمز که به هوا وارد می شوند، تاثیر قابل توجهی بر سلامت تنفسی افراد دارند. بسیاری از خودروها، از جمله خودرو های برقی، حاوی اجزای فلزی مضر در کلاچ، موتور و ترمز ها هستند.

اما تمرکز خودروسازان تنها بر روی ترمز احیا نماینده نیست. در اوایل امسال Fortescue Future Industries و Williams Advanced Engineering (WAE) توسعه اولین قطار بی نهایت با انتشار صفر در دنیا را برای حمل بار های سنگین شروع کردند. Infinity Train از انرژی گرانشی برای شارژ کامل سیستم های باتری-الکتریکی خود استفاده خواهد نمود. قطار باتری را با استفاده از گرانش سنگ آهن بسیار سنگینی که حمل می نماید، شارژ می نماید. ما در حال حاضر دو منبع غیرمنتظره برای آینده ترمز احیانماینده در اختیار داریم: اتومبیل های مسابقه ای و قطار های سنگین. در صورت موفقیت، این تحقیق و توسعه می تواند سبب پایداری حمل و نقل گردد.

منبع: thenextweb

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 25313

به "اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین خودروی مفهومی بدون دیسک ترمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید