این مکان ها در انتظار ثبت جهانی هستند

به گزارش دَبی بلاگ، کمیته سالانه میراث جهانی یونسکو از روز آدینه در چین شروع به کار نموده است. ایران سال جاری با دو پرونده راه آهن و هورامان در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت نموده است. پرونده راه آهن ایران براساس برنامه اعلام شده از سوی دبیرخانه یونسکو قرار است روز یکشنبه 25 جولای (3 مرداد) و پرونده ثبت منظر فرهنگی هورامان (اورامانات) روز سه شنبه 27 جولای (5 مرداد) آنالیز گردد.

این مکان ها در انتظار ثبت جهانی هستند

در این بین کاندیداهای گوناگونی از کوهستان و صحرا گرفته تا یک شهر کامل از سوی کشورهای مختلف برای آنالیز در این کمیته معرفی شده اند. در ادامه بعضی از قابل توجه ترین پفراینده های این دوره از کمیته میراث فرهنگی یونسکو را مشاهده می کنید که نشریه نشنال در گزارشی در کنار پفراینده راه آهن ایران به معرفی آن ها پرداخته است:

سنگ نگاره های محوطه حما / نجران / عربستان سعودی

محوطه حما در بین نجران و وادی الدواسر واقع شده و به گفته یونسکو به اسم معبری در راستا تجاری کاروان ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

این محوطه قدمت طولانی دارد و نمونه های مختلفی از سنگ نوشته و سنگ نگاره بر روی صخره های آن نقش بسته است که صحنه های نبرد، حیوانات، گل ها و سبک زندگی ماقبل تاریخ را به تصویر می کشد. این محوطه به علت کیفیت و کمیت سنگ نگاره هایی که در خود جای داده برای قرار گرفتن در لیست میراث جهانی نامزد شده است.

سلط / اردن

شهر سلط یا السلط دست کم از عصر آهن به اسم محل سکونت مورد استفاده قرار گرفته و امروزه دیدنی های بسیاری را در خود جا داده است، اما شاید ممتازترین عامل جذب بازدیدکنندگان در این شهر معماری آن باشد.

به گفته یونسکو، این شهر از نظر فرهنگی و جغرافیای سیاسی به نحوی منحصربه فرد است و علت آن فقط ساختمان های شهر نیستند بلکه شکل گرفتن همزیستی مسالمت آمیز جوامع مسلمان و مسیحی از دیگر عوامل آن به تعداد می فرایند.

چانکیو / پرو

پرو خانه مکان های شگفت انگیز بسیاری است و تا به امروز 12 مکان در این کشور در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند. چانکیو (Chankillo) مکانی که در گذشته برای مراسم تشریفاتی، دفاعی و ستاره شناسی مورد استفاده قرار می گرفت یکی دیگر از مکان هایی است که برای قرار گرفتن در لیست یونسکو مورد آنالیز قرار می گیرد. چانکیو بیش از 2300 سال پیش ساخته شده است و قدیمی ترین مکان برای امور ستاره شناسی در قاره آمریکا به تعداد می رود.

معبدها و دروازه های کاکاتیا / هند

تا به امروز حدود 40 مکان از هند به لیست میراث جهانی یونسکو راه یافته است و مکان های متعددی هم برای قرار گرفتن در این لیست به اسم نامزد معرفی شده اند. در جریان کمیته سال جاری دو پفراینده از هند مورد آنالیز قرار خواهند گرفت که از جمله آن ها به مجموعه ای شامل معابد و دروازه ها می توان اشاره نمود. این معبدها و بناهای مرتبط به آن سبکی از معماری متعلق به دودمان کاکاتیا را به نمایش می گذارند.

شهرهای دارای چشمه های آب معدنی اروپا / اتریش، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا

مجموعه ای متشکل از 11 شهر با چشمه های آب معدنی در هفت کشور اروپایی هم از نامزدهای سال جاری به تعداد می فرایند. از جمله این مکان ها به باث در انگلستان، ویشی در فرانسه و کارلووی واری در جمهوری چک می توان اشاره نمود.

سنگ نگاره های دریاچه اونگا و دریای سفید / روسیه

به گفته یونسکو، سنگ نگاره هایی که در نزدیکی دریاچه اونگا و دریای سفید کشف شده اند از مهم ترین مقاصد تاریخی و فرهنگی شمال اروپا به تعداد می فرایند. موضوعات مختلف و وضوح این تصاویر و شرایط مطلوب آن ها اطلاعاتی در مورد سکونتگاه های تاریخی این مکان ارائه می دهند.

نیس / فرانسه

فرانسه تا به امروز 45 مکان را در لیست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو ثبت نموده است. محبوبیت شهر نیس فرانسه که از نامزدهای این کشور به تعداد می رود به قرن هجدهم میلادی بازمی شود.

ایران تا کنون 24 اثر را در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت نموده است. تخت جمشید نخستین اثر تاریخی ایران بود که در سال 1358 وارد لیست میراث جهانی یونسکو شد. آخرین میراث فرهنگی که ایران پیروز به ثبت آن شده جنگل هیرکانی است که سال 1398 وارد این لیست شد.

ایسنا نوشت، میدان امام اصفهان، چغازنبیل، تخت سلیمان، پاسارگاد، بم و منظر فرهنگی آن، گنبد سلطانیه، بیستون، مجموعه کلیساهای ارامنه (سنت استپانوس، چوپان، دره شام، مریم مقدس و قره کلیسا)، سازه های آبی شوشتر، مجموعه آرامگاه و خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی، مجموعه بازار تاریخی تبریز، باغ ایرانی (دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز یزد، ارم شیراز، پاسارگاد شیراز، چهلستون اصفهان، فین کاشان، عباس آباد بهشهر، اکبریه بیرجند، ماهان کرمان)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، شوش، منظر فرهنگی میمند، بیابان لوت، قنات ایرانی (قصبه گناباد، مون اردستان، گوهرریز جوپار، اکبرآباد بم، قاسم آباد بم، بلده فردوس، زارچ، حسن آباد مشیر، ابراهیم آباد، وزوان، مزدآباد میمه)، شهر تاریخی یزد، منظر باستان شناسی ساسانی و جنگل های هیرکانی دیگر آثار جهانی ایران در این لیست هستند.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18943

به "این مکان ها در انتظار ثبت جهانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مکان ها در انتظار ثبت جهانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید