بازگشت مازراتی شاه پارس بعد از شصت سال

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: در سال 1958 میلادی (1337 شمسی)، محمدرضا پهلوی با ایده یک ماشین کوپه مسافرتی ایده آل، از کارخانه مازراتی خواست تا موتور هشت سیلندر مدل مسابقه ای 450 اس خود را روی شاسی یک مازراتی 3500 سوار کند و سپس به کارخانه کاروزریا تورینگ سفارش داد تا روی این شاسی یک بدنه لوکس طراحی کند.

بازگشت مازراتی شاه پارس بعد از شصت سال

سفارش شاه ایران به مازراتی با طراحی تازه

کاروزریا تورینگ، کارگاه کوچکی بود که در سال 1926 توسط فلیچه بیانکی آندرلونی، یکی از طراحان مشهور خودرو در میلان تاسیس شد. زمان زیادی طول نکشید که این کارخانه با ماشین های سفارشی زیبا و لوکسش به شهرت دنیای رسید.

تنها سه دستگاه از شاه پارس به سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد

کاروزریا تورینگ ماشینی که برای شاه ایران ساخت را شیا دی پرسیا (Sciadipersia) یا شاه پارس نامید. تنها سه دستگاه از این ماشین ساخته شد که در زمان خود یکی از گران ترین، لوکس ترین و بهترین ماشین ها در بازار بود و اکنون از باارزش ترین ماشین های کلاسیک دنیا است.

شصت سال بعد، کاروزریا تورینگ به یاد این پروژه نمونه جدیدی از شیا دی پرسیا را ساخته است. ساخت اولین دستگاه از این ماشین بهار سال جاری به خاتمه رسید و هفته گذشته در جشنواره خودروهای کلاسیک در پبل بیچ در ایالت کالیفرنیای آمریکا به نمایش درآمد.

شاه پارس این بار بر روی شاسی مازراتی گرنتوریزمو ساخته شده است. برخلاف روند کنونی در طراحی ماشین های کوپه که همه ظاهری اسپرت و خشن دارند، لوئی دی فابری بکرز، طراح بلژیکی ماشین، بر برازندگی و لوکس بودن شیادی پرسیا تاکید نموده است.

داخل ماشین با دو رنگ چرم پوشانده شده است. فولیتزو، شرکتی که این چرم را می سازد آنها را با بوی ویژه ای دباغی نموده است که مخصوص ماشین های تورینگ است. یک سری چمدان هم با همین چرم مخصوص صندوق عقب ساخته می گردد.

همه ماشین ها دست ساز است و ساخت هر کدام شش ماه طول میکشد

موتور ماشین هشت سیلندر با قدرت 460 اسب بخار است. حداکثر سرعت شیا دی پرشیا 301 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین چهار و شش دهم ثانیه است.

تنها ده دستگاه از شیا دی پرسیا ساخته می گردد و تورینگ هنوز برای چند دستگاه باقی مانده سفارش قبول می نماید. همه ماشین با دست ساخته می گردد و ساخت هر دستگاه شش ماه طول می کشد. تورینگ قیمت این ماشین را اعلام ننموده است و می گوید قیمت هر ماشین بسته به سفارش مشتری متفاوت خواهد بود.

این شرکت همچنین مشخصات خریداران شیا دی پرسیا را هم اعلام نمی نماید. تنها یکی از سخنگویان این شرکت گفت یک ایرانی ساکن اروپا از مشتریان این ماشین بوده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1412

به "بازگشت مازراتی شاه پارس بعد از شصت سال" امتیاز دهید

2 کاربر به "بازگشت مازراتی شاه پارس بعد از شصت سال" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت مازراتی شاه پارس بعد از شصت سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید