ببینید ، سفر به تفرجگاه شاهان قاجار ، جایی که ناصرالدین شاه برایش شعر سرود ، آبمراد ؛ آبشاری که حاجت روا می نماید

به گزارش دَبی بلاگ، آبشار آب مراد لاسم یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی استان مازندران و شهر آمل است که برای علاقمندان به تماشای آثار باستانی و سنگ نوشته ها بسیار مجذوب کننده است. از طرفی لاسم تفرجگاه شاهان قاجار هم بوده است.

ببینید ، سفر به تفرجگاه شاهان قاجار ، جایی که ناصرالدین شاه برایش شعر سرود ، آبمراد ؛ آبشاری که حاجت روا می نماید

خبرنگاران - مریم ورشو: زیبایی های ایران کم نیستند. محال است پا در استانی بگذارید و جایی طبیعی و تاریخی نباشد که حال و هوایتان را عوض نکند.

علاقه به طبیعت گردی این روزها بیش از گذشته هم شده است. زندگی در شلوغی شهرها احتیاج ما را به سرسبزی طبیعت بیشتر نموده است؛ پناه بردن به جایی که بتوان روح و روان را کمی ترمیم کرد تا بتوان دوباره ادامه داد.

تصاویری از مزارع آفتابگردان جاده ارجمند در راستا فیروزکوه را در ویدئو زیر ببینید:

شاهان قاجار هم در گذشته به این گشت و گذارها علاقه خاصی نشان می دادند؛ مثل ناصرالدین شاه. در روستای ییلاقی و خوش آب و هوای لاسم در آمل آبشار زیبایی از دل یک غار سرازیر می گردد که به آب مراد معروف است، پای ناصرالدین شاه قاجار هم حتی به این روستا باز شده است. درست در دورانی که امکانات تردد کم خطر وجود نداشت، شاه نقاط خوش آب و هوا را به تفرجگاه خود تبدیل می کرد. اگر در روزگار گذشته خیلی از جاها مختص شاهان و پادشاهان بود و پای مردم عادی به این نقاط خاص و تماشای باز نمی شد و سفر به معنای امروزی معنا نداشت، حالا خوشبختانه افراد زیادی توان و امکانات تماشا این نقاط را دارند.

  • عکس و ویدئو | مازندران گردی با ناصرالدین شاه| وقتی بهارنارنج هوش از سر شاه قاجار برد| تعجب مازندرانی ها از تماشا شتر و کالسکه| شاهی که دورکاری می کرد!

به گفته اهالی این روستا در گذشته مردم منطقه اعتقاد داشتند که اگر کسی برای برآوردن حاجاتش نیت کند و به زیر آب این آبشار برود، آرزویش برآورده می گردد. به همین علت نام این آبشار به آبمراد معروفیت پیدا کرد. آنچه زیبایی این آبشار را دوچندان می نماید پنهان بودن آن در نگاه اول است. زیرا این آبشار در دل یک غار واقع شده است؛ غاری که در بالای قسمت ورودی آن یک کتیبه واقع شده است.

روی این کتیبه دو بیت از ناصرالدین شاه قاجار با تصاویری از شکار و شکارچی حجاری شده است؛ تاریخ این کتیبه نیز 1288 خورشیدی حک شده است. یعنی حدود 113 سال پیش.

بی علت نبود که فضای این آبشار شاه را به وجد آورده بود تا جایی که برای این مکان شعر سرود. زیرا راستا رسیدن به این آبشار آن هم با چشم اندازی از دماوند و رودخانه ای جاری حتی آنهایی را که اهل طبیعت گردی هم نباشند، سر شوق می آورد.

حالا اگر اهل شعر و شاعری هم باشید که جای خود دارد. دو بیتی که شاه شاعر سرود و روی کتیبه حکاکی شده است خود نشان دهنده آب و هوای غیرقابل توصیف لاسم و آبشار آبمراد است: بخ بخ این ماء سلسبیل است می نماید اینجا گذار / یا که زمزم گشت جاری قدرت پروردگار / خوش بود اینجا سماور با کباب و یار و می / گه بنوشد گه ببوسد گه خورد گوشت شکار

در کل تابستان جان می دهد برای گشت و گذار در لاسم و سر زدن به آبشار آبمراد. چون آب این آبشار بسیار سرد و خنک است و آب این آبشار از برف های بالای کوه تأمین می گردد. از طرفی در دل گرمای تابستان وقتی پا در غار آبمراد می گذارید خنکای غیرقابل توصیفش سبب می گردد، در آنی فراموش کنید که در تابستان به سر می برید. با اینکه ارتفاع این آبشار چندان زیاد نیست، اما چون پا در شکاف تنگه غارمانندی می گذارید که خنک است لذت وافر می برید.

اگر ساکن مرکز هم هستید و می خواهید آخر هفته جایی در نزدیکی تهران باشید و خوش بگذرانید، سفر به لاسم برترین گزینه است.

  • تصویر | زیبایی های جاده فیروزکوه به لاسم

دسترسی به این آبشار هم از جاده هراز و هم از جاده فرعی ارجمند در فیروزکوه امکان پذیر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26954

به "ببینید ، سفر به تفرجگاه شاهان قاجار ، جایی که ناصرالدین شاه برایش شعر سرود ، آبمراد ؛ آبشاری که حاجت روا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، سفر به تفرجگاه شاهان قاجار ، جایی که ناصرالدین شاه برایش شعر سرود ، آبمراد ؛ آبشاری که حاجت روا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید