بذر افوربیا ویگوری برای نخستین بار در کشور تجاری سازی شد، برآورد فراوری بیش از 100 هزار عدد بذر

به گزارش دَبی بلاگ، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان گفت: سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی این واحد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور بذر افوربیا ویگوری را به فراوری تجاری رساند.

بذر افوربیا ویگوری برای نخستین بار در کشور تجاری سازی شد، برآورد فراوری بیش از 100 هزار عدد بذر

مازیار احمدی گلسفیدی در تبادل نظر با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران در گرگان درباره موفقیت تازه سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان اظهار کرد: با هماهنگی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در امور گل و گیاه کشور، 200 پایه مادری از هلند خریداری و مراحل فراوری بذر افوربیا ویگوری به صورت دستی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات و تهیه بذر در سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی تکمیل شد و اکنون تعداد بالایی از این گیاه در دست تکثیر و فراوری است.

وی با اشاره به پویایی صنعت گل و گیاه در جهان گفت: صنعت گل و گیاه یک صنعت جهانی و پویاست که در طول چند دهه اخیر رشد زیادی داشته و این فراوری برای نخستین بار در سطح کشور صورت گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با بیان تأثیر شرایط آب و هوایی در کشت گیاهان زینتی و درآمد حاصل از صادرات آنها بیان نمود: کشت انواع گیاهان زینتی به دلیل شرایط آب و هوایی و درآمد حاصل از صادرات آنها می تواند نقش بسزایی در باروری استعدادهای مالی ایران و توسعه فراوری ملی این کشور ایفا نماید.

لازمه فراوری بذرهای گیاهان زینتی در سطح تجاری چیست؟

احمدی گلسفیدی اضافه نمود: با توجه به اهمیت مالی پرورش گل ها و گیاهان در جهان، استفاده از فناوری ها و روش های جدید در اصلاح و تکثیر گیاهان زینتی در راستای بازارپسندی آنها نقش زیادی در بازاریابی این محصولات و تجارت آنها در بازارهای بین المللی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تشکیل طبقات بذری پس از شناسایی نوع ناسازگاری و اعمال شیوه های برطرف ناسازگاری انجام گرفت به تشریح فراوری بذر افوربیا ویگوری پرداخت.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان به خبرنگاران گفت: تکثیر جنسی در اغلب گیاهان زینتی از جمله افوربیا ویگوری با نوع فیزیولوژیکی آن ناسازگار است و لازمه فراوری بذرهای گیاهان زینتی در سطح تجاری، شناسایی ناسازگاری ها و دستیابی به شیوه های برطرف ناسازگاری هاست.

احمدی گلسفیدی یادآور شد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی، فراوری تجاری بذر این گیاه الزاماً به روش manualMultiplegrain انجام شد.

وی متذکر شد: اجرای طرح در سال 1397 شروع شده و برآورد فراوری این گیاه بیش از 100 هزار عدد بذر است.

4078/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9253

به "بذر افوربیا ویگوری برای نخستین بار در کشور تجاری سازی شد، برآورد فراوری بیش از 100 هزار عدد بذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بذر افوربیا ویگوری برای نخستین بار در کشور تجاری سازی شد، برآورد فراوری بیش از 100 هزار عدد بذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید