تنش پاکستان و هند، دامن رسانه ها را هم گرفت

به گزارش دَبی بلاگ، اسلام آباد - خبرنگاران - تنها یک روز مانده به سفر هیات پاکستانی به نقطه صفر مرزی با هند جهت گفت و گو درخصوص احداث گذرگاه جدید کرتارپور، اسلام آباد تصمیم دهلی نو مبنی بر مخالفت با صدور ویزا برای خبرنگاران پاکستانی را شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

تنش پاکستان و هند، دامن رسانه ها را هم گرفت

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران، رسانه های پاکستانی گفتند، قرار بود گروهی از خبرنگاران و مسئولان شبکه های خبری این کشور برای پوشش مذاکرات پاکستان و هند درخصوص گذرگاه کرتارپور، با هیات پاکستانی به نقطه صفر مرزی مشترک سفر کنند اما هند با این اقدام مخالفت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز در بیانیه خود از تصمیم دولت هند برای مخالفت با صدور ویزا برای خبرنگاران پاکستانی ابراز تاسف کرد.

وی اضافه کرد، تصمیم هند تاسف بار است در حالی که پاکستان سال گذشته در مراسم کلنگ زنی گذرگاه معبد کرتارپو در خاک این کشور، از 30 خبرنگار هندی دعوت کرد و برای آنان برنامه های مختلفی تدارک دید.

محمد فیصل گفت پاکستان امیدوار است تاسیس گذرگاه جدید کرتارپور، باعث ایجاد تغییرات مثبت میان مردم دو کشور خواهد شد.

پاکستان و هند پیشتر با هدف بهبود روابط دوجانبه، بر پیشبرد طرح احداث گذرگاه مرزی مشترک کرتارپور توافق کرده بودند اما روزهای اخیر دهلی نو با عدم تمایل از میزبانی هیات پاکستانی در دهلی نو، گفت که این نشست در نقطه صفر مرزی دو کشور برگزار می شود.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که دهلی نو تمایلی برای تنش زدایی با اسلام آباد ندارد و همچنین پیام روشنی به طرف پاکستانی داد که هند لزومی به سفر هیات پاکستانی به دهلی نو نمی بیند، بنابراین نشست دو کشور درباره گذرگاه مرزی کرتارپور، در نقطه صفر مرزی اتاری هند (منطقه واگا در پاکستان) برگزار می شود.

قرار است پاکستان و هند در نشست روز پنجشنبه (23 اسفند(، طرح احداث جاده زمینی منتهی به معبد کرتارپور در داخل خاک پاکستان را نهایی کنند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسید پاکستان و هند با پیشبرد طرح گذرگاه جدید مرزی کـرتارپور، به دنبال آرامش در روابط متشنج خود هستند اما مخالفت هند با صدور ویزا برای خبرنگاران پاکستانی و همچنین نمودار شدن اختلافات آبی میان دو کشور، حکایت از ادامه این تنش ها را دارد.

گذرگاه مرزی کـرتارپور بین هند و پاکستان هفتم آذرماه امسال در مراسمی با حضور عمران خان نخست وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و جمعی از مقام های دو کشور گشایش یافت.

کریدور کرتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهری با همین نام در شرق پاکستان که مقدس ترین مکان جامعه سیک های هند است را تسهیل می کند.

پیشتر دولت هند درخواستی را برای طرف پاکستانی ارسال کرد تا شهروندان هندی از جامعه سیک نیز آن سوی مرز بتوانند به معبد کرتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی کنند.

تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده در نهایت مورد موافقت دو کشور از جمله دولت عمران خان قرار گرفت و دهلی نو و اسلام آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث کنند.

آساق*274**1663**

منبع: ایرنا
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 541

به "تنش پاکستان و هند، دامن رسانه ها را هم گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش پاکستان و هند، دامن رسانه ها را هم گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید