تکنیک های مدیریت زمان ؛ 12 تکنیک موثر و کاربردی

به گزارش دَبی بلاگ، همه ما بارها کوشش نموده ایم تا بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم. اگر در حال حاضر جزء افرادی هستید، که نظم خاصی در برنامه های خود ندارید و همواره با کمبود وقت روبرو هستید، خبر خوب این است که تکنیک های مدیریت زمان به شما یاری خواهند کرد تا بتوانید برنامه های خود را نظم داده و در کمترین زمان ممکن به تمام کارهای خود برسید. برای یادگیری این راهکارها، در این مطلب با ما همراه باشید.

تکنیک های مدیریت زمان ؛ 12 تکنیک موثر و کاربردی

از پروفایل ما دور زمین دیدن نمایید.

تکنیک های مدیریت زمان

1. تقسیم وظایف

سعی کنید، وظایف خود را تقسیم کنید. به عنوان مثال، روز خود را با پرداخت قبوض آغاز کنید و پس از آن برای خرید خانه اقدام کنید. این کار باعث می گردد تا در طول روز درگیری ذهنی بابت کارهای عقب افتاده نداشته باشید.

2. برنامه ریزی برای زمان

یکی از تکنیک های مدیریت زمان این است که برای روز خود برنامه ریزی داشته باشید. این کار به شما یاری خواهد نمود تا بتوانید در سریع ترین زمان کارهای خود را پیش ببرید و هر دقیقه از روز را به یک کار مفید اختصاص دهید.

3. یادداشت نوشتن

سعی کنید، در محل کار خود یک یادداشت برای خود بنویسید، که به این معنی باشد: من واقعا باید با این کار کنار بیایم. این روش به شما یاری می نماید تا بتوانید در پروژه های عظیم بدون وقفه کار کنید.

4. قورباغه را قورت بده

عبارت خوردن قورباغه توسط بریان تریسی مشهور شد. این تکنیک، یکی از تکنیک های مدیریت زمان است که می گوید شما باید اولین وظیفه ای که در صبح انجام می دهید، سخت ترین و مهم ترین کار در فهرست کارهای شما باشد. انجام دادن این کار، در طول روز بالاترین تاثیرگذاری را در فرایند کاری شما دارد.

5.برنامه ریزی برای ملاقات ها

اگر کسی می گوید دو دقیقه وقت شما را می گیرد، دو دقیقه نیست! اگر قرار است یک زمان مناسب به مدت 10 الی 15 دقیقه با دوست خود داشته باشید، برای این ملاقات، زمان خود را برنامه ریزی کنید.

6. داشتن تمرکز

تقریبا می توان گفت مدیریت زمان، وقتی آغاز می گردد که روی آنچه که واقعا می خواهید تمرکز کنید. در ابتدای روز روی مهم ترین کاری که در دست دارید، تمرکز کنید و تا تمام نشدن آن کار، اجازه ندهید که مسائل دیگر ذهن شما را درگیر کند. پس از آن، به سراغ مهمترین وظیفه بعدی بروید و به همین ترتیب این فرایند را ادامه دهید.

7. چک کردن پیغام ها 2 بار در روز

هر کس قادر به انجام این کار نیست، اما این کار معجزه می نماید! خیلی ساده است؛ شما در طول روز برای پاسخ دادن به ایمیل و اسمس های خود دو زمان متفاوت را کنار بگذارید؛ یک بار در آغاز روز و یکبار هم در انتهای روز. به این صورت شما مدیریت بهتری برای زمان کاری خود خواهید داشت و فرایند کار شما بهبود خواهد یافت.

8. الویت بندی

وظایف خود را اولویت بندی کنید و تمرکز خود را روی چیزهای مهم تر بگذارید.

9. استفاده از تقویم

استفاده از بسیاری از برنامه های بهره وری زمان موجود در بازار، به شما یاری خواهد نمود که بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. یکی دیگر از تکنیک های مدیریت زمان ، استفاده از تقویم است. با استفاده از تقویم شما می توانید به عقب نیز برگردید و همه آنچه را که انجام داده اید را مشاهده کنید، که این کار باعث افزایش انگیزه شما خواهد شد.

10. از بین بردن اتلاف وقت

قطعا گاهی در محل کار خود روی وظایف مهم کار می کنید و توجه به موارد حاشیه ای باعث می گردد کار را کنار بگذارید. بنابراین گوشی خود را کنار بگذارید یا اینباکس ایمیل خود را ببندید. این وقفه ها، واقعا می تواند مانع پیشرفت شما گردد. با شناخت و حذف آنچه توجه شما را از بین می برد، می توانید بهره وری خود را افزایش دهید.

11. استفاده از تکنیک Pomodoro

این تکنیک یکی از موثرترین تکنیک های مدیریت زمان است. ایده این تکنیک این است که 25 دقیقه از زمان خود را به تنها یک کار اختصاص دهید. بعد از هر بار شکست و قبل از آغاز مجدد، این تکنیک را انجام دهید.

12. برنامه ریختن برای آینده

همواره سعی کنید، روز خود را با برنامه ریزی برای روز بعد و هفته خود را با برنامه ریزی برای هفته بعد انتها دهید. این کار به شما اجازه می دهد که اولویت های روز بعد خود را تعیین نموده و فردای خود را با برنامه ریزی تعیین آغاز کنید. در واقع این کار به شما آرامش می دهد و یاری می نماید آن روز را بدون استرس آغاز کنید.

سخن آخر

تکنیک های مدیریت زمان همواره برای تمامی افراد، به خصوص افراد پیروز، با اهمیت بوده است. راهکارهای ارائه شده در این مطلب به شما یاری خواهد نمود تا بتوانید به راحتی و بدون استرس و دغدغه، در طول روز به بهترین شکل ممکن کارهای خود را انجام دهید. همچنین مقاله روش های داشتن شخصیت قوی به شما یاری خواهند کرد که در مقابل سختی های کار و زندگی بهترین عملکرد را داشته و تسلیم پیچیدگی های آن نشوید.

شما از چه ترفندهایی برای مدیریت زمان استفاده می کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11595

به "تکنیک های مدیریت زمان ؛ 12 تکنیک موثر و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک های مدیریت زمان ؛ 12 تکنیک موثر و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید