دریاچه نمک چاکا و نگاهی به زیبایی های آینه آسمان

به گزارش دَبی بلاگ، پیش از در مطابل قبلی به چین، دیدنی های چین و بخش های مختلف آن پرداختیم اما در این مطلب قصد داریم مفصل به توضیح یکی از دریاچه های چین بپردازیم، دریاچه نمک چاکا یکی از دریاچه ها و جاذبه های توریستی کشور چین محسوب می گردد که در مجاورت شهر چاکا و در استان چینگهای شمال غربی چین واقع شده است. این دریاچه که یکی از شناخته شده ترین و پربازدیترین دریاچه های دنیا می باشد به نوعی دشتی از نمک بوده و در آب کم عمق آن می توانید تصویر خود را مشاهده کنید به همین علت آینه آسمان نیز معروف است. برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید.

دریاچه نمک چاکا و نگاهی به زیبایی های آینه آسمان

-دریاچه نمک چاکا مشهور به آینه آسمان

این نمک که که یکی از معروف ترین و زیباترین دریاچه های چین و البته دنیا شناخته می شود از دو لحاظ مالی و گردشگری مورد توجه قرار می گیرد زیرا زیبایی شگفت انگیز آن هرساله سیل عظیمی از بازدیدکنندگان را این منطقه می کشاند, از سویی دیگر با خارج کردن نمک مرغوب از آن معادل صدها تن درآمدزایی بالایی را به خود اختصاص داده و از نظر مالی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که به خاورمیانه و کشورهای نپال و ژاپن صادرات دارد.

این دریاچه نمک که به وسیله لایه های کلفت نمک پوشانده شده است با تنگدستی در مقدار بارش کوچکتر و کم عمق و با افزایش مقدار بارش, عمق آن بزرگتر و بیشتر شده و این مقدار در نوسان های بارشی متغیر می باشد. اما به طور کلی آن را می توان از دریاچه های خیلی کم عمق به شمار آورد که حداکثر ارتفاع آن تا قسمت زانوی بازدیدکنندگان می باشد که در حین راه رفتن در آب مانند آینه ای شفاف عکس شما را برای شما به تصویر می کشد. بر همین اساس به این دریاچه لقب آینه آسمان بخشیده اند و به این نام شناخته می شود.

و اما در رابطه با قدمت برداشت و استخراج نمک از این دریاچه می توان گفت که با بیشتر از 3000 سال طویل ترین تاریخچه را در میان تمامی دریاچه های نمکی بخش قیدام به خود اختصاص داده است, با در نظر گرفتن به زیاد بودن ذخیره های نمک دریاچه باید اضافه کرد که بهره برداری نمک اصلا سخت نیست؛ چون که تنها با خارج ساختن لایه بالایی دریاچه نمک طبیعی به دست می آید و اما بهره برداری معدن های بیشتر اکنون به طور مکانیکی صورت می گیرد که بر همین اساس نمک های بسیاری از آن در تمامی کشور چین عرضه و به فروش رسیده و به کشورهایی مانند نپال و زاپن صادر می شود.

-جغرافیا و آب و هوای دریاچه نمک چاکا

این دریاچه دارای طول 9 کیلومتری و پهنای 15 کیلومتری و ارتفاع 3.059 متری از سطح دریا، و بعلاوه دارای مساحتی به مقدار 105 کیلومتر مربع در استان چینگهای شمال غربی کشور چین، و در مجاورت شهر چاکا واقع شده است که از توجه ویژه ای برخوردار است. در طی فصل های خشک سال دریاچه خیلی کوچکتر می شود که فقط در زمان بارش باران به حالت طبیعی خود (از نظر مقدار و مساحت) باز می شود, لازم به ذکر است که عمق این دریاچه تا حدی کم است که در بعضی قسمت ها به عمق یک مچ پا می رسد و همین موضوع موجب می شود تا گردشگران بر روی آن قدم بزنند.

در خصوص آب و هوای آن می توان گفت که سرد و خشک می باشد به طوری که در نیمه های فصل تابستان میانگین دمای روز حدودا به 19.6 درجه سانتی گراد می رسد و حد میانه بارش در طول سال را می توان 210 میلی متر تخمین زد. با کم و زیاد شدن مقدار بارش در فصل های مختلف؛ عمق آب دریاچه نیز متغیر می باشد به طوری که در زمان های پر بارش مقدار آن به 105 کیلومتر و در فصل های کم باران و خشک مقدار آن نیز کمتر می شود.

بهره برداری نمک و برنز از دریاچه

در بخش پایینی دریاچه لایه های نمک طعام واقع شده که در پهن ترین قسمت 15 متر هم می شوند و اما به طور میانگین می توان قطر آنها را 5 متر تخمین زد؛ برنزهای بهره برداری شده سالهای بعدی در لایه های نمک خوراکی دوباره تبلور می یابد, به طوری که بهره برداری برنز به مقدار زیادی را تنها خود به دوش می کشد. بعد از طی فرایندهای فراوری نمک به عنوان نمک طعام به کار گرفته می شوند. در رابطه با انباشت این نمک می توان گفت که در حال حاضر به تقریبا 5 میلیون تن رسیده و فراوانی آن به گونه ای است که جهت تمامی چین که کشوری پرجمعیت است کافی می باشد.

آشنایی با جاذبه های تماشای دریاچه نمک چاکا

  • مجسمه های بزرگ نمکی

مجسمه های بزرگ زیادی موجود هستند که با وارد شدن به این محدوده در مجاورت دریاچه چاکا شاهد خواهید بود, نحوه شکل گیری این مجسمه ها جالب است به طوری که با به روی هم انباشته شدن در یک قسمت آب نمک برای زمان زیادی این پیکره ها تشکیل شده و از جاذبه های شیک و زیبای چین و دریاچه نمک چاکا محسوب و شناخته می شود. با انباشت مواد معدنی و نمک زیادی در طول دورانی نسبتا طولانی در این دریاچه, قدرتی شناور 8 برابر بالاتر از آب دریا به وجود بیاید که با دریای مرده برابری می نماید و در نتیجه موجب می شود گردشگران بتوانند بدون اینکه در دریاچه غرق گردند, در آن دراز بکشند.

  • هم تماشا و خاطره سازی هم درمان

این دریاچه در ابتدای روز هنگام طلوع و در انتهای روز یعنی غروب چشم اندازی بی نهایت زیبا و به یاد ماندنی را به نمایش می کشد که گردشگران زیادی به هنگام سفر از این منطقه بازدید نموده و به تمشاشا می نشینند, پیشنهاد خبرنگاران مبنی بر سر زدن به این دریاچه لذت بردن از چشم انداز و حال و هوای غیر قابل وصف این زمان آن را نادیده نگیرید. زمان مناسب سفر به این منطقه را که می توان از ماه جولای - آگوست دانست, دارای آب و هوایی مرطوب و با نمک همراه با بادهای تابستانی می تواند با ورود به ریه های شما در هر دم و بازدم سلامت ریه ها و در نتیجه عضله ها و تمامی بدن شما را تضمین کند.

اگر در طول راه آهن کشیده ای که به مرکز دریاچه منتهی می شود، قدم بردارید قطعا شاهد چشم مقدارای زیبا و مجللی بر روی آب خواهید بود، تصویر جالب تر به وسیله جستجوگران معدن های نمک در این معدن که در حال کاوش می باشند, رقم می خورد.

پارک آسمان شماره 1

این پارک گردشگری که از جمله جاذبه های تماشای دریاچه نمک چاکا واقع در کشور چین محسوب می شود به نام آسمان شماره یک شناخته می شود, این پارک دارای وسعتی به مقدار 14.19 کیلومتر مربع می باشد که هزینه احداث آن تقریبا 620 میلیون یوان (واحد پول چین) می باشد. از تفریحات و برنامه های این پارک می توان به تورهای هوای گرم، قایق رانی، سواری با اسب و شتر، کوهنوردی و بعلاوه گلف بازی های با نمک، مداوا با نمک، نمک کشویی، نمک کشویی و ساخت مجسمه با نمک که بینظیر هستند.

در دریاچه سرابی به وجود می آید که با توجه به یار بودن بخت با شما می توانید در روز هم آن را مشاهده کنید و اما از جذابیت های اصلی این دریاچه تماشا تصویر خود بر روی دریاچه می باشد.

چنانچه چند روز بارانی پیاپی تکرار شود، نمک در آب دریاچه حل شده و گل پایینی در دسترس آب قرار می گیرد و قادر به حرکت در دریاچه نخواهید بود.

امکان دارد سیاهچاله کوچکی در این دریاچه موجود باشد که در واقع تله ای (هرچه تیره تر دارای خطر بیشتر) می باشد که نباید بر روی آن قدم برداشته و حرکت کنید.

به دلیل تابش مستقیم و زیاد اشعه ماورا بنفش بهتر است از کلاه و عینک آفتابی بهره ببرید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه نمک چاکا

سوار بر اتوبوس ایستگاه زینگینگ زینینگلو شده و خود را با 60 یوان به دریاچه چاکا برسانید.

خودرویی را با هزینه 400 یوان اجاره نموده و به دریاچه چاکا رفته و بازشد.

سوار بر یکی از توبوس های ایستگاه زینینگ به مقصد اولان یا دِلینها شوید، این اتوبوس از جنب دریاچه عبور می نماید که شما می توانید پیاده شد.

در زمان شدت گرفتن صنعت توریسم و افزایش یافتن بازدیدکنندگان، متناسب با تعداد آنان قطار گردشگری Y961/2 آماده به کار می شود و گردشگر ها را از زینینگ به دریاچه چاکا می رساند. تایم خدمات رسانی این قطار به این صورت است که ساعت 8:25 حرکت و 12:23 مسافران را به مقصد می رساند؛ دوباره ساعت 5 عصر باز گشته و ساعت 21:13 به زینینگ رسیده و خدمات رسانی خود را به همین صورت ادامه می دهد.

در این مطلب شما عزیزان را با دریاچه نمک چاکا یکی از دریاچه های زیبا؛ شگفت انگیز نه تنها در چین که در تمامی دنیا آشنا نمودیم که امیدواریم مورد توجه و پسند شما واقع شده باشد.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26274

به "دریاچه نمک چاکا و نگاهی به زیبایی های آینه آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه نمک چاکا و نگاهی به زیبایی های آینه آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید