علت بارندگی اخیر در ایران؛ پدیده مونسون چیست؟

به گزارش دَبی بلاگ، با وقوع باران های سیل آسای عجیب مونسون و خسارات گسترده آن در جنوب کشور، آن هم در میانه تابستان، حالا جستجو برای پی بردن به مفهوم پدیده مونسون افزایش یافته است. پدیده ای که معمولا در ایران از اواخر بهار شروع می گردد و تا اواخر تابستان در منطقه ها جنوبی کشور ادامه می یابد.

علت بارندگی اخیر در ایران؛ پدیده مونسون چیست؟

به گزارش خبرنگاران، به شکل عمومی مونسون به معنای بارش های تابستانه یا بارش های ماه ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر است. اما در معنای لغوی پژوهشگران می گویند که مونسون از واژه موسم گرفته شده است. واژه ای که مفهوم باد های موسمی را منتقل می نماید.

در خصوص شکل گیری پدیده مونسون که پیش کشی هند به همسایه ها است، کارشناسان هواشناسی اشاره می نمایند مونسون در اثر تغییر سالانه بسیار زیاد دما در منطقه ها بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس های همسایه شکل می گیرد.

مونسون چگونه پدید می آید؟

اگر بخواهیم جزئیات دقیق تر این پدیده را بدانیم، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می گوید مونسون بیشتر در شبه قاره هند رخ می دهد جایی که دو سطح آب و خشکی کنار یکدیگر قرار دارند.

تصور کنید در تابستان که با چرخش زمین زاویه میل خورشیدی کاهش پیدا می نماید و تقریباً عمودی می گردد، زمین انرژی زیادی را می گیرد، از آن جایی که سطح زمین پوشیده از خاک و سنگ گرما در زمین جذب می گردد و دمای آن را بالا می برد. درحالی که در آب این طور نیست و سبب تبخیر می گردد. این شرایط در منطقه شبه قاره هند سبب می گردد آب و خشکی دمای متفاوتی داشته باشند.

او اشاره می نماید که در ادامه این فرایند گرمای زیاد در زمین سبب کاهش فشار می گردد و یاری می نماید هوا به لایه های بالاتر جو برود، از طرفی یک هوای دیگر باید بیاید جای آن را بگیرد، این هوا از منطقه اقیانوس و سطح آب می آید که البته با خودش رطوبت هم می آورد، این رطوبت در خشکی تبدیل به ابر می گردد که اصطلاحاً آزاد شدن گرمای نهان می گویند، چنین پدیده ای سبب ایجاد ابر های انفجاری روی خشکی می گردد و به آن طوفان های تندری هم می گویند، این فرایند فرآیند شکل گیری مونسون است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26168

به "علت بارندگی اخیر در ایران؛ پدیده مونسون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بارندگی اخیر در ایران؛ پدیده مونسون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید