راهکارهای کلیدی برای رفتار با بچه ها بدغذا

به گزارش دَبی بلاگ، بیشتر والدین از بی میلی و کم غذا خوردن بچه ها خود در رنج هستند. بی اشتهایی یا بدغذایی بچه ها از مسائل تغذیه ای است که باید آن را جدی گرفت، چراکه این معضل در نهایت می تواند به سوءتغذیه منجر گردد.

راهکارهای کلیدی برای رفتار با بچه ها بدغذا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، فاطمه علیزاده متخصص تغذیه اعلام کرد: فقط گرسنگی نیست که کودک را به سوی غذا می کشاند یا فقط سیر بودن موجب دوری او از غذا نمی گردد. عوامل گوناگونی مانند عادت های خانواده و آموزش هایی که به کودک داده شده است بر اشتهای او تاثیرگذار است.

وی گفت: استقلال طلبی و رشد ذهنی یکی از شاخص های اصلی دوران کودکی است که با ایجاد تغییرات شخصیتی در این دوران نسبت به سنین پایین تر همراه است. این مسئله می تواند با ایجاد روحیه استقلال طلبی در بچه ها موجب بی نظمی در عادات غذایی آن ها گردد.

علیزاده با بیان این که امروزه تغذیه کودک خیلی آسان نیست، اضافه کرد: ممکن است بچه ها نوپا یا پیش دبستانی دوست داشته باشند یک غذا را سه روز پیاپی بخورند و روز چهارم از خوردن آن خودداری نمایند و حتی حاضر به چشیدن آن نشوند یا ناهار نخورند، اما 15 دقیقه بعد درخواست خوردن یک شیرینی نمایند، این مسئله نشان دهنده نداشتن یک الگوی غذایی مشخص در این بچه ها بوده که به نوعی به دلیل حس استقلال طلبی آن ها و میل به انتخاب غذا توسط خود آن هاست.

این متخصص تغذیه ادامه داد: ایجاد شرایط مطبوع و رفتار مناسب مادر هنگام تغذیه کودک بسیار مهم است. والدین باید از دادن بستنی، شیرینی و تنقلات به عنوان پاداش خودداری نمایند، به کودک نباید به زور غذا داد، محیط او باید آرام باشد و حواس و توجهش به موضوع دیگری جلب نگردد.

وی گفت: گاهی مادرها اجازه نمی دهند بچه هاشان غذای مورد علاقه شان را انتخاب نمایند، بهتر است اشتیاق و اشتهای کودک هم در نظر گرفته گردد. در عین حال اگر کودک غذایی را دوست نداشت نباید آن را از برنامه غذایی حذف کرد، بلکه می توان با تغییراتی آن را در فرصتی دیگر امتحان کرد.

علیزاده گفت: در برخی از شرایط باید به خودداری کردن کودک از غذا خوردن توجه کرد، گاهی جدایی از مادر، بیماری های عفونی، شب نخوابیدن، نداشتن فعالیت زیاد، گوشه گیری، وسواس بیش از انداره مادران در خصوص این که بچه ها موقع غذا خوردن باید تمیز بمانند و لباسشان کثیف نگردد، می تواند در علاقه و اشتهای کودک و امتناع او از غذا خوردن موثر باشد.

وی پیشنهاد داد: باید مادر غذایی را که درست نموده است به مقدار کمی در کنار بشقاب کودک بگذارد و اجازه دهد کودک غذا را بچشد و اگر دوست نداشت، اجازه دهد آن را از دهانش دربیاورد و در کنار بشقابش بگذارد. اگر کودک غذایی را که درست می کنید دوست داشت به عنوان جایزه یک نوع غذای مورد علاقه او در نظر بگیرد، مدت زیادی طول می کشد کودک یاد بگیرد غذای جدید را دوست داشته باشد.

این متخصص تغذیه شرح داد: در هنگام غذا خوردن جایگاه کودک باید ارتفاع مناسبی داشته باشد و بازوهای کودک به طور کامل روی میز قرار بگیرد. قبل از غذا خوردن کودک دست هایش را با صابون بشوید، غذا را در قطعه های کوچک و به اندازه بریده و برای کودک آماده کنید، گوشت ها ریز گردد و غذاها متنوع، رنگی و جذاب باشند.

علیزاده اضافه کرد: در موقع غذا خوردن در کنار کودک بنشینید، چراکه او نیاز دارد مادر از او حمایت کند. از دادن آجیل، شکلات، ذرت بوداده و سبزی های خام به بچه ها زیر سه سال خودداری کنید، زیرا کودک به خوبی نمی تواند بجود و ممکن است او را خفه کند.

وی نان، ماکارونی، رشته، برنج، گوجه فرنگی، هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی، جعفری، کدو، گل کلم، خیار، پرتقال، سیب، هندوانه، گلابی، هلو، موز، انگور، آناناس، زردآلو، آبمیوه های طبیعی، ماست، شیر، کشک، پنیر، دوغ، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات پخته شده و مغزها را برای تغذیه بچه ها مناسب دانست و گفت: شیرهای بدون چربی و کم چربی برای بچه ها یک تا دو سال پیشنهاد نمی گردد. بچه ها در این سنین برای رشد و تکامل به چربی نیاز دارند.

این متخصص تغذیه توضیح داد: وقتی به بچه ها نوپا و بچه ها پیش دبستانی در طول روز، وعده اصلی و میان وعده غذایی در زمان منظم داده می گردد، آن ها بهتر می پذیرند وعده های اصلی و میان وعده در حدود 2 تا 3 ساعت فاصله زمانی داشته باشد همچنین اجازه دهید کودک شما در زمان های مشخص غذا بخورد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5209

به "راهکارهای کلیدی برای رفتار با بچه ها بدغذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای کلیدی برای رفتار با بچه ها بدغذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید