روبات ها رفتار ریسک پذیر را در انسان ها ترغیب می نمایند

به گزارش دَبی بلاگ، تحقیقات جدید نشان می دهد که روبات ها در یک سناریوی شبیه سازی شده، انسان ها را به ریسک بیشتر ترغیب می نمایند.

روبات ها رفتار ریسک پذیر را در انسان ها ترغیب می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان در پی آن هستند که درک نمایند آیا روبات ها می توانند بر ریسک پذیری ما تاثیر بگذارند یا خیر و نتیجه این پژوهش پیامد های اخلاقی، عملی و سیاستگذاری در پی خواهد داشت.

دکتر یانیوهانوچ، استاد مدیریت خطرپذیری در دانشگاه ساوت همپتون و مدیر این پژوهش می گوید: ما می دانیم که فشار هم سن و سال هایمان می تواند رفتار های خطرپذیری را در ما افزایش دهد اما اگر مقیاس مان را به تعامل بین انسان و فناوری تعمیم دهیم، هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی، برایمان مهم است بدانیم که آیا ماشین ها هم می توانند تاثیر مشابهی روی رفتار های ما داشته باشند یا خیر.

در این پژوهش از 180 دانشجوی مقطع کارشناسی خواسته شد که در یک ارزیابی کامپیوتری با نام BART شرکت نمایند و با فشار دادن دکمه فاصله روی صفحه کلید، بادکنکی که روی مانیتور نمایش داده می گردد را باد نمایند. با هر بار فشار دادن این دکمه، بادکنک کمی باد می گردد و مبلغ یک پنی به بانک پول موقت بازیکن اضافه می گردد. بادکنک ها ممکن است به طور تصادفی بترکند و در نتیجه بازیکن تمام پولی را که از باد کردن آن به دست آورده، از دست بدهد. اما آن ها می توانند قبل از اینکه بادکنک بترکد، پول خود را نقد نمایند و بادکنک بعدی را آغاز به باد کردن نمایند.

یک سوم شرکت نمایندگان به تنهایی در یک اتاق در این آزمون شرکت کردند. یک سوم نیز در کنار روباتی بودند که فقط دستورالعمل ها را در اختیار آن ها قرار می داد، ولی در بقیه موارد ساکت بود. یک سوم آخر نیز در کنار روباتی بودند که هم دستورالعمل را به آن ها می گفت و هم در حین آزمون، شرکت نماینده را تشویق به باد کردن بادکنک می کرد. نتیجه این آزمایش نشان داد که گروه آخر که توسط روبات تشویق می شدند، بیشتر از دو گروه دیگر دست به مخاطره و ریسک زدند و بادکنک های خود را به دفعات زیادی باد کردند. این گروه همچنین درآمد بیشتری از این شرط بندی کسب کردند. به گفته محققان، تفاوت معناداری در رفتار دانشجویانی که روبات ساکت در کنارشان بود و کسانی که تنها در اتاق بودند، وجود نداشت.

هانوچ می گوید: در این آزمایش شاهد بودیم شرکت نمایندگانی که توسط روبات تشویق به ادامه باد کردن بادکنک بودند، ریسک پذیری شان حتی بعد از ترکیدن بادکنک نیز بالا می رفت.

با این حال، محققان معتقدند که برای آنالیز این موضوع که آیا نتایج مشابهی از تعامل انسان با سیستم های هوش مصنوعی دیگر همانند دستیار های دیجیتال یا آواتار های روی صفحه نمایش حاصل می گردد یا خیر به مطالعات بیشتری احتیاج است.

محققان می گویند: این نتایج از یک سو ممکن است هشداری در خصوص احتمال آسیب رساندن روبات ها به انسان با افزایش رفتار های پرخطر در انسان باشد و از سوی دیگر، داده های ما می تواند راهگشای خوبی برای استفاده از روبات یا هوش مصنوعی در برنامه های پیشگیرانه ای مثل کمپین های ترک سیگار در مدارس یا مراکز ترک اعتیاد باشد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14268

به "روبات ها رفتار ریسک پذیر را در انسان ها ترغیب می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات ها رفتار ریسک پذیر را در انسان ها ترغیب می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید