تور ارزان قطر: روستای قطرم، ماسوله ای 5000 ساله در بافق یزد

به گزارش دَبی بلاگ، روستای قطرم در بافق

شهر بافق در استان یزد یکی از برترین منطقه ها گردشگری در این منطقه کویری است و به علت نخلستان ها و صنایع دستی بی نظیری که دارد سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره روستای قطرم در بافق یزد که قدمتی 5000 ساله دارد صحبت کنیم. روستای قطرم در دامنه های غربی کوه های باجگان و دره ای کوهستانی در جنوب شرقی شهر بافق نیز واقع شده است. مردم این روستا لهجه خاصی دارند و کمی با شهر بافق فرق دارد. اغلب به دامداری و کشت محصولات زراعی مشغول هستند؛ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره روستای قطرم در بافق خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم.

تور ارزان قطر: روستای قطرم، ماسوله ای 5000 ساله در بافق یزد

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

همانطور که گفتیم در شهر بافق یزد روستایی به نام قطرم وجود دارد که در دامنه های غربی کوه های باجگام و دره ای کوهستانی در جنوب شهر بافق نیز واقع شده است و از لحاظ تاریخی قدمت طولانی به میزان 5000 سال نیز دارد. این روستا که به آن قدرم یا قدرام هم نیز گفته می گردد مردم آن نیز به زبان خاصی از شهر بافق نیز صحبت می کنند و بیشتر به کشاورزی و دامداری و کار در معدن نیز مشغول هستند. حصار حفاظتی روستای قطرم یزد را کوه های کوهستانی مرتفع، شکل داده که در گذشته امنیت روستا را تامین می نموده و امروزه مناسب کوهنوردی و سنگ نوردی هستند. بخشی از این کوهستان تخریب و جدا شده که به شکل یک دسته هاوندر آمده و نمادی طبیعی و زیبا ساخته است.

طبیعت روستای قطرم در بافق

روستای قطرم در بافق دارای طبیعتی بکر که البته به نظر عموم مردم وجود طبیعت بکر در دل کویرهای یزد کمی غیر قابل باور است اما خوب همین شرایط جوی و اقلیمی سبب شده تا این روستا به عنوان یک مقصد توریستی در بین گردشگران نیز مشهور باشد. این روستا تپه های ماسه ای و طبیعت بکر روستای قطرم را درختان بنه، سبل ارس، بادام کوهی، انجیر وحشی، آنغوزه و زیره و حیات وحش آن را بز، کل، میش، قوچ، کبک، تیهو و یوزپلنگ آسیایی تشکیل داده اند.

به غیر از زیبایی هایی که درون روستای قطرم در بافق سه سد آبی و اشکال طبیعی از ماسه های بادی نیز در این منطقه وجود دارد که جذابیت روستا را به میزان کافی برآورده می سازد. آب آشامیدنی سالم، برق، گیرنده دیجیتال تلویزیون، تلفن ثابت و همراه، دفتر مخابراتی و پستی، اقامتگاه بومی و تفریحی، جاده آسفالته برای دسترسی آسان و … از امکانات رفاهی این روستا می باشد.

آب و هوای روستای قطرم

از لحاظ آب و هوایی روستای قطرم در بافق یزد شرایط جوی بسیار متوعی دارد و 4 فصل ممکن را در آن می توانید مشاهده کنید. در این روستا محصولات گرمسیری نظیر خرما، مرکبات و محصولات سردسیری نظیر گردو و بادام را می توانید مشاهده کنید. تماشای طلوع و غروب آفتاب در این روستا بسیار دیدنی است.

محصولات و سوغات قطرم

اگر خواستید در روستای تاریخی قطرم در بافق یزد نیز سوغاتی تهیه کنید می توانید محصولات اهالی همین روستا نیز استفاده کنید و کالاهایی نظیر سبد، جارو، حصیر، بادبزن، کلاه و ژاکت از کرک و پشم گوسفندان، گردو، خرما، بادام، گندم، جو، سبزیجات، گوجه فرنگی، بادمجان، مرکبات و … را تهیه کنید.

پوشش مردم قطرم بافق

اهالی روستای قطرم در استان یزد از نظر سبک پوشش نیز به روش خود عمل می کنند و از دامن های بلند پین دار، چارقد و دستمال روی آن نیز استفاده می کنند. پیراهن مردان روستا نیز متفاوت و یقه بسته با دو دکمه می باشد که جیبی بزرگ برای نگهداری لوازمی نظیر ساعت، نخ و سوزن، کبریت، چسب و سایر ملزومات دارد. مردان روستا بعلاوه در تابستان و زمستان بر روی پیراهن خود جلیقه و کت می پوشند، زیر شلواری هایی به رنگ مشکی با پاچه نسبتا گشاد نیز پوشش دیگری برای مردان در این روستا می باشد.

بازی های محلی اهالی روستای قطرم در بافق

در این روستای خوش آب و هوا در دل کویر یزد بازی های محلی مرسوم است که سبب می گردد شما ساعاتی که در آن هستید را به خوشی سپری بنمایید. این بازی ها نیز شامل گوی بازی یا چفته بازی، دغال بازی، چش گریزو یا قایم موشک امروزی و … می گردد که از دیگر یادگارهای زنده قدیم در این روستا است.

آیین کهن تالو گردانی در روستای قطرم

در روستای تاریخی قطرم در شهر بافق آیینی قدیمی به نام تالو گردانی نیز برگزار می گردد که اهالی این روستا آن را نمادی به عنوان طلب ریزش باران از خداوند می دانند. مراسم اجرای این آیین نیز به این صورت است که اصولا از بین جوانان یا نوجوانان روستا یک نفر انتخاب می گردد سپس این شخص با انداختن یک دستمال بزرگ بر روی سر(از نوع روستایی) و زنگوله ای در دست به همراه مردم به درب خانه های روستاییان رفته و از صاحبخانه، طلب نذری برای طبخ آش یا شکلات یا وجه نقد می کنند، صاحب خانه نیز به فراخور توانش، نذری خود را به تالو هدیه می نماید.

اهالی این روستا با خواندن شعری مراسم خود را اجرا می کنند که در زیر به این شعر نیز اشاره می کنیم:

تالو متالو | وقت گل شفتالو(هلو) | تالوی ما چیزی میخاد | گندم سر تفحه میخاد(آرزوی برکت گندم).

جاهای دیدنی قطرم بافق

روستای قطرم در بافق یزد که به ماسوله این استان نیز مشهور است، جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که هر کدام می توانند جذابیت های ویژه ای برای گردشگران داشته باشند. چشمه آب بسیار گوارا و با ارزش در میان بیشه زاری سرسبز است که حیات دیرینه این روستا به آن وابسته می باشد و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می نماید. بعلاوه یک زیارتگاه به نام پیر قطرم ، قبرستان خورشیدی، ، تاسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیاب های آبی، 8 مسجد، قلعه دختر، چندین کمینگاه، چشمه های متعدد درب گوشین، سی سبزی، پیروزی، آب مرغون، سنگ قصاب و درب دز با ستون های سنگی و … در این روستا قرار گرفته است که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

اگر خواستید در این منطقه بمانید می توانید در اقامتگاه های سنتی در روستای قطرم در بافق نیز بمانید و یک الی دو روزی را در این سکوت و آرامش این روستا بمانید و حال خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22768

به "تور ارزان قطر: روستای قطرم، ماسوله ای 5000 ساله در بافق یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان قطر: روستای قطرم، ماسوله ای 5000 ساله در بافق یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید