سایبر ماندی چه روزی است؟

به گزارش دَبی بلاگ، سایبر ماندی | Cyber Monday

از پسوند دِی (Day)، همه به یاد بلک فرایدی (Black Friday) و تخفیفات عجیب و غریبی که در تمامی فروشگاه های اروپایی و آمریکایی و البته بعضا آسیایی بر روی همه انواع اجناس می گذراند؛ می افتند. اما فکر می کنم که کسی زیاد درباره سایبرماندی (Cyber Monday) اطلاعاتی داشته باشد در صورتی که این روز هم یکی از هیجان انگیزترین روزهای تخفیفی در سراسر دنیا است. سایبر ماندی در واقع دوشنبه اینترنتی است که به این خاطر به وجود آمد که مردم واقعا نباید وقتشان را در صف های طولانی خرید آن هم در روزی که متعلق به خود و خانواده است، تلف نمایند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید زیرا امروز می خواهیم تا در این مطلب به اتفاق شما، آنالیز نماییم که سایبر ماندی چیست.

سایبر ماندی چه روزی است؟

سایبر ماندی چیست؟

سایبر ماندی نیز همانند بلک فرایدی اشاره ای دارد به این که روزی در سراسر اروپا و آمریکا در نظر گرفته شده است که در آن روز خاص مردم می توانند تا با استفاده از حراجی ها و تخفیفات بسیار زیاد، هر وسیله ای را که احتیاج دارند با کمتر از نصف قیمت اصلی آن وسیله را خریداری نمایند. زمانی که به اندازه تخفیف های در نظر گرفته شده برای اجناس در این 2 روز نگاه می اندازیم، امکان ندارد که وسوسه نشویم که خرید پرباری را انجام دهیم! حال به این سوال می رسیم که سایبر ماندی چیست؟

در واقع، هم زمان با توسعه فروشگاه های آنلاین و خرید اینترنتی در مقابل فروشگاه ها و مراکز خرید به صورت فیزیکی، این دسته از کسب و کارها نیز برای آن که نسبت به رقبای سنتی خود از قافله فروش و سود عقب نمانند، حراج های خود را در اولین دوشنبه پس از آدینه سیاه شروع کردند. در واقع، مردم کشورهای آمریکایی و اروپایی که پیش از عید شکرگزاری ناچار بودند در صف های طولانی مراکز خرید شلوغ بایستند و خرید نمایند، بعد از برگزاری این عید به خرید اینترنتی روی می آوردند.

در آن موقع اینترنت منازل سرعت خیلی بالایی نداشت، اما با بالا رفتن سرعت اینترنت و افزایش محبوبیت خرید اینترنتی، سایبر ماندی به واقعه ای فراموش نشدنی برای خرید آنلاین تبدیل شد. جالب است بدانید که قدمت دوشنبه مجازی به 13 سال قبل بر می گردد.

در واقع، واژه سایر ماندی اولین بار در سال 2005 میلادی به کار رفت. سایبر ماندی یک مناسبت بین المللی است که در بیشتر کشورها از جمله آرژانتین، کانادا، انگلستان، پرتغال، هند، ژاپن، بلژیک، فرانسه و نیوزلند برگزار می گردد. این روز و یا به هر نام دیگری که به آن نسبت می دهید، به وسیله الن دیویس (Ellen Davis) ابداع شد اما به گفته اسکات سیلورمن (Scott Silverman) مدیر سایت آنلاین و معروف Shop یا همان خرید خودمان، این عبارت در واقع در پی تحقیقاتی که در سال 2004 انجام شد انتخاب شد.

بعد از این که این سایبر ماندی معروف شد، بعدها و بر اساس آمار و ارقام؛ اولین روز کاری پس از روز شکرگذاری به عنوان روزی که بیشترین خرید آنلاین در سال بدون شک اتفاق می افتد، انتخاب شده است. یکی از ابعاد این تحقیقات، رفتار و روانشناسی مشتریان است که می گوید؛ کارکنانی که در طول تعطیلات از اینترنت نامحدود و پر سرعت محل کار خود دور بوده اند در اولین روز کاری پس از تعطیلات در دفتر کارشان، فرصت بسیار خوبی را برای انجام خرید های اینترنتی خود در سایت های فروش آن لاین دارند.

در طی 11 سال اخیر، اندازه فروش آنلاین در این دوشنبه به خصوص سال، محصولات هر سال با رشد 5 تا 22 درصدی فروش روبرو شده اند و هیچ گاه رشد صفر یا منفی را به خود ندیده اند. فروش آنلاین محصولات طی بازه تخفیف های مرتبط با دوشنبه سایبری در سال 2014 حدود 2.038 میلیارد دلار بوده که طی سال 2015 و امسال به ترتیب به 2.280 و 3.450 میلیارد دلار رسیده است و همین ارقام به تنهایی اهمیت وجود امکان خرید آنلاین با آفرها و فرصت های خیره نماینده را نشان می دهد.

بلک فرایدی چیست؟

ما قبلا در یک مطلب جداگانه در باره بلک فرایدی یا آدینه سیاه گفتیم که؛ بلک فرایدی یا آدینه سیاه، بزرگ ترین روز حراج در دنیا و محبوب ترین روز برای عاشقان خرید است که در روز 23 نوامبر یا 2 آذر در کشورهای مختلف برگزار می گردد.

شاید باورتان نگردد اما در بلک فرایدی، حتی قیمت تورها و بلیط هواپیما با تخفیف های شگفت انگیزی به مشتریان ارائه می گردد. در این روز فروشگاه های مختلف محصولاتشان را با تخفیف هایی فوق العاده ارائه می نمایند و همین موضوع باعث استقبال گسترده از این روز شده است.

در واقع، آدینه سیاه یا بلک فرایدی به فردای روز شکرگزاری در ایالات متحده گفته می گردد که از سال 1952 شروع فصل خرید کریسمس در این کشور محسوب می شده است. امروزه آدینه سیاه برخلاف تاریخچه اش، روز هیجان انگیزی برای خریداران است و بسیاری از مشتریان از ساعت ها قبل در صف های طویل فروشگاه ها منتظر می مانند تا در اولین ساعات وارد فروشگاه شوند و محصولات مورد نظرشان را خریداری نمایند.

در این روز فروشگاه ها و خرده فروشان از صبح خیلی زود، حتی قبل از طلوع آفتاب شروع به کار می نمایند و تخفیف های زیادی روی محصولاتشان ارائه می نمایند. آدینه سیاه در آمریکا تعطیل رسمی نیست، اما بسیاری از شرکت ها و ادارات به کارمندانشان اجازه می دهند برای خرید و استفاده از حراج های فوق العاده این روز مرخصی بگیرند.

این رسم اگرچه ابتدا در آمریکا شروع شد اما به علت استقبال گسترده مردم به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد و امروزه در بیشتر کشورهای دنیا این روز به عنوان بزرگ ترین روز حراج سال شناخته می گردد. بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی که جشن روز شکرگزاری را برگزار نمی نمایند هم آخرین آدینه ماه نوامبر را به عنوان روز حراج بزرگ در نظر می گیرند تا همگام با دنیا در این رقابت پرسود هم برای مشتری و هم برای فروشنده شرکت نمایند.

فرق سایبر ماندی و بلک فرایدی در چیست؟

هر کدام از این روزها، هواداران خاص و مخصوص به خود را دارند اما به هر صورت هر کدام نیز ویژگی ها و تفاوت هایی با هم دارند که بسته به عوامل مختلفی همانند وقت افراد، نظریات مختلف خرید و دیگر عوامل در آن تاثیر گذار است. در سایبر ماندی دیگر خبر از هول دادن ها و کمین کردن در پشت درب فروشگاه برای باز کردن در آن و هجوم به سمت وسیله ها نیست و به دور از این شلوغ کاری ها می توان در آرامش و راحتی خرید کرد.

در سراسر دنیا مردم سایبر ماندی را برای خرید کردن ترجیح می دهند، این را آمار و ارقامی که در پاراگراف های بالاتر ذکر کردیم هم می گویند. در واقع، مردم در سرتاسر دنیا تخفیف های این روز را بیشترین در سال می دانند و اغلب خریدهای اینترنتی خود را به این روز موکول می نمایند.

از طرفی دیگر؛ یکی دیگر از تفاوت هایی که سایبر ماندی با بلک فرایدی دارد این است که در بلک فرایدی، فروشگاه های مختلف هر نوع کالایی را حراج می نمایند ولی در سرتاسر دنیا سایبر ماندی از همه بیشتر برای حراج های بی نظیر و هیجان انگیز اینترنتی فروشگاه های مد و لباس شناخته شده است. یکی از پرفروش ترین کالاها. آیتمی هایی که در سایبر ماندی تا به حال به فروش رسیده است، کفش و بوت است.

سایبر ماندی و بلک فرایدی در ایران

به هر چند سالی است که این دو روز هیجان انیگز و دو طرف سود برای فروشنده و خریدار، در ایران هم برای فروشگاه ها و برندهای داخلی و خارجی برگزار می گردد. این که چگونه در ایران این دو روز برگزار می گردد، کمی با سراسر دنیا فرق می نماید. در ایران حتی بلک فرایدی هم در پاری از اوقات همانند سایبر ماندی برگزار می گردد زیرا باید امکان خرید از آن لاین شاپ های خارجی در ابتدا برای خرید از ایران مهیا باشد. این پدیده در ایران در چند سال گذشته با جا افتادن استفاده از اینترنت و فضای ارتباطات هوشمند به وجود آمد و از این رو ما چندین سال است که شاهد برگزاری این دو مناسبت همزمان با باقی نقاط دنیا می باشیم.

معمولا فروشگاه های اینترنتی معتبر سعی بر این دارند که در این روزها با عرضه محصولات با تخفیف های بالا، مشتریان را به سمت خود جذب نمایند تا هم به این صورت سود به دست آورند و هم هزینه تبلیغات و جلب مشتری به سمت خود را در این تخفیفات حل و فصل نمایند.

البته در این میان نکته مهمی که وجود دارد این است که تمرکز اصلی فروشگاه های اینترنتی کشور بیشتر معطوف به بلک فرایدی می باشد که بر طبق توضیحاتی که در تمامی این مطلب به شما ارائه دادیم، بیشتر مربوط به فروشگاه های آفلاین یا همان فروشگاه های سنتی و فیزیکی می باشد اما با توجه به خرید اینترنتی و راحت با تخفیف بسیار بالا، بسیاری از مراکز فروش در ایران سایبر ماندی را هم در کنار برنامه های خود جای داده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23427

به "سایبر ماندی چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایبر ماندی چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید