پایان اندروید 10 برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس نهاده شد؛ نگاهی به مهم ترین ویژگی های نسخه جدید اندروید

به گزارش دَبی بلاگ، گوگل انتشار نسخه بتا برای اندروید 10 را متوقف و به طور رسمی نسخه Android Q Beta را به عنوان نسخه نهایی این سیستم عامل برای گوشی های خود به روزرسانی کرد.

پایان اندروید 10 برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس نهاده شد؛ نگاهی به مهم ترین ویژگی های نسخه جدید اندروید

مطابق معمول، در روز نخست و برای آغاز، گوشی های خود گوگل قابلیت به روزرسانی به اندروید 10 را دارند. تمام گوشی های سری پیکسل گوگل از جمله پیکسل 1 می توانند اندروید 10 را نصب نمایند. گوگل گفته است طی همکاری هایی با بعضی شرکا و همکاران خود در صدد است در سال 2019 تعدادی از اسمارت فون های دیگر هم به اندروید 10 به روزرسانی شوند.

حدود چند هفته پیش، گوگل سیستم نام گذاری سیستم عامل موبایل اندروید را تغییر داد و به جای اندروید Q، اندروید 10 را برای نام گذاری انتخاب کرد. در سال 2019 فقط اندروید 10 عرضه می گردد و به مرور برای گوشی ها و برندهای مختلف در دسترس قرار می گیرد.

ویژگی های برجسته اندروید 10

اندروید 10 دارای چندین ویژگی برجسته است که تجربه کاربری مردم در استفاده از گوشی های هوشمند را تغییر خواهد داد. ویژگی نخست، ناوبری fully gestural است. کاربران می توانند به جای کلیدهای ناوبری، ژست های حرکتی را برای ناوبری کامل گوشی انتخاب نمایند. شما می توانید با ژست های حرکتی و بدون دست زدن به صفحه نمایش گوشی، به صفحات راست و چپ سوایپ یا منوی مالتی تسکینگ را باز کنید.

حذف کلیدهای ناوبری، دقیقا مانند آیفون X فضای بیشتری برای نمایش اپلیکیشن ها و محتواها فراهم می نماید.

ویژگی برجسته دیگر اندروید 10، افزودن حالت تاریک (Dark Mode) کامل در سراسر اندروید است. به این ترتیب، کل سیستم و اپلیکیشن ها از حالت تاریک پشتیبانی نموده و شما می توانید هر بخش و تنظیماتی را با پس زمینه سفید یا سیاه مشاهده کنید. در اندروید 10، گزینه ای برای تنظیم نور در حالت تاریک دارد که باعث افزایش عمر باتری برای صفحه نمایش های OLED می گردد.

گوگل قول داده در زمان راه اندازی اندروید 10، تمام اپلیکیشن های این شرکت و اپ های شخص ثالث از حالت تاریک پشتیبانی نمایند. اگر این غول اینترنت به وعده خود وفا نموده باشد؛ باید شاهد حالت تاریک در اپلیکیشن هایی مانند جی میل، گوگل مپس، گوگل پلی و میلیون ها اپ دیگر باشیم.

همانند نسخه های دیگر، گوگل در اندروید 10 باز هم بخش اعلان ها یا نوتفیکیشن ها را بهبود داده است. سال جاری گوگل از یادگیری ماشینی یاری گرفته است تا پیغام های ورودی را تشخیص دهد و متناسب با آن پیغام ها، بعضی کلیدهای مورد احتیاج کاربر را نمایش دهد. یکی از این کلیدهای هوشمند به نام smart replies اجازه می دهد کاربر به سرعت پاسخ یک پیغام یا ایمیل را بدهد.

از دیگر کلیدهای هوشمند در بخش اعلان های اندروید 10 می توان به action اشاره نمود که دسترسی به یک آدرس URL، شماره تلفن، آدرس، ردگیری یا شماره و محتواهای دیگر مشابه در یک پیغام ورودی را ساده تر می نماید؛ بدون اینکه احتیاجی به باز کردن پیغام به طور کامل روی گوشی باشد.

ویژگی جدید Focus Mode در اندروید 10 هم اجازه می دهد بعضی اپ ها و اعلان های آن ها را برای تمرکز بیشتر روی کار و جلوگیری از بعضی حواس پرتی ها مسدود کنید. حتی در هنگام بازی ها، می توانید با این ویژگی جلوی ظاهر شدن اعلان های اپ های دیگر را بگیرید.

با ویژگی Project Mainline هم امکان به روزرسانی آسان تر کدها و ماژول های هسته اندروید و برنامه ها بدون احتیاج به به روزرسانی کامل سیستم عامل فراهم می گردد. در واقع، یک ویژگی برای قدرتمندسازی اندروید با به روزرسانی های یکپارچه در پس زمینه است. روی اندروید 10، بسته های امنیتی، ارتقاهای حریم خصوصی، پچ های مربوط به پایداری سیستم و بعضی به روزرسانی ضروری اپ ها به طور اتوماتیک انجام می گردد.

اندروید 10 شامل ویژگی های دیگری مانند پشتیبانی از گوشی های تاشو، اشتراک گذاری رمزعبور وای فای با کیو آر کد (QR Code)، نزدیک به 230 ایموجی جدید، تم های بیشتر و حالت دسکتاپ، قابلیت های پیشرفته در فیلم برداری از صفحه و بهبود مجوزها و حریم خصوصی است.

در بخش مجوزها و حریم خصوصی، در اندروید 10 می توانید طوری مجوز دسترسی به موقعیت مکانی را به اپی بدهید که فقط در هنگام استفاده از آن، این دسترسی اعمال گردد. گوگل انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت و کنترل مجوزها پدید آورده و به طور کلی با یک سیستم مجوزدهی جدید روبرو هستیم.

اندروید 10 از امروز برای گوشی های پیکسل در دسترس است ولی هنوز تعیین نیست گوشی های برندهای دیگر چه زمانی می توانند اندروید جدید را نصب نمایند. قرار است به ترتیب تا سرانجام سال، اسمارت فون ها و برندهای معروف به اندروید 10 دسترسی پیدا نمایند.

منبع

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2396

به "پایان اندروید 10 برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس نهاده شد؛ نگاهی به مهم ترین ویژگی های نسخه جدید اندروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان اندروید 10 برای گوشی های گوگل پیکسل در دسترس نهاده شد؛ نگاهی به مهم ترین ویژگی های نسخه جدید اندروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید