شمالی ترین سکونتگاه روی زمین

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: حدود هشت کیلومتری قطب شمال، مردم آلرت در گوشه شمال شرقی جزیره الزمیر در کانادا، شمالی ترین سکونتگاه دائمی روی زمین را تشکیل داده اند. نزدیکترین جا به این نقطه که مردم در آن زندگی می کنند در 540 کیلومتری جنوب آن در گرینلند است در حالی که نزدیک ترین شهر کانادایی حدود 2000 کیلومتر دورتر است.

شمالی ترین سکونتگاه روی زمین

این مکان آنقدر به قطب شمال نزدیک است که نمی تواند به ماهواره ها متصل شود زیرا مدار آن ها زیر خط افق واقع شده است. چهار ماه از سال، آلرت در تاریکی مطلق واقع شده است. چهار ماه دیگر خورشید هیچ گاه آسمان را ترک نمی کند اما ظهرها بیش از 30 درجه از خط افق بالاتر نمی آید. این سرزمین تقریبا 10 ماه از سال پوشیده از برف و یخ است. زمستان ها سخت و سرد و دمای 30 درجه زیر صفر است. اوج تابستان، دما تنها دو درجه بالای صفر است. در هر زمان از سال چند ده نفر در این مکان از یاد رفته زندگی می کنند.

خوشبختانه آلرت خانه دائمی آن ها نیست، بلکه صرفا در اینجا کار می کنند. این افراد سرد و تیره بخت، اعضای نیروهای مسلح کانادا هستند که مرکز رهگیری سیگنال های اطلاعاتی را حفظ می کنند و پرسنل علمی هستند که در دو مرکز تحقیقاتی کار می کنند. ایستگاه هواشناسی در سال 1950 در اینجا تاسیس شد. ایستگاه نظامی هشت سال بعد وارد شد. در طول جنگ سرد، آلرت از نظر استراتژیکی بسیار اهمیت داشت زیرا تنها نقطه آمریکای شمالی بود که نزدیک ترین منطقه به شمال غربی اتحاد جماهیر شوروی بود. درواقع آلرت به مسکو نزدیک تر است (حدود 4000 کیلومتر) تا به اتاوا (حدود 4150 کیلومتر). مجاورت آلرت به اتحاد جماهیر شوروی به اعضای پروژه جاسوسی پنج چشم یعنی کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند اجازه می داد اتحاد خود را حفظ کنند و در شبکه های ارتباطی روسیه استراق سمع کنند. در نقطه اوج خود، این ایستگاه بیش از215 پرسنل داشت که همزمان در اینجا کار می کردند. اما پس از کاهش بودجه در دهه 1990، پرسنل آن به 74 نفر کاهش یافت ما در تابستان جمعیت آن به بیش از صدنفر می رسد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3930

به "شمالی ترین سکونتگاه روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمالی ترین سکونتگاه روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید