شناسایی یک ساختار جدید دی ان ای در سلول انسان

ایرنا نوشت: محققان موسسه تحقیقاتی گاروان استرالیا یک ساختار غیرمعمول دی ان ای را شناسایی کردند که به شکل یک گره پیچ خورده بوده و پیش از این هرگز در سلول های زنده دیده نشده است.

شناسایی یک ساختار جدید دی ان ای در سلول انسان

این ساختار جدید نوعی ساختار i-motif است که اولین بار دهه 1990 میلادی کشف شد و تاکنون تنها در محیط های کشت آزمایشگاهی دیده شده است. اما اکنون تعیین شد این ساختار درون سلول های زنده انسان نیز وجود دارد و در بقای سلول ها موثر است. هنگامی که از دی ان ای صحبت می گردد، معمولا یک ساختار دورشته ای پیچ خورده در ذهن مجسم می گردد که متشکل از 4 نوع نوکلئوتید است.

این نوکلئوتیدها شامل آدنین (A)، گوانین (G)، سیتوسین (C) و تیمین (T) هستند و فقط به صورت جفت های (A-T)، (T-A)، (C-G) و (G-C) به هم متصل می شوند. اما ساختار i-motif یک گره شامل 4 رشته دی ان ای است. در این ساختار بر خلاف ساختار دورشته ای، نوکلئوتیدهای C موجود در یک رشته به یکدیگر متصل می شوند.

محققان به منظور شناسایی این ساختار، بخشی از یک آنتی بادی موسوم به iMab را توسعه دادند که قادر است ساختارهای i-motif را شناسایی نموده و به آن ها بچسبد. این آنتی بادی توانست موقعیت ساختارهای موردنظر را در سلول ها یافته و آن را با استفاده از ایمونوفلوروسنت تعیین نمایند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Chemistry منتشر شده است.

5656