محققان سبزواری به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان پرداختند

به گزارش دَبی بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در طرحی مشترک با محققان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان شهرستان سبزوار و روستا های وابسته پرداختند.

محققان سبزواری به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان پرداختند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مجتبی هادوی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در طرحی مشترک با محققان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان شهرستان سبزوار و روستا های وابسته پرداختند.

هادوی فر درخصوص این پژوهش گفت: در این همکاری مشترک سطح عنصر جیوه، که یکی از فلزات سنگینی است که روی سلامت عمومی به خصوص در مرحله رشد و تکامل جنین تاثیر بسیاری دارد، مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص داده شده به این طرح 250 میلیون ریال بود، گفت: نتایج این طرح مشخص کرد که 27.85 درصد از مادران سطوح جیوه بالاتر از حد قابل پذیرش EPA دارند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری گفت: جیوه در محیط های بیهوازی به متیل جیوه تبدیل شده و بسیار خطرناک میشود که این گروه متیل از ماده متیل کوبالامین تولید شده توسط میکروارگانیسم ها به جیوه اضافه کرده میگردد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور ها از جمله ایران، آمالگام پرکننده دندان هنوز حاوی جیوه میباشد و اضافه این ترکیبات در مطب های دندانپزشکی وارد فاضلاب شهری میگردد و در نهایت از طریق مواد غذایی آبیاری شده با فاضلاب شهری وارد بدن انسان میشود و در بافت های چرب بدن مانند مغز تجمع مییابد.

هادویفر عنوان نمود: طبق یافته های این پژوهش، مصرف میوه و سبزیجات تازه بر کاهش مقدار جیوه بدن تاثیر مثبت دارد و پیشنهاد میگردد که زنان باردار و در سنین باروری باید از تماس با همه سطوح جیوه جلوگیری کنند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری اضافه کرد: نتایج این تحقیق گپ های ناشی از کمبود یا عدم اطلاعات نهاد های بین المللی مانند Minamata Convention on Mercury را پر خواهد کرد.

وی گفت: بخشی از نتایج حاصل از پژوهش در مقال های با عنوان Biomonitoring of maternal and fetal exposure to mercury in Sabzevar and its affecting risk factors در ژورنال Hazardous Materials با رتبه Q. 1 و شاخص تاثیر برابر با 7.65 و جزء 4 درصد برتر نشریات (12 از 250 ژورنال) در زمینه Environmental Sciences منتشر شده است و دیگر نتایج این طرح در قالب مقالات معتبر بین المللی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4876

به "محققان سبزواری به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان پرداختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان سبزواری به بررسی سطح فلزات سنگین در مادران و نوزادان پرداختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید