نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

به گزارش دَبی بلاگ، همه افراد دوست دارند همواره محیط خانه، تمیز و مرتب باشد و بدین منظور به نظافت خانه می پردازند. یکی از وسایلی که تمیزی آن بر روی نظافت خانه تاثیر بسزایی دارد، تمیزی فرش می باشد. وجود هرگونه آلودگی و لکه بر روی فرش باعث ایجاد جلوه ناپسند در منزل شده و نظافت آن را با مشکل روبرو می نماید راهکارهای مختلفی برای تمیزی فرش وجود دارد که این راهکارها شامل

نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

1- شستشوی فرش در منزل به روش سنتی

شستشوی فرش به این شیوه احتیاج به یک مکان مناسب جهت شستشوی فرش دارد و بعلاوه عدم آگاهی از مواد شوینده مناسب فرش و بعلاوه روش خشک کردن نامناسب فرش، باعث آسیب به بافت و الیاف فرش می گردد.

2- تمیز کردن فرش با شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش می تواند باعث تمیزی فرش گردد، اما باید بدانید استفاده مداوم از شامپو فرش، باعث ایجاد لکه های مقاوم در فرش شده و گاهی لکه های سفید را بر روی فرش به وجود می آورد. بعلاوه ماندگاری این ماده شوینده باعث آسیب به الیاف فرش می گردد و باعث می گردد، فرش زودتر پوسیده گردد.

3- سپردن فرش به قالیشویی ها

امروزه اکثراً ترجیح می دهند فرش خود را به قالیشویی ها بسپارند. زیرا این شرکت های قالیشویی با توجه به تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارند، فرش را به گونه ای اصولی شسته، به صورتیکه هیچ لکه و آلودگی بر سطح فرش باقی نماند و بعلاوه خشک کردن آن از طریق دستگاه های مخصوص انجام می گیرد و هیچ گونه رطوبتی در بافت فرش باقی نمی ماند. وجود هر گونه رطوبت در فرش باعث ایجاد بوی نامطبوع و بعلاوه پوسیدگی فرش می گردد.

4- شستشوی فرش از طریق قالیشویی ها در محل

گاهی افراد نسبت به فرش خود از حساسیت بالایی برخوردار هستند و و از این که در زمان حمل ونقل دچار آسیب گردد دلهره دارند، و ترجیح می دهند، شستشوی فرش در منزل صورت بگیرد. برخی از این قالیشویی ها مانند قالیشویی سعادت اباد این خدمات را در محل انجام می دهند، به گونه ای که هیچ لکه و آلودگی بر سطح فرش باقی نماند و هیچ تفاوتی با شستشوی آن در قالیشویی نداشته باشد.

نحوه شستشوی فرش در محل

برای انجام شستشوی فرش در محل کافیست با قالیشویی های معتبر تماس برقرار نموده و درخواست خود را ثبت نمایید. سپس قالیشویی مورد نظر با فرستادن خدمات قالیشویی به منزل شما، این کار را انجام می دهند.

گاهی ممکن است روش شستشوی فرش ها در محل به گونه خشک شویی باشد، در این روش با استفاده از، کف مواد شوینده فرش را تمیز می نمایند و هیچ آبی برای شستشوی فرش استفاده نمی گردد. استفاده از این روش باعث می گردد فرش در زمان کمتری تمیز گردد. اما باید بدانید که این روش شستشو، نجاست را از فرش شما تمیز نمی کند، بنابراین اگر فرش شما دارای نجاست می باشد برای این که از نظر شرعی مسئله ای نداشته باشد.

برای انجام شستشوی فرش به شیوه زیر عمل می نمایند :

1- ابتدا فرش منزل کاملاً آنالیز می گردد تا نوع الیاف بکار برده در فرش تعیین گردد و بتوانند تشخیص دهند، که از چه شوینده ای برای شستشوی فرش استفاده نمایند.

نحوه شستشوی فرش دست بافت بافرش ماشینی فرق دارد و باید برای هر کدام از این فرش ها، از ماده شوینده مخصوص استفاده کرد .فرش های دستبافت نسبت به فرش های ماشینی حساس تر می باشند و ممکن است در فرآیند شستشو دچار رنگ دهی شوند. بنابراین باید مواد شوینده ای که برای این فرش ها استفاده می گردد دارای ترکیبات شیمیایی ملایم باشد تا منجر به رنگ دادن فرش نگردد.

2- بعد از تشخیص نوع فرش، سطح فرش را کاملاً با جاروبرقی تمیز می نمایند، تا هر گونه گرد و غبار، از درون بافت فرش خارج شده و فرآیند شستشو راحت تر صورت بگیرد. اگر این گرد و خاک به درون فرش نفوذ کند و باعث ایجاد رنگ تیره بر روی فرش گردد.

3- قبل از آغاز شستشوی فرش، لکه های فرش تعیین می گردد و درصورتی که تشخیص دهند، این لکه ها در فرآیند شستشو پاک نمیشوند، از مواد پاک نماینده مخصوص برای این لکه ها استفاده نموده و لکه را از سطح فرش پاک می نمایند.

4- برای شستشوی فرش در منزل از دستگاه های مخصوص استفاده می گردد که این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای برس های بزرگ می باشد و باعث کشیدن مواد شوینده بر روی فرش می شوند.

5- سطح فرش را ابتدا آب پاشی نموده تا مواد شوینده راحت تر جذب فرش گردد، سپس از طریق برس های طراحی شده در دستگاه های شوینده این مواد شوینده را بر روی فرش می کشند و هم زمان با شستشوی فرش مخزن هایی که در این دستگاه های شوینده تعبیه شده است تمام آلودگی ها و آب کثیف را از سطح فرش جمع آوری نموده تا هیچ اثری از این مواد بر روی فرش باقی نماند.

6- این قالیشویی ها از دستگاه های مکش مخصوص استفاده می نمایند تا تمامی رطوبت فرش جذب گردد و هیچ گونه رطوبتی در فرش باقی نماند و شستشوی فرش به برترین نحو انجام گیرد، به گونه ای که فرش، دچار هیچ گونه آسیب و پوسیدگی نگردد.

نیروهایی که برای شستشوی فرش استخدام می شوند اکثراً افراد با مهارتی هستند، که در تمامی زمینه های مربوط به فرش، تخصص و آگاهی دارند. امکان دارد فرش شما دچار آسیب دیدگی باشد که این افراد با مهارتی که دارند، باعث ترمیم فرش می شوند.

مزایای شستشوی فرش در محل

1- شستشوی فرش در محل با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می گیرد که این دستگاه ها به صورت یکنواخت در سراسر فرش حرکت نموده و عملیات شستشوی فرش را انجام میدهد. این حرکت یکنواخت باعث می گردد که فرش به صورت یکسان شسته گردد و فشار دستگاه بر تمام نقاط فرش یکسان باشد.

2- احتیاجی به جابجایی فرش نیست، گاهی فرش دراثر جابجایی دچار پارگی می گردد و باعث کاهش عمر فرش می گردد.

3- در این روش شستشو، ریشه های فرش به خوبی تمیز می شوند و هیچ گونه اثری از لکه و زردی، بر روی ریشه های فرش باقی نمی ماند.

4- احتیاجی به پرداخت هزینه حمل ونقل نمی باشد .

5- فرش در کمترین زمان شسته می گردد و بلافاصله بعد از انجام شستشوی فرش می توانید به راحتی از آن بهره ببرید.

هزینه شستشوی فرش در منزل

عوامل مختلفی بر روی هزینه شستشوی فرش تاثیرگذار می باشند، استفاده از هر ترفندی برای تمیز کردن فرش، باعث افزایش هزینه نهایی می گردد.

1- ابعاد فرش

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه شستشوی فرش، ابعاد فرش می باشد. هرچه فرش در اندازه های بزرگ تری باشد اندازه هزینه شستشوی آن نیز بالاتر می باشد.

2- نوع فرش

الیاف بکار برده در فرش ها متفاوت می باشند، گاهی فرش ها دارای ضخامت بیشتری می باشند و فرآیند شستشوی این فرش ها سخت تر بوده و مواد شوینده بیشتری برای شستشوی فرش مصرف میگردد. اما شست وشوی فرش هایی که دارای پرز کوتاه می باشند آسان تر می باشد و هزینه شست وشو برای آن ها نیز کمتر است. بعلاوه هزینه شستشوی فرش های دست بافت نسبت به فرش های ماشینی بالاتر می باشد، زیرا الیاف بکار برده در فرش های دست بافت از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و باید در شست وشوی این گونه فرش ها دقت و ظرافت بیشتری به کاربرد و مواد شوینده برای این گونه فرش ها مخصوص بوده و کوچک ترین سهل انگاری در شستشوی فرش باعث آسیب جبران ناپذیری به آن می گردد.

3- استفاده از لکه بر، برای فرش

درصورتی که انواع لکه بر روی فرش شما وجود داشته باشد و برای هر کدام از این لکه ها از مواد پاک نماینده مخصوصی استفاده گردد، هزینه پاک کردن این لکه ها به صورت جداگانه حساب می گردد و باعث افزایش هزینه نهایی شستشوی فرش می گردد.

4- ترمیم فرش

گاهی فرش ها احتیاج به ترمیم دارند و انجام هر گونه ترمیم بر روی فرش هزینه دارد و هرچه اندازه این ترمیم بیشتر باشد هزینه پرداختی نیز بالاتر می رود و قیمت این ترمیم نیز بر روی هزینه شستشوی فرش تاثیر گذار است.

منبع: اتاق
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26600

به "نظافت منزل و شستشوی فرش در محل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظافت منزل و شستشوی فرش در محل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید