هر استاندار باید 5 نخبه را به عنوان مشاور استخدام کند

به گزارش دَبی بلاگ، اواخر مهر ماه هر سال با فرا رسیدن روز ملی نخبگان سلسله برنامه هایی برای حمایت از نخبگان ایرانی در کشور برگزار می گردد. متولی اجرای این برنامه ها هم بنیاد ملی نخبگان است که زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می نماید.

هر استاندار باید 5 نخبه را به عنوان مشاور استخدام کند

این بنیاد هر ساله کوشش می نماید تا با سلسله برنامه هایی اثربخشی نخبه های ایرانی را در سطح جامعه افزایش دهد. در واقع این سازمان میخواهد تا هم با دادن تسهیلاتی مانع از خروج بیش از حد نخبه های ایرانی از کشور گردد و هم نخبه هایی که در ایران حضور دارند را به در شرایطی به کار بگیرد که بیشترین تاثیرگذاری و اثربخشی را برای ایران داشته باشند.

با همین رویکرد بنیاد برنامه های زیادی تعریف نموده تا اثربخشی نخبه ها را در کشور بالا ببرد. یکی از این برنامه ها استفاده از ظرفیت های قانونی برای بکارگیری نخبه ها در مدیریت بدنه دولت است. آنچنان که قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اعلام نموده استانداری های ایران موظف شده اند که 5 نخبه را به عنوان مشاور استخدام نمایند و از خدمات آنها در استان شان استفاده نمایند.

دستور به استانداران برای به کارگیری 5 نخبه به عنوان مشاور

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان است. او به تازگی و به مناسبت برگزاری دوازدهمین همایش ملی نخبگان که قرار است در 26 مهر با حضور رئیس جمهور برگزار گردد کنفرانس خبری برگزار نموده و بخشی از برنامه های این سازمان برای نخبه های ایرانی را عنوان نموده است.

باقری مقدم در بخشی از صحبت هایش از یکی از برنامه های استخدامی برای نخبه ها هم یاد نموده است. او در این نشست خصوص طرحی که قرار بود هر استانداری نخبگانی را در اداره امور در کنار خود داشته باشد و نتیجه آن نیز بیان نمود:

این موضوع را نیز پیگیری می کنیم؛ براساس بخشنامه ای که سازمان اداری استخدامی داده است، هر کدام از استانداران می توانند حداکثر تا 5 نخبه را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشند. با کمکی که وزیر محترم کشور کردند این موضوع به استانداری ها ابلاغ شد و پیگیر اجرایی شدن آن در همه استان ها هستیم و در بعضی استان ها این کارگروه مشاور نخبه شکل گرفته است. هنوز آمار رسمی که بتوانیم بگوییم چه تعداد ساختار نخبگی در این رابطه ایجاد شده وجود ندارد و تا آخر سال قطعا این موضوع را پیگیری می کنیم.

سایر برنامه های استخدامی بنیاد ملی نخبگان

به جز این طرح که مشخصاً روی استخدام در استانداری ها متمرکز است، بنیاد ملی نخبگان بعلاوه برنامه های مستمری هم برای استخدام نخبه های ایرانی در دستگاه های اجرایی دارد. این برنامه ها در جهت دو هدف مهم بنیاد طراحی شده اند: نخست نگه داشت نخبه ها در ایران و جلوگیری از مهاجرت آنها. دیگری اثربخش کردن حضور نخبه های ایرانی در دستگاه های اجرایی.

  • برای این منظور، بنیاد ملی نخبگان هر 6 ماه یکبار فراخوانی را منتشر می نماید. بعد از انتشار فراخوان متقاضیان باید سوابق فعالیت های خود و رزومه کاری و علمی شان را در سامانه سینا بارگذاری نمایند.
  • با همکاری بنیادهای ملی نخبگان استانی طی 10 روز بعد از بارگذاری مدارک متقاضیان آنالیز و راستی آزمایی می گردد.
  • نتایج این مرحله به گروه شناسایی ارسال می گردد. کار از این مرحله به بعد در اختیار گروه شناسایی قرار گرفته است. این گروه متشکل از نماینده بنیاد به عنوان رئیس کارگروه و دست کم سه نفر از صاحب نظران حوزه فعالیت نخبگانی است.
  • این کارگروه با تشکیل جلسه در هریک از زمینه های تحصیلی امتیاز نهایی متقاضیان را محاسبه و اعلام می نماید. این امتیاز در چهار بخش فعالیت های فناورانه-مهارتی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی فرهنگی مطابق استانداردهای تعریف شده محاسبه می گردد.
  • نهایتا هم یک ماه پس از نام نویسی متقاضی نتیجه به او اعلام می گردد. اگر فرد متقاضی در این سنجش رد گردد می تواند با ارتقای کارنامه فعالیت هایش دوباره شانسش را امتحان کند. البته حتما باید حداقل سه ماه از نخستین تقاضایش گذشته باشد.

***

اخبار استخدام را در بلاگ خبرنگاران بخوانید

***

اخبار استخدام را در بلاگ خبرنگاران بخوانید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 27563

به "هر استاندار باید 5 نخبه را به عنوان مشاور استخدام کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر استاندار باید 5 نخبه را به عنوان مشاور استخدام کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید