پاسخ منفی عمران خان به سیا

به گزارش دَبی بلاگ، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه ای که قرار است روز یکشنبه روی آنتن برود گفت، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی.آی.ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.

پاسخ منفی عمران خان به سیا

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در گفتگویی با پایگاه خبری آکسیوس بیان کرد که به آژانس سی.آی.ای آمریکا اجازه نمی دهد تا از خاک پاکستان برای انجام عملیات در افغانستان استفاده کند.

پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در حال متقاعد کردن کشورهای شمال افغانستان برای ادامه عملیات پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سپتامبر 2021 هستند اما تا به امروز موفقیتی حاصل نشده است، چون این کشورها روابط قوی با روسیه دارند.

ویلیام برنز، مدیر سی.آی.ای و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هر دو در ماه های اخیر به پاکستان سفر داشته و به آنالیز همکاری های ادامه دار با دولت اسلام آباد پرداختند. دولت پاکستان که مدت هاست با طالبان روابط دارد تمامی کوشش ها برای سازش و مصالحه را رد نموده است.

آژانس اطلاعات داخلی پاکستان یک راستا ارتباطی برای واشنگتن به سوی افغانستان در طول چند دهه گذشته پیش از حمله آمریکا به این کشور جنگ زده در اکتبر 2001 بود و واشنگتن به وسیله همین راه ارتباطی بود که برای قبایل افغان که با دولت سوسیالیست و متحدان شوروی در دهه 80 میلادی مبارزه می کردند، تجهیزات نظامی و یاری های اقتصادی ارسال می کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آمریکا یکبار دیگر در پی نیروهای نیابتی در افغانستان است تا پس از خروج نیروهایش از این کشور تا 11 سپتامبر بتواند به آنها یاری کند چون بر این باور است که طالبان حتی با وجود حضور در مذاکرات و امضای توافق با دولت ترامپ آن را جدی نگرفته و دولت مورد حمایت آمریکا در کابل در صورت مواجهه با درگیری های تازه طالبان به سرعت فرو می پاشد.

در حالیکه اسلام آباد دیگر با آمریکا همکاری نخواهد کرد، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که دولتش شاید در پی یاری گرفتن از پاکستان برای دستیابی به ثبات بدون آمریکا باشد.

اشرف غنی ماه گذشته میلادی به اشپیگل آلمان گفته بود: برای صلح در درجه اول به صورت منطقه ای تصمیم گیری می گردد و من معتقدم که ما در یک لحظه مهم برای تفکر مجدد قرار داریم. این مساله قبل از هر چیز مساله در نظر گرفتن پاکستان است. آمریکا اکنون دیگر نقش کمرنگی دارد. مساله صلح یا آشتی اکنون در دستان پاکستان است.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18756

به "پاسخ منفی عمران خان به سیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ منفی عمران خان به سیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید