پای درد دل المپیادی ها برای ریشه یابی سیر نزولی رتبه های جهانی

به گزارش دَبی بلاگ، آنالیز نتایج دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی در دو سال اخیر نشان می دهد رتبه های جهانی کسب شده در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی و کامپیوتر سیر نزولی در پیش داشته است.

پای درد دل المپیادی ها برای ریشه یابی سیر نزولی رتبه های جهانی

به گزارش خبرنگاران، تیم المپیاد ریاضی دانش آموزی ایران در سال 2017 مقام پنجم دنیا را کسب کرد، اما در سال 2018 با 14 پله سقوط در صندلی نوزدهمی دنیا ایستاد؛ هم چنین تیم المپیاد فیزیک دانش آموزی کشورمان هم که در سال 2017 رتبه 12 دنیا را کسب نموده بود، در سال 2018 به رتبه بیست وپنجمی سقوط کرد. در رشته های شیمی و کامپیوتر هم به ترتیب افت 16 و پنج پله ای نصیب دانش آموزان ایرانی در فاصله سال های 2017 و 2018 شده است. تعدادی از دانش آموزانی که در سال گذشته المپیادی بودند، در گفت وگو با خبرنگاران از شرایطی که در دوره آمادگی برای المپیادهای دنیای گذارنده اند، سخن گفتند؛ اما پیش از آنالیز صحبت های آنان ضروری است به طور خلاصه روال آمادگی این دانش آموزان برای شرکت در المپیادها را بیان کنیم.

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بخشی از وزارت آموزش و پرورش است که اقدام به برگزاری المپیادهای علمی کشوری می نماید و اصطلاحاً باشگاه دانش پژوهان جوان خوانده می گردد، چرا که قبل از ادغام با مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 89 به این نام شناخته می شد. تعدادی از دانش آموزان المپیادی ای که هر سال برای آمادگی دوره دنیای مهمان باشگاه دانش پژوهان جوان می شوند و از شهرستان ها در این رقابت شرکت می نمایند، تقریباً 6 ماه در این مرکز اسکان می یابند؛ علاوه بر آن، این مرکز مسئول آماده سازی همه دانش آموزان المپیادی برای شرکت در مرحله دنیای نیز است.

دانش آموزان المپیادی بعد از اینکه برای شرکت در المپیادهای علمی ثبت نام می نمایند، در نیمه زمستان مرحله اول المپیاد را پشت سر می گذرانند و در صورت قبولی اردیبهشت ماه در آزمون مرحله دو شرکت می نمایند. تابستان مدال های کشوری تقسیم می گردد و تقریباً از پاییز وارد باشگاه دانش پژوهان جوان می شوند تا در دوره ای تقریباً 6 ماهه درس بخوانند و آموزش ببینند و برای اعزام به مرحله دنیای آماده شوند.

مدال آوران تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران که سال گذشته مهمان خبرنگاران بودند، در صحبت های خود به شرایطی که طی یک سال حضور در این مرکز گذراندند، اشاره کردند. امیر پویا معینی که مدال طلای دنیای رقابت های نجوم و اخترفیزیک را دارد، می گوید: ما یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان برای المپیاد دنیای کوشش کردیم و در طی این یک سال هر هفته حداقل یک موضوع برای جروبحث و درگیری با عوامل باشگاه وجود داشت. علی یونسی دیگر دارنده مدال طلای رقابت های دنیای 2018 نجوم و اختر فیزیک هم می گوید: در مورد کثیفی خوابگاه و نبودن امکانات رفاهی مانند بوفه که باعث می شد ما حتی برای تهیه یک بطری آب مسافت طولانی را تا یک مغازه طی کنیم و همچنین مسائل دیگر مسائلی داشتیم.

در ادامه این گفت وگو، معینی به کمبود بودجه باشگاه دانش پژوهان هم اشاره می نماید و می گوید: مهم ترین مشکل، کمبود منابع اقتصادی باشگاه بود. من به جرأت می توانم بگویم که هیچ کلاسی نداشتیم که تا آخر ادامه پیدا نموده باشد. هیچ کلاسی نداشتیم که استاد آن ثابت سر کلاس حاضر شده باشد، همه کلاس ها را نصفه و نیمه رها می کردند. استادها به دلیل مسائل اقتصادی قهر می کردند و معلمان مدام تغییر می کردند. احتمالاً همین کمبود بودجه باعث شده که 5 نفر دوم تیم المپیاد نجوم و اختر فیزیک ایران که با عنوان تیم ب به مسابقات اعزام شده بودند، تمامی هزینه ها را خودشان متحمل شوند و به قول علی یونسی: بچه ها شخصاً هزینه کردند تا برای ایران افتخار کسب نمایند! اگر 5 نفر دوم نمی توانستند این هزینه را پرداخت نمایند، ما فقط چهار طلا می گرفتیم و روسیه قهرمان دنیا می شد.

یکی دیگر از المپیادی هایی که در سال های گذشته مهمان باشگاه بوده، می گوید: در اولین برخورد با باشگاه تمامی لوازم اتاق مانند رو بالشتی، پتو و … همه از سال قبل دست نخورده باقی مانده بودند و تعویض نشده بودند. بعد از اعتراضات اولیه و صحبت های فراوان این اجازه داده شد تا اتاق ها عوض شوند. در ماه های اولیه آغاز دوره انتخابی برای تیم ملی (دوره طلا) حمام ها آب گرم نداشتند و دانش پژوهان مجبور به استحمام با آب سرد بودند. این فرد درباره وضعیت تغذیه باشگاه دانش پژوهان می گوید: یکی از بزرگترین مسائل خوابگاه وعده های غذایی آن بود. در خوابگاه فقط سه وعده غذایی به دانش پژوهان داده می شد و هیچ میان وعده ای شامل میوه و خوراکی در کار نبود. صبحانه هر روز از خود باشگاه بود و متأسفانه از تنوع به هیچ وجه خبری نبود، تا این حد که برای حدود یک هفته صبحانه ما نان و کره خالی بود. در این مورد اعتراضات زیادی در جلسات صورت گرفت و تا این حد پیش رفت که یکی از والدین از روی دلسوزی برای دانش پژوهان مواد غذایی برای صبحانه مانند شیر و.... تهیه کرد و به باشگاه داد، ولی همین مواد غذایی هیچ وقت به دانش پژوهان نرسید.

او در ادامه صحبت های خود می گوید: کیفیت شام و ناهارها به حدی پایین بود که بعضی شب ها بعضی از دانش آموزان دچار مسمومیت شده بودند.

یکی دیگر از دانش آموزانی که در یکی دو سال اخیر در باشگاه دانش پژوهان اقامت داشته است، می گوید: در خوابگاه حتی یک آبخوری ساده نیز تعبیه نشده است و دانش پژوهان برای دریافت آب باید در هنگام صرف شام بسته های آب را از مسئولان دریافت نمایند و در مواردی که این بسته ها تمام گردد، گزینه ای ندارند جز اینکه صبر نمایند تا بسته های جدید از راه برسد.

این دانش آموز و تعدادی دیگر از دانش آموزان در گفت وگوی خود با خبرنگاران به وضعیت اینترنت باشگاه هم اشاره می نمایند و در این باره می گویند: اینترنت برای دانش پژوهان یکی از اساسی ترین امکانات است. اینترنت برای دانلود مقالات، نمونه سوالات، شرکت در رقابت های اینترنتی (دانش پژوهان کامپیوتری) و … که متأسفانه در خوابگاه وجود ندارد. در ساختمان باشگاه تمام طبقات مجهز به اینترنت با سرعت مناسب هستند و تنها قسمتی از این ساختمان که اینترنت ندارد، خوابگاه آن است. این مورد بارها به مسئولان گفته شده است و متأسفانه هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و وضعیت هنوز مانند گذشته است و دانش پژوهان مجبور به استفاده از بسته های شخصی هستند.

این دانش آموزان در میانه صحبت هایشان به نقض حریم شخصی خود در خوابگاه هم اشاره می نمایند و می گویند: در خوابگاه برای مسئولین چیزی به اسم حریم شخصی تعریف نشده است و هر زمان که اراده نمایند، می توانند وارد اتاق شده و وسایل شخص را جابه جا نمایند. این موضوع بارها باعث دردسر در خوابگاه شد و حتی به دعوای لفظی با مسئولین کشیده شد. برای مثال صبح ها (که معمولاً بچه ها خواب هستند) بعضی از خدمه از لوازم شخصی دانش پژوهان برای استحمام استفاده می کردند و در مواردی دیگر زمانی که قرار بود مسئولی به بازدید از باشگاه بیاید، خدمه بدون اجازه و در غیاب افراد اتاق، به نظافت اتاق می پرداختند که در مواردی باعث گم شدن لوازم کوچک بچه ها مانند فلش و … می شد. در مواردی دیگر نیز هنگام نظافت فکر می کردند که لوازم بچه ها برای باشگاه است و آنها را جمع آوری نموده و به انبار می بردند. البته یکی دیگر از المپیادی ها می گوید: همچین مسائلی پیش می آمد، اما سهوی بود مثلاً نظافتچی ممکن بود یکی از وسایل بچه ها را حین نظافت دور بیاندازد.

یکی دیگر از دانش آموزانی که دو سال قبل در این باشگاه حضور داشته، می گوید: امکانات باشگاه نسبت به چند سال پیش به شدت افت نموده و ساختمان باشگاه به دلیل اینکه دیگر بودجه مستقیم ندارد، به یک ساختمان نیمه متروکه تبدیل شده است. قبلاً این باشگاه زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده اما الان زیر مجموعه ای از وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه می دهد: البته از زمانی که خانم مهاجرانی ریاست باشگاه را عهده دار شده اند، وضعیت بهتر شده؛ اما هم چنان مطلوب نیست. مثلاً یکی از مسائل این است که حقوق دبیران دیر به حسابشان واریز می گردد یا کلاً به آن ها حقوقی داده نمی گردد، هر چند که اکثر معلمان ما از المپیادی های سابقی بودند که آن چنان چشم داشت اقتصادی نداشتند، اما همین مسئله باعث می شد بی انگیزه شوند.

یکی دیگر از افرادی که سال 96 مهمان باشگاه بوده، می گوید: غذای باشگاه را از دانشگاهی در شرق تهران می آوردند و در باشگاه گرم می کردند، یک وقت هایی چیزهایی عجیب و غریب در غذا پیدا می کردیم. در سال 2018 فقط نجوم و زیست شناسی نتیجه خوبی گرفت. بچه های نجوم کوشش زیادی نموده بودند و به دانش آموزان شرکت نماینده در المپیاد زیست هم رسیدگی خوبی می شد، چراکه ایران میزبان المپیاد زیست شناسی بود. هم کلاس های المپیادی های زیست خوب برگزار می شد و هم اردوی خوبی برده شدند، اما ما ریاضی ها حتی کلاس هم نداشتیم. سال 97 نتایج خیلی بد بود. باشگاه بودجه لازم برای اینکه برای ما معلم بیاورد را نداشت، ما را کل بهمن ماه تعطیل کردند؛ زیرا معلم نداشتیم. البته دو نفر بودند که برای هماهنگی کلاس خیلی زحمت می کشیدند کلاس المپیادی نداشتیم، اما یک ماهی به ما درس های دانشگاهی را می دادند که متفاوت با المپیاد بود.

وی در ادامه صحبت هایش می گوید: بارها نسبت به وضعیت اعتراض کردیم، حتی یک بار بچه ها مقابل وزیر آموزش و پرورش حرف هایشان را زدند. اینترنت باشگاه 50 کیلوبایت بود و بعد از عید که اینترنت درست شده بود و به ما نگفته بودند. یک مشکل اساسی که باشگاه دارد، این است که بر سر مسائل کوچک درگیری هایی رخ می داد، مثلاً بعد از تعطیلات عید که پدر یکی از بچه ها برای باشگاه اینترنت تهیه کرد، ما اطلاعی نداشتیم و بعدتر که متوجه شدیم در باشگاه مدام می گفتند شما از کجا فهمیدید؟! بیشتر مسائل، جنگ اعصاب بود. البته بعدتر که خانم مهاجرانی خودشان نظارت بیشتری کردند وضعیت بهتر شد، من اکنون که با دانش آموزان المپیادی در ارتباط هستم، حس می کنم وضعیت خیلی بهتر شده و تغییراتی اتفاق افتاده است.

یکی دیگر از دانش آموزانی که در المپیاد شیمی شرکت نموده بود و چند ماهی را در خوابگاه باشگاه دانش پژوهان گذرانده، می گوید در ابتدا برای رفت وآمد دچار مسائلی شده، اما بعدتر این مسائل برطرف شده بود. وی ادامه می دهد: مسائلی هم در مورد غذا وجود داشت، مثلاً اینکه به ما میوه داده نمی شد یا کیفیت برنج خوب نبود و مسائلی از این دست. وی همچنین درباره نظم برقراری کلاس ها گفت: کلاس ها چندان منظم برگزار نمی شد، ولی این به باشگاه ربطی نداشت؛ چراکه خود استادان به دلیل مشغله هایی که داشتند، گاهی کلاس ها را لغو می کردند. به نظر من نباید تصور کرد افت نتیجه ما به بی نظمی های باشگاه بستگی دارد، سبک سوال ها در سال 2018 متفاوت بود. ما در ایران بیشتر سوالاتی شبیه سوالات کشورهای جنوب شرقی آسیا را تمرین می کنیم، اما چون میزبان سال 2018 کشور چک بود، سبک سوال ها متفاوت شد و نتوانستیم نتیجه چندان مطلوبی بگیریم.

این دانش آموز با اشاره به بخش آزمایشگاه المپیاد شیمی می گوید: ایران در المپیاد شیمی و در بخش آزمایشگاه همواره مشکل داشته، چراکه تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی نداشته و همواره در المپیادهای شیمی از همین بخش امتیاز کمتری می گیرد.

اعضای تیم های ملی المپیاد از افتخارات ایران هستند و افرادی که با ماه ها کوشش شبانه روزی در عرصه علم می درخشند، لایق برترین امکانات و فضایی توأم با آرامش و احترام برای مطالعه و کوشش هستند. از گفته های این افراد که در سال 97 و یا سال های گذشته از دانش پژوهان جوان کشورمان بوده اند، برمی آید که باشگاه دانش پژوهان جوان تا دستیابی به سطح مطلوبی از ارائه خدمات به دانش پژوهان فاصله قابل توجهی داشته است که امید می رود با نظارت و توجه مسئولان این مرکز، برای رقابت های سال 2019 مسائل و مسائل مشابه برطرف گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 736

به "پای درد دل المپیادی ها برای ریشه یابی سیر نزولی رتبه های جهانی" امتیاز دهید

4 کاربر به "پای درد دل المپیادی ها برای ریشه یابی سیر نزولی رتبه های جهانی" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای درد دل المپیادی ها برای ریشه یابی سیر نزولی رتبه های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید