چرا با تماشا و شنیدن بعضی فیلم ها و موسیقی ها مو بر تن ما سیخ می گردد؟! توجیه علمی این پدیده

به گزارش دَبی بلاگ، مثل پوست مرغ پرکنده یا احساس مور مور شدن پوست و یک نوع سردی تیرکشنده، اینها اصطلاحات مبهمی هستند که ما یه یک حس جادویی می دهیم.

چرا با تماشا و شنیدن بعضی فیلم ها و موسیقی ها مو بر تن ما سیخ می گردد؟! توجیه علمی این پدیده

کدام حس جادویی؟

حتما برایتان پیش آمده که در جریان تماشا فیلمی، با هجوم ناگهانی احساسات روبرو شده باشید. این احساسات به خصوص اگر در پی یک چرخش داستانی غیرقابل انتظار باشند، همین احساس را در شما ایجاد می نمایند.

در خصوص موسیقی هم همین طور است. آن دسته از موسیقی هایی که بعد یک دوره ملایم و به اصطلاح انتظار، به یک اوج خواستنی و پر از معنا یا احساس می رسند، باز همین حس و حال را ایجاد می نمایند.

چه بسا اگر واقعا به پوست دست خود نگاه کنید، برجستگی های ریز روی آن را ببینید. اصطلاح انگلیسی این شرایط goosebump است.

اما از نظر علمی چرا چنین چیزی رخ می دهد و چرا احساس ما به یک حس ذهنی و هیجان پنهان یا مثلا طپش قلب، محدود نمی گردد؟

اصطلاح علمی این شرایط رفلکس پیلو موتور pilomotor یا پیلو ارکشن piloerection است.

در حالت فیزیولوژیک و غیراحساسی وقتی هوا سرد می گردد، موها به کمک عضلات کنارشان حالت برجسته پیدا می نمایند تا یک لایه محافظ بین پوست بدن و محیط سرد اطراف ایجاد نمایند تا دمای بدنتان را تنظیم نمایند.

ماهیچه های ریز زیر هر فولیکول مو ارکتور پیلی نام دارند و وقتی منقبض می شوند، موها را راست می نمایند.

این ها ماهیچه ها غیرارادی هستند و بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک ما هستند که مسئول بیشتر واکنش های جنگ یا گریز است.

ضمناً به غیر از سرما، این سیستم سمپاتیک ارتباط نزدیکی با شرایط عاطفی ما دارد. به همین علت است که فیلم ها ممکن است برترین محرک برای پوست غازی شدن ما گردد.

جالب است که در اینترنت لیست هایی وجود دارند که در آن کاربران اشاره نموده اند که کدام فیلم ها بیشتر پوست غازی شان می نماید! اصلا بعضی از ماها به سبب تحریک عمدی احساسات و گریز از رخوت احساسی گاهی این فیلم ها را دوباره و چندباره می بینیم.

فصل مشترک این فیلم ها چرخش های داستانی و داشتن یک بخش طولانی پیش عایدی برای رسیدن به اوج است. یکی از لیست های خوب را در اینجا می توانید ببینید.

همان طور که اشاره کردن موسیقی هم می تواند شرایط مشابهی ایجاد کند.

ساختار و ماهیت بعضی موسیقی ها حالت انتظار و پیش بینی در مغز ایجاد می نماید. شما عمیقاً درگیر موسیقی می شوید و مغز شما در واقع سخت کار می نماید تا شعر یا نت بعدی را پیش بینی کند و یک دلواپسی برای رسیدن به آن لحظه موعود پیدا می کنیم.

موسیقی های غمگین یا نوستالژیک این حالت را بیشتر برمی انگیزند و آنگاه به زمان اوج یا تکه قابل پیشبینی موسیقی می رسید، ناگهان مو بر تنتان راست می گردد!

هیجان موسیقیایی یا سینمایی، ساختارهای مغزی را فعال می نماید که در ایجاد سرخوشی دخیل هستند. ساختارهایی مانند آمیگدال و بخش هایی از قشر جلوی مغز را فعال می نماید که هر دوی اینها با لذت و پاداش مرتبط هستند.

در حالی که دیگر وز شدن مو برای انسان های مدرن هیچ تاثیری از نظر بقا ندارد، این مکانیسم باستانی کمک گر گرم ماندن، اندکی در پیکر انسان ها حفظ شده. اما در هنوز در بعضی از پستانداران مانند گربه ها و سگ ها نقش فیزیولوژیک دارد مثلا وز کردن موها برای بزرگ تر نشان دادن جثه و ترساندن شکارچیان.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26527

به "چرا با تماشا و شنیدن بعضی فیلم ها و موسیقی ها مو بر تن ما سیخ می گردد؟! توجیه علمی این پدیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا با تماشا و شنیدن بعضی فیلم ها و موسیقی ها مو بر تن ما سیخ می گردد؟! توجیه علمی این پدیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید