چرا فوتبالیست ها دچار سکته قلبی می شوند؟

به گزارش دَبی بلاگ، یک جراح قلب و عروق درباره دچار شدن فوتبالیست ها به سکته قلبی در ماه های اخیر شرح داد.

چرا فوتبالیست ها دچار سکته قلبی می شوند؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اکسپرس، علیرغم آنالیز های مداوم سلامتی ورزشکاران، توسعه پزشکی و حضور قوی ترین پزشکان در باشگاه ها، در دنیای فوتبال تعداد اتفاقات غم انگیز در زمین در حال افزایش است. در جریان بازی دانمارک مقابل فنلاند در جام ملت های اروپا 2020، کریستین اریکسن فوتبالیست تیم ملی دانمارک، بر روی زمین افتاد. این اتفاق بدون هیچ گونه برخوردی رخ داد. این بازیکن بیهوش شد و با ماساژ قلبی و دفیبریلاتور به زندگی بازگردانده شد.

یکی دیگر از موارد اخیر زمانی بود که سرخیو آگوئرو بازیکن اسپانیایی بارسلونا دچار حمله قبلی در زمین شد. این بازیکن سینه خود را گرفت و پس از آن مسابقه را ترک کرد و برای معاینه قلب نزد پزشک رفت. بر اساس نتایج، تصمیم بر این شد که آگوئرو حداقل سه ماه از فوتبال حرفه ای کناره گیری کند؛ توصیه ای که در نهایت به خداحافظی این بازیکن از فوتبال منجر شد.

سبک زندگی سالم، تمرین منظم، معاینات پزشکی مداوم و فرصت درمان در برترین کلینیک های دنیا، بازیکنان فوتبال را از بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناگهانی در زمین مصون نمی دارد. دکتر سرگئی ولکوف، جراح قلب و عروق می گوید که چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توان از تراژدی های آینده جلوگیری کرد؟

چرا فوتبالیست ها در زمین می میرند؟

مسائل قلبی در دنیای فوتبال یک مشکل رایج در بین جوانان 20 ساله به بالاست. مربیان استانداردهای بالایی را معین می نمایند، باشگاه ها منتظر پیروزی هستند و بدن بازیکنان نمی تواند با چنین باری کنار بیاید. یک فوتبالیست حرفه ای در سال 80 بازی انجام می دهد؛ او دو بازی در هفته انجام می دهد و به طور میانه 10 کیلومتر در هر مسابقه می دود که مطلقاً برای بدن و فیزیولوژیکی او مناسب نیست. به این مساله، کمبود استراحت و فرآیند بهبودی طبیعی را اضافه کنید. مطالعه اخیر انجمن بین المللی فوتبالیست های حرفه ای نشان داد که 67 درصد از بازیکنان، سخت کار می نمایند. برای مثال آرتم ژیوبا مهاجم روس در سه سال کمتر از سه هفته تعطیلات داشت و این در حالی است که پزشکان به شدت تاکید می نمایند که حتی سه هفته استراحت در یک سال برای بازیابی بدن کافی نیست. بر اساس آخرین تحقیقات، افرادی که کمتر از یک ماه در سال به تعطیلات می فرایند، 37 درصد بیشتر از افرادی که تعطیلات طولانی تری دارند، جان خود را از دست می دهند.

این شرایط خطیر، نه تنها بازیکنان حرفه ای فوتبال بزرگسالان بلکه بچه ها را نیز شامل می گردد. در حال حاضر در سن 6-7 سالگی، کودکی که در یک مدرسه فوتبال بازی می نماید، فشاری را بر قلب خود تجربه می نماید که قابل مقایسه با یک نوجوان است و تغییرات عملکردی در قلب را در پی دارد. از یک سو، سیستم قلبی عروقی واقعاً فرسوده می گردد و از سوی دیگر، این تغییرات می تواند پیش احتیاج بیماری های مختلف باشد.

چرا پزشکان از بازیکنان در برابر مرگ محافظت نمی نمایند؟

این بیماری همواره قابل تشخیص نیست. به عنوان مثال، یک بازیکن ممکن است استعداد ژنتیکی برای ایست قلبی داشته باشد و معاینه پزشکی این را نشان نمی دهد. گاهی اوقات بازیکنان خود را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند زیرا نمی خواهند به دوران حرفه ای خود خاتمه دهند. اخیراً سرخیو آگوئرو، مهاجم بارسلونا به علت حمله قلبی در زمین در بیمارستان بستری شد. خوشبختانه، همه چیز درست شد اما این مهاجم با توصیه پزشکان بازنشسته شد. آگوئرو یک سال پیش، از سرگیجه و فشار شکایت داشت اما کسی آن را جدی نگرفت.

باید درک کنید که وقتی بازیکنی در اوج دوران حرفه خود است، باشگاه و مربیان به او امید می دهند و گاهی اوقات احتیاج به بهبودی را نادیده می گیرند. اغلب اتفاق می افتد که یک ورزشکار سرما می خورد، خوب می گردد و بلافاصله به میدان می رود. هیچ کس به مدت یک هفته به او مرخصی استعلاجی نمی دهد. همه اینها به ویژه سیستم قلبی عروقی را تحلیل می برد و منجر به مسائل سلامتی غیرمنتظره ای می گردد که پیش بینی آن تقریبا غیرممکن است. بنابراین معلوم می گردد که یک فوتبالیست 20 ساله که طبق آنالیزها سالم است، ناگهان دچار نارسایی قلبی می گردد.

چنین مسائلی نه تنها به ورزشکاران مشهور، بلکه افراد عادی در هر سنی مربوط می گردد. برای یاری به بدن و ارائه پیشگیری، به خود زمان بیشتری برای استراحت و بهبودی، به خصوص پس از سرماخوردگی بدهید. به توصیه های پزشکان گوش دهید، چکاپ انجام دهید، قلب خود را چک کنید، آزمایش دهید، با دقت و انضباط با بدن خود رفتار کنید، حتی داشتن هشت ساعت خواب مناسب در روز، زمانی که قبل از نیمه شب به رختخواب می روید، می تواند سیستم قلبی عروقی شما را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22446

به "چرا فوتبالیست ها دچار سکته قلبی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فوتبالیست ها دچار سکته قلبی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید