چرا گاف محمدرضا حیاتی اینقدر فراگیر شد؟

به گزارش دَبی بلاگ، روزنامه اعتماد نوشت: صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی 2022 قطر، یک شوخی نسبتا قدیمی فضای مجازی را دوباره زنده کرد. ماجرا از جایی آغاز شد که محمدرضا حیاتی موقع خواندن یک خبر، عبارت به قطر سفر کرد را به سفر قطر کرد خواند.

چرا گاف محمدرضا حیاتی اینقدر فراگیر شد؟

گاف ساده این گوینده که می گردد گفت به علت سابقه چهل ساله اش به نماد گویندگی خبر برای همه ما تبدیل شده، به سرعت فضای مجازی را درنوردید.

از قرار معلوم و براساس شواهد و قراین هر وقت اسمی از قطر بیاید، این گاف هنوز به میزان یک لبخند ساده حلال کار می نماید. نشانه اش اینکه بعد از قطعی شدن حضور در جام جهانی، شهرداری تهران برای تبریک این اتفاق به شهروندان در بیلبورد های تبلیغاتی، از این گاف با همان سر و شکل اصلی اش (به سفر قطر کردیم) استفاده کرد و ایرانسل هم ظاهرا خیلی عادی و بدون آن گاف (به قطر سفر کنید!) و البته با علامت سوال شیطنت آمیزی که ما را دقیقا به یاد آن می اندازد، از آن به عنوان شعار تبلیغاتی یاری هزینه سفر به جام جهانی استفاده کرد.

می گردد پیش بینی کرد با توجه به جام جهانی پیش روی قطر، این جمله آنقدر در تیتر ها و شعار های تبیلغاتی و موارد مشابه تکرار بگردد که کارکرد فرسایشی و معکوس پیدا کند و به عبارت واضح تر حال همه را به هم بزند.

حیاتی نماد خشکی، عدم انعطاف و عصاقورت دادگی بود. برای همین خطای ساده و پیش پاافتاده اش به گاف بزرگی تبدیل شد که هنوز ما را می خنداند. در تمام این چهل سال او را با کت وشلوار و اصلاح شده دیده ایم و همواره از روی نوشته حرف زده. ما خبر را با او می شناسیم و وقتی ادای خبر خواندن درمی آوریم، ناخودآگاه زبان بدن بدون انعطاف و صدای خشک او را تقلید می کنیم. حتی اگر اشتباهی داشته باشیم با سبک و سیاق او می گوییم: ببخشید... این سبک طنز هنوز هم کار می نماید و نمونه اش پیج زودنیوز است.

این سبک و سیاق، این روش و منش، باعث شده انتظار همه از او در حد یک روبات باشد. در حالی که جواد خیابانی صرفا با گاف هایش شناخته شده و همه به رغم اعتراض، چاره ای جز کنار آمدن با آن نداریم. ضمن اینکه گاف های او آنقدر زیاد بوده که هیچ کدام مثل این جمله حیاتی برجسته نشده اند.

با این حال مدتی پیش حیاتی به علت حمایت از صدای یک خواننده لس آنجلسی در یک مصاحبه ساده برای همواره ممنوع الکار شد. این سرنوشت مردی بود که عمری روی یک خط صاف حرکت کرد و به خودش فرصت اشتباه نداد، اما با یک اشتباه ساده - واقعا می گردد گفت اشتباه؟! - دچار حادثه ای شد که عمری از آن حذر می کرد. کسی که عمری آسه رفت و آسه آمد و آخرش هم گربه شاخش زد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24629

به "چرا گاف محمدرضا حیاتی اینقدر فراگیر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گاف محمدرضا حیاتی اینقدر فراگیر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید