کشف چاه سنگی در اصفهان

به گزارش دَبی بلاگ، سرپرست هیئت کاوش تپه اشرف اصفهان از کشف چاه سنگی منحصر به فرد از نظر مهارت در ساخت، اطلاع داد و گفت: بقایای خمره هایی با کاربرد تدفینی در تپه اشرف حاکی از آن است که احتمالاً گورستانی از دوره اشکانی در این قسمت شهر مدفون است.

کشف چاه سنگی در اصفهان

بهگزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا جعفری زند امروز سه شنبه 27 خرداد 99 با اعلام این خبر گفت: تپه اشرف، یگانه تپه باستانی شهر اصفهان بوده که امروزه در دل شهر و در یکی از منطقه های ممتاز شهر واقع شده و تا به امروز شش فصل کاوش را پشت سر گذاشته است.

او اضافه نمود: این کاوش ها منجر به دستاورد باارزشی از دوران تاریخی ایران شده که شامل دوران هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، دوران انتقالی ساسانی به دوران اسلامی و سده های چهارم و پنجم هجری و در نهایت 12 هجری قمری است.

او با اشاره به این که فصل هفتم کاوش این محوطه، به برآورد با رویکرد نجات بخشی اختصاص پیدا نموده است، توضیح داد: به منظور آب رسانی به منطقه شرق اصفهان، اداره آب و فاضلاب منطقه یک اصفهان، طرح لوله گذاری را انجام داده و به دلیل تذکر به لحاظ تاریخی بودن محوطه مورد نظر، 600 متر خیابان سلمان فارسی را خط قرمز اعلام کردیم و اجرای عملیات لوله گذاری به پس از برآورد هئیت کاوش محول شد.

به گفته سرپرست هیئت کاوش تپه اشرف اصفهان در راستای این عملیات با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، برآورد شروع شد، که به فاصله 10 متر به 10 متر با نظارت هئیت در حال اجرا است.

او مطرح نمود: نتایج این برآورد در حاشیه خیابان به کشف چاه سنگی منجر شد که به شیوه بسیار ماهرانه ای به ابعاد 112×112 سانتی متر و به عمق شش متر در صخره تراشیده شده است.

جعفری زند اضافه نمود: این نمونه چاه تا به امروز در اصفهان دیده نشده و ساخت آن به لحاظ مهارت، بی نظیر بوده و همانند چاه قلعه بندر شیراز و نمونه های مشابهی در محوطه ساسانی دارابگرد، ایج اصطهبان فارس است.

او توضیح داد: چاه به موازات ضلع شمال شرق تپه اشرف قرار گرفته است و هئیت کاوش درنظر دارد برای حفظ آن در و پله کان فلزی ساخته شده، تا در هنگام لزوم بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

سرپرست هیئت کاوش تپه اشرف اصفهان گفت: در دهه 1360، چهار هزار مترمربع از عرصه تپه باستانی اشرف در تعریض خیابان تخریب و همچنین ضلع شرقی و غربی و جنوبی تپه نیز به فضای سبز تبدیل شد و از 12 هکتار عرصه تپه اشرف امروزه هفت هزار متر آن باقی مانده است.

او اضافه نمود: تپه دیگری که به فاصله 500 متری از تپه اشرف قرار گرفته است، تپه جی نام دارد، بنابراین 600 متر مورد نظر برای برآورد، از پس از تپه اشرف ،به تپه جی منتهی می گردد، که روزگاری نچندان دور این دو تپه به هم پیوسته بوده و خیابان آن ها را از یکدیگر جدا ساخته است.

جعفری زند مطرح نمود: در یکی از گمانه ها که در ضلع شمال شرق تپه اشرف قرار گرفته است، هئیت کاوش به خمره بزرگی از دوران اشکانی دست یافت که کاربرد تدفینی دارد.

او اضافه نمود: برای کاوش و بازسازی این خمره، گروه بازسازی اداره کل اصفهان به درخواست هئیت کاوش برای انتقال آن در نقطه ای امن در کارگاه مستقر شدند و این عملیات با تمهیدات لازم انجام شد.

به گفته این باستان شناس، قطعات بقایای خمره دیگری که در این محوطه به دست آمده، حاکی از آن است که احتمالاً گورستانی از دوره اشکانی در این قسمت خیابان سلمان فارسی قرار گرفته است که بخش اعظم آن احتمالاً در زیر سطح خیابان و فضای سبز شهرداری مدفون است، که احتیاج به کاوش و دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دارد.

او توضیح داد: با فصول کاوش در تپه اشرف اصفهان که از سال 1389 شروع شد، تپه اشرف دوران انزوا را پشت سر گذاشت و از دست درازی ها رهایی پیدا کرد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9656

به "کشف چاه سنگی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف چاه سنگی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید