گلکسی نوت 7؛ نگاهی دوباره به پرحاشیه ترین گوشی سامسونگ

به گزارش دَبی بلاگ، در حال حاضر گوشی های دارای نمایشگرهای غول پیکر همه گیر شده اند اما اوضاع همیشه اینطور نبوده است. اولین گوشی سری گلکسی نوت در سال 2011 از راه رسید که به علت داشتن نمایشگر عظیم مورد توجه زیادی نهاده شد. در عرض چند سال، سری نوت در کنار گلکسی S صندلی ویژه ای میان گوشی های سامسونگ پیدا کرد. در تابستان 2016 جدیدترین مدل این سری با نام گلکسی نوت 7 از راه رسید.

گلکسی نوت 7؛ نگاهی دوباره به پرحاشیه ترین گوشی سامسونگ

مانند دیگر مدل های این سری، کارشناسان مختلف از طراحی و سخت افزار این گوشی تعریف و تمجید کردند و ویژگی های مختلف آن مورد ستایش نهاده شد. در سالی که اپل برای آیفون 7 از طراحی تکراری استفاده نموده بود، سامسونگ با بهره گیری از ویژگی هایی مانند نمایشگر خمیده و اسکن چشم نشان داد که همیشه به ویژگی های نوآورانه و نو توجه دارد. اما فقط با گذشت چند روز، خبرهایی در خصوص مساعد نبودن شرایط این گوشی منتشر شد.

اولین گزارش های مربوط به انفجار گلکسی نوت 7 از طرف کاربرانی مطرح شد که این گوشی را پیش خرید نموده بودند و مدت کوتاهی بعد از شارژ آن، با آتش گرفتن این گوشی روبرو شدند. باتری های لیتیوم یونی که تقریبا تمام گوشی های هوشمند از آن ها استفاده می نمایند، معمولا برای استفاده بسیار ایمن هستند اما اگر به صورت کنترل نشده تخلیه شوند، می توانند خطرناک باشند. بدترین سناریو، که برای نوت 7 محقق شد، فرار حرارتی است که منجر به شعله ور شدن باتری یا انفجار می گردد.

انفجارهای زنجیره ای

خیلی زود تصاویر ترسناکی از نوت 7 های سوخته راهی شبکه های اجتماعی شدند که برای هیچ محصولی خبر خوبی نیست چه برسد به یک پرچم دار نو گران قیمت که از طرف عظیم ترین شرکت این بازار به دست کاربران رسیده است.

در این مرحله، گلکسی نوت 7 بیش از پیش مورد توجه رسانه های جهان نهاده شده بود و سامسونگ در تاریخ 31 آگوست اظهار داشت که عرضه این گوشی را برای تحقیق در خصوص مسائل احتمالی متوقف می نماید. در این میان، شایعاتی مبنی بر پس گرفتن تمام گوشی های فروخته شده به گوش می رسید.

دو روز بعد، پس از انتشار گزارش های بیشتری در خصوص آتش گرفتن این گوشی، سامسونگ اظهار داشت که مشتریان گلکسی نوت 7 می توانند این گوشی را پس بدهند اما چنین کاری هنوز اجباری نبود. باید خاطرنشان کنیم اوایل سپتامبر فقط 35 گزارش در خصوص آتش گرفتن این گوشی منتشر شده بود. واحدهای جایگزین به سرعت فراوری می شدند زیرا سامسونگ می خواست خیلی زود فروش آن را دوباره از سر بگیرد.

دو هفته بعد، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا اظهار داشت که تعداد حادثه ها به 92 عدد رسیده است. در نتیجه تحت نظارت دولت آمریکا، فرایند پس گرفتن تمام مدل های فروخته شده در این کشور شروع شد. در فاصله بین فراخوان داوطلبانه سامسونگ و فراخوان رسمی در آمریکا، گزارش های مربوط به انفجار این گوشی ادامه داشت. بعضی از این انفجارها سروصدای بیشتری ایجاد می کردند و مثلا می توانیم به یکی از کاربران ساکن فلوریدا اشاره کنیم که به علت انفجار این گوشی در جیب و سوختگی شدید پوستش از سامسونگ شکایت کرد.

سامسونگ در ابتدا طرح پس گرفتن این گوشی را در چین اجرا نکرد زیرا مدل های مربوط به این بازار از باتری های شرکت دیگری استفاده می کردند. بنابراین مدیران سامسونگ فکر می کردند این مدل ها دچار دردسر نمی شوند اما در نهایت در چین هم گزارش هایی مبنی بر آتش گرفتن این گوشی منتشر شد.

افزایش دردسرهای سامسونگ

زمانی که انفجار گلکسی نوت 7 به طور گسترده مورد توجه رسانه ها نهاده شد، آتش گرفتن هر گوشی هوشمندی توجهات را به سمت گلکسی نوت 7 می برد. مثلا گزارشی در خصوص آسیب تماشا یک کودک آمریکایی به علت آتش گرفتن گوشی سروصدای زیادی ایجاد کرد ولی در نهایت تعیین شد گوشی موردنظر گلکسی Core بوده است. بعلاوه در یکی از هواپیماهای هند وقتی گلکسی نوت 2 آتش گرفت، بسیاری از رسانه های اظهار داشتند که نوت 7 آتش گرفته است. این در حالی بود که گوشی موردنظر از باتری نوی استفاده می کرد و به همین دلیل دچار مشکل شده بود.

همزمان با رسمی شدن فراخوان رسمی نسل اول گوشی های گلکسی نوت 7، مدل های نو این گوشی راهی بازار شدند. سامسونگ برای ایجاد تمایز بین دو مدل، رنگ آیکون مربوط به باتری را سبز رنگ کرد. در این میان سامسونگ برای کاهش خطر انفجار، آپدیت نوی را آماده کرد که حداکثر شارژ نسل اول این گوشی را به 60 درصد می رساند. سپس برای مدل های به جای مانده این گوشی در آمریکا آپدیت دیگری منتشر شد که حداکثر شارژ را به 30 درصد می رساند و با نمایش یک نوتیفیکیشن دائمی از کاربران خواسته می شد که گوشی خود را پس بدهند.

بازگرداندن مدل های پس گرفته یک چالش لجستیکی عظیم برای سامسونگ بود. این گوشی ها به علت خطراتی که داشتند نمی توانستند با هواپیما منتقل شوند و به همین دلیل در جعبه های ضد حریق نهاده شدند و به وسیله دریا به مقصد منتقل شدند.

برای مدتی همه چیز خوب بود. اگرچه این جریان خسارت هنگفتی به سامسونگ و برند نوت وارد نموده بود، اما به نظر می رسید فروش گلکسی نوت 7 می تواند ادامه پیدا کند. اما در این میان، یکی از کاربران سامسونگ که مدل نو این گوشی را خریده بود، در هواپیما با آتش گرفتن گوشی خود روبرو شد. فقط سه روز بعد، گزارش های بیشتری در خصوص آتش گرفتن این گوشی در دستان کاربران مختلف منتشر شد از مشکل داشتن مدل نو گلکسی نوت 7 خبر می دادند.

شکست سامسونگ در شناسایی مشکل اصلی

با انتشار این گزارش ها، تعیین شد که سامسونگ در زمینه تشخیص مشکل اصلی شکست خورده است. سامسونگ حالا باید بار دیگر تمام مدل های فروخته شده را پس می گرفت که طبق گزارش ها هزینه مستقیم انجام این کار 5.3 میلیارد دلار بود.

با وجود اینکه سامسونگ به وسیله نرم افزار استفاده از این گوشی را عملا غیرممکن نموده بود، اما تعدادی از هواداران پروپاقرص آن که گوشی را پس نداده بودند، در انجمن های آنلاین ترفندهای مربوط به دور زدن این محدودیت ها و چگونگی ادامه دادن استفاده از این گوشی را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. در آن موقع حدس های مختلفی در خصوص علت اصلی این مشکل مطرح می شد اما بالاخره در سال 2017 سامسونگ یک کنفرانس خبری برای این گوشی برگزار کرد و ضمن عذرخواهی از کاربران، دلایل فنی این مشکل را شرح داد.

سامسونگ اظهار داشت که باتری های ساخته شده به وسیله این شرکت در سمت راست بخش فوقانی خود دارای نقص بودند و بعضی سلول ها بعد از شارژ و خالی شدن آتش می گرفتند. باتری های ساخته شده به وسیله Amperex در سمت چپ بخش فوقانی سلول ها نقصی داشتند که باعث ایجاد اتصال کوتاه در تعداد کمی از باتری ها می شد. علاوه بر این مسائل، سامسونگ می گوید بعضی از باتری ها عایق لازم برای جلوگیری از سرایت گرمای ایجاد شده به باقی بخش های باتری نداشتند.

علاوه بر این، کارشناسان اظهار داشتند که باتری نسبت به میزان بدنه گوشی بیش از حد عظیم بوده است. سامسونگ برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، اظهار داشت که فرایند تست باتری را بسیار سخت گیرانه تر از گذشته انجام می دهد و تصاویر مربوط به فرایند این تست ها در اختیار رسانه ها نهاده شد.

در پی این حواشی، سامسونگ برای باتری گوشی های S8 تصمیم گرفت رویکرد محافظه کارانه تری در پیش بگیرد و این دو گوشی با باتری های 3000 و 3500 میلی آمپر ساعتی راهی بازار شدند. بعلاوه برخلاف بسیاری از شرکت های چینی که در آن دوران سرعت شارژ بالایی را برای گوشی های خود ارائه می کردند، سامسونگ این دو گوشی را با شارژر 15 وات به دست کاربران رساند.

باقی ماندن سامسونگ در صدر بازار

اگرچه در آن موقع گفته می شد که فروش دیگر گوشی های سامسونگ هم طی سال های آینده با کاهش قابل توجهی روبرو می شوند، اما به نظر می رسد کاربران عذرخواهی مدیران این شرکت و ارائه شرحات مربوط به مشکل اصلی این اتفاقات را پذیرفتند. بعد از عرضه گلکسی S8، رسانه های زیادی دوباره بحث انفجار گلکسی نوت 7 را مطرح کردند. اما خیلی زود امکانات و ویژگی های این گوشی در مرکز توجه کاربران و بحث ها نهاده شد.

در آوریل همان سال سامسونگ از فروش بالای این گوشی اطلاع داد و اظهار داشت که نسبت به نسل قبلی 30 درصد فروش بیشتری داشته است. در سال 2017 هم گلکسی نوت 8 معرفی گردید که اولین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه محسوب می گردد و مورد استقبال زیادی نهاده شد.

در آن دوران اگرچه بعضی کاربران همچنان انفجار گلکسی نوت 7 را مسخره می کردند، اما از طرف دیگر گوشی های سامسونگ فروش بالایی داشتند. حتی بعد از عرضه پرحاشیه ترین گوشی تاریخ، برند سامسونگ و سری نوت با آسیب جدی روبرو نشدند.

سری نوت 10 ساله شده ولی سال جاری خبری از مدل نو نیست و کاربران هوادار این گوشی ها باید مدل های عرضه شده در سال 2020 را بخرند. در رابطه با عدم عرضه مدل نو این سری در سال 2021 گزارش های مختلفی منتشر شده ولی به نظر می رسد کمبود جهانی تراشه نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم داشته است. در هر صورت سامسونگ وعده داده که سال آینده شاهد عرضه مدل نو این سری خواهیم بود.

اگرچه بعضی گزارش ها از احتمال کنار گذاشتن گوشی های سری نوت و پر کردن جای خالی آن ها به وسیله گوشی های تاشو می گویند، اما در هر صورت نمی توانیم اهمیت زیاد این گوشی ها را کتمان کنیم. به نظر شما اگر شرکت دیگری هم با این حواشی و دردسرها روبرو می شد، مانند سامسونگ می توانست با موفقیت از آن عبور کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Central

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19803

به "گلکسی نوت 7؛ نگاهی دوباره به پرحاشیه ترین گوشی سامسونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی نوت 7؛ نگاهی دوباره به پرحاشیه ترین گوشی سامسونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید