یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی اسم نمود، جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- کارگردان نمایش ریچارد سوم که در اولین روز بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد جشنواره با مخاطب معنا پیدا می کند و آثار صرف جایزه و برنده شدن به صحنه نمی فرایند.

یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی اسم نمود، جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد

به گزارش خبرنگاران، مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش ریچارد سوم که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنه ای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه 11 تیر نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده، درباره شرایط کیفی این دوره از جشنواره گفت: وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی گشت حدود 20 روز بود که ویروس کرونا وارد کشور شده بود. بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز 99 مرحله اول و دوم بازبینی آثار جشنواره انجام و جشنواره هم در اواخر پاییز سال 99 برگزار شود که این امر میسر نشد.

وی یادآور شد: به علت موج های مختلف شیوع کرونا برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در بیشتر گروه ها به علت صرف هزینه های مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشنواره بیست و سوم هم نمی شود خرده گرفت.

بختیاری ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران، اظهار کرد: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه بیشتر گروه ها شد. برخی از گروه ها سالنی را که برای اجرا می خواستند در اختیارشان قرار نگرفت.

وی درباره مسائل پیش آمده برای اجرای نمایش ریچارد سوم، شرح داد: جدول اجراهای جشنواره روز پنجشنبه 10 تیر یعنی تنها یک روز مانده به اجرای ما منتشر شد. هر سال سالن اجرا از شب قبل در اختیار گروه ها قرار می گرفت تا کار نصب دکور و نور را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با طراحی صحنه و نور اجرا شده بپردازند. در این دوره سالن ساعت 8 شب و آن هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد. در نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم و به همین علت گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور اجرا شده هماهنگی لازم را پیدا کنند.

کارگردان نمایش ریچارد سوم درباره شرایط پیش آمده از روز سوم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای آثار بدون حضور مخاطب به علت آغاز موج تازه شیوع کرونا، تأکید کرد: دبیر و دبیرخانه جشنواره زحمت کشیدند و نمی شود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت ولی حداقل می شد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تا زمان فروکش کردن موج تازه شیوع کرونا به تعویق انداخت.

بختیاری با اشاره به اینکه نمایش ریچارد سوم را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به صحنه برده است، شرح داد: اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمی کردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل می گیرد. شاید برخی آثار دیگر هم ایده اجرای شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار می شود نه صرف جایزه دریافت. حضور مخاطب به جشنواره معنا می دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش ریچارد سوم گفت: من همیشه قسمتی از متن را می نویسم و متن در زمان تمرین ها تکمیل می شود. بر اساس ایده ای که داشتم شکل روایی اثر را به 2 قسمت قبل و بعد از پادشاهی ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. در دراماتورژی اجرا شده بر اثر شکسپیر و همچنین پلاتی که برای اجرا چیده بودم، تعدد بازیگران را از 50 به 4 بازیگر کاهش دادم. مصطفی لطیفی خواه، بهزاد حاجی حسینی، مریم قاسمی و فائزه امیری بازیگر این نمایش هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18682

به "یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی اسم نمود، جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی اسم نمود، جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید