10 آتشفشان خطرناک جهان

به گزارش دَبی بلاگ، آتشفشان ها، پدیده ای جذاب و در عین حال بسیار خطرناک هستند. تنها یک فوران کافی است تا به فاجعه ای عظیم مبدل گردد. در سراسر دنیا، کوه های آتشفشان زیادی وجود دارند که در صورت بیدار شدن، می توانند برای گردشگران و افراد محلی بسیار مرگ بار باشند. در این مقاله با ده کوه آتشفشان خطرناک سراسر دنیا آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

10 آتشفشان خطرناک جهان

ساکورا جیما (Sakurajima) در ژاپن

این آتشفشان که در جزیره کیوشو (Kyushu) واقع شده است، از سال 1955 به طور منظم، فعالیت می نماید. به دلیل قرار دریافت در یکی از پر جمعیت ترین نواحی کشور ژاپن، به عنوان یکی از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا شناخته می گردد و اغلب به عنوان وزووی شرقی نامیده می گردد. شهر کاگوشیما (Kagoshima) که 700,000 نفر جمعیت دارد تنها در چند کیلومتری این کوه واقع شده است. به همین دلیل است که دولت برنامه ای تدوین نموده تا با احداث پناهگاه هایی ویژه در این منطقه، افراد بتوانند به هنگام بروز حادثه و برای فرار از سقوط گدازه ها به آنجا پناه ببرند. آخرین فوران این کوه در مارس 2009 رخ داد و در جریان آن، خاکستر ها تا فاصله دو کیلومتری از اطراف کوه، پخش شدند.

اتنا (Etna) در ایتالیا

این آتشفشان، بلند ترین و فعال ترین آتشفشان در منطقه اروپا است و یک تهدید بسیار جدی برای ساکنان روستا ها و شهرهای جزیره سیسیل به شمار می رود. خطرناک ترین فوران این آتشفشان در سال 1669 رخ داد که در جریان آن، گدازه ها و مواد مذاب آتشفشانی، چندین روستای مجاور و بخش هایی از کاتانیا، شهری باستانی در شرق سیسیل را تخریب کردند. در سال 1992 دو رود تشکیل شده از مواد مذاب، جمعیت 8000 نفری این شهر را با خطری جدی روبرو کرد.

وزوو (Vesuvius) در ایتالیا

در ساحل زیبای ناپل (Naples)، کوه آتشفشان خطرناکی به خواب رفته است که در گذشته با به کام مرگ فرستادن همه جمعیت شهر، قدرت ویرانگرش را به نمایش گذاشته است. حدود یک قرن پیش از میلاد مسیح، فوران عظیمی در شهر های رومی پمپی (Pompeii) و هرکولانیوم (Herculaneum)، جان نزدیک به 25000 نفر را گرفت. امروزه این آتشفشان نه تنها به خاطر زندگی کردن سه میلیون ایتالیایی در مجاورت آن بلکه به این دلیل که مدت های مدیدی است که خاموش مانده، بسیار خطرناک است. دانشمندان معتقدند که هر چه زمان استراحت و خاموش ماندن یک آتشفشان، بیشتر باشد، فوران عظیم تر و قوی تری رخ خواهد داد. بعضی از تاریخ نویسان نیز معتقدند که در جریان حوادث پیش آمده، کل قسمت جنوبی اروپا در زیر خاکستر مدفون شده است.

مونت مراپی (Mount Merapi) در اندونزی

این کوه آتش یکی از خطرناک ترین آتشفشان ها در اندونزی است که تقریباً هر ده سال یک بار به طور متناوب، فوران می نماید. از قرن شانزدهم، این کوه به طور مداوم، بسیاری از ساکنان روستاهای اطراف را به کام مرگ فرستاده است. در نزدیکی این آتشفشان، شهر یوگیاکارتا (Yogyakarta) قرار گرفته و حتی چندین روستا نیز در دامنه های آن و در ارتفاع 1700 متری واقع شده اند. در سال 2006 در حدود 5000 نفر جان خود را از دست دادند و 200,000 نفر نیز بی خانمان شدند. بسیار تعجب آور است که با وجود احتمال رخ دادن فاجعه های عظیم، روستاییان همچنان در نزدیکی این کوه به زندگی ادامه می دهند. اما با این حال این کوه، خطرناک ترین آتشفشان اندونزی نیست.

پاپاندایان (Papandayan) در اندوزی

این آتشفشان که در جزیره جاوه (Java) در اندونزی واقع شده، تهدیدی جدی برای منطقه وسیعی از اطراف آن به شمار می رود. در سال 1772 این آتشفشان، 40 روستا را که در دامنه های این کوه قرار داشتند به طور کلی ویران کرد و بیشتر از 3000 نفر از ساکنان این منطقه را به کام مرگ کشاند. این آتشفشان هنوز هم به عنوان یک آتشفشان خطرناک شناخته می گردد. سکونت در این منطقه، به هیچ وجه توصیه نمی گردد و حتی برای آن، جریمه هایی نیز در نظر گرفته شده است. گذشته از همه این ها، انتشار گاز ها، زمین لرزه ها و فوران های کوچک رخ داده در سال های 1923، 1942 و 2002، پس لرزه های شدیدی را ثبت نموده است.

نیراگونگو (Nyiragongo) در کونگو

شاید این آتشفشان یکی از مرگ بار ترین آتشفشان های آفریقا باشد. هیچ جای دیگر در کره زمین، آتشفشان ها چنین دریاچه ها و رودخانه های عظیمی از مواد مذاب را ایجاد نمی نمایند. در سال 1977، جریان مواد مذاب، جان 100 نفر را گرفت و بر طبق گزارشات بعضی منابع، هزاران نفر به اشکال گوناگون، قربانی این حادثه شدند. در سال 2002، فوران دیگری به کشته شدن 45 نفر منجر شد، 15 درصد از ساختمان های شهر گوما (Goma) تخریب شد و نزدیک به 120000 نفر بی خانمان شدند.

پوپوکاتپتل (Popocatépetl) در مکزیک

در هفتاد کیلومتری مکزیکو سیتی، آتشفشان مرگ باری در زیر یخچال های طبیعی، پنهان شده است. این آتشفشان که در ارتفاع 5400 متری سطح دریا واقع شده است، تهدیدی جدی برای پایتخت و جمعیت 9 میلیون نفری آن و نیز شهرها و روستاهای متعددی که در نزدیکی آن قرار گرفته اند، به شمار می رود و بی رحم ترین آتشفشان در میان بیست آتشفشان دیگر در مکزیک است. در سال 2000 ده ها هزار نفر، این منطقه را تخلیه کردند و فوران موجب ذوب شدن یخچال ها شد. ساکنان محلی معتقدند که فوران آتشفشان، نشانه ای از خشم خداوند است؛ بنابراین به درستی رفتار کردن، بهترین راه برای جلوگیری از وقوع فوران آتشفشان است.

تید (Teide) در اسپانیا

بزرگ ترین آتشفشان دنیا در بهشت تنریف (Tenerife)، یکی از جزایر قناری، واقع شده است. گرچه در حال حاضر این آتشفشان غیر فعال است اما احتمال فوران آن در آینده ای نزدیک، بسیار بالا است به طوری که قدرت ویرانگری آن را می توان با آتشفشان وزوو مقایسه کرد. انجمن بین المللی آتشفشان شناسان، به دلایل علمی،آن را به عنوان یکی از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا نام گذاری نموده است.

سیرانگرا (Sierra Negra) در جزایر گالاپاگوس (Galápagos)

یکی از بزرگ ترین آتش فشان های مجمع الجزایر گالاپاگوس، سیرانگرا است که آخرین بار در سال 2005 فوران کرد. این مجمع الجزایر، توسط دانشمندان به عنوان فعال ترین منطقه آتشفشانی دنیا، در نظر گرفته می گردد. در 200 سال گذشته، تعداد بیشتر از 50 فوران در این منطقه به ثبت رسیده است. این طبیعت منحصر به فرد، دائماً در معرض خطر تخریب واقع شده است و با وجود داشتن زیبایی های طبیعی، بسیار خطرناک است.

یلواستون (Yellowstone) در وایومینگ (Wyoming)، آمریکا

با وجود اینکه آخرین فوران این آتشفشان 640,000 سال پیش رخ داده است، وجود آبفشان های گرمابی (hydrothermal) بر روی سطح داغ و گل و لای می توانند به شکل بالقوه، خطرناک باشند. دانشمندان معتقدند که اگر روزی این آتش فشان فوران کند، عواقب فاجعه آمیزی، دامن بخش های عظیمی از آمریکا و کانادا را خواهد گرفت. با این حال، متخصصان پیش بینی می نمایند که این فوران در 90000 سال آینده رخ نخواهد داد. منبع: Travel ViViمنبع: کجارو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5307

به "10 آتشفشان خطرناک جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 آتشفشان خطرناک جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید