آتش سوزی خانه تاریخی ساری اصلانی تعمدی بوده است

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور گفت: آتش سوزی خانه تاریخی ساری اصلانی براساس گزارش آتش نشانی این شهرستان تعمدی انجام شده است.

آتش سوزی خانه تاریخی ساری اصلانی تعمدی بوده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، فاطمه خدادادی با اشاره به آتش سوزی بخشی از خانه ساری اصلانی گفت: روز سه شنبه هفته جاری ساعت 15 و 30 دقیقه این خانه تاریخی دچار حریق شد که بلافاصله به آتش نشانی اطلاع رسانی شد و آن ها نیز با حضور به موقع در محل پیروز به اطفاء حریق شدند.

او ادامه داد: کارشناسان آتش نشانی شهرداری کنگاور پس از آنالیز جزئیات این آتش سوزی در گزارشی به میراث فرهنگی بر تعمدی بودن این حادثه توسط شخص یا اشخاصی ناشناس تاکید کردند.

خدادادی بیان داشت: با وجود تعویض قفل های این خانه در روزهای اخیر توسط نماینده میراث، ولی فرد یا افرادی با سوءنیت اقدام به آتش سوزی این خانه تاریخی نموده که وجود دو لاستیک در انبار الوارهای چوبی برای شعله ور شدن آتش سوزی که در روزهای قبل وجود نداشته اند، دلیلی بر اثبات تعمدی بودن این ادعاست.

او با بیان اینکه در این آتش سوزی خسارت جزئی به خانه تاریخی وارد شده، گفت: به یکی از پنجره ها و بخشی از شرق دیواره شمالی آسیب جزئی وارد شده و بخش غربی بنا که در سال گذشته مرمت و بازسازی شد، هیچ گونه خسارتی وارد نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کنگاور در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون مکاتبات زیادی توسط میراث فرهنگی برای جذب اعتبار مرمت این خانه قاجاری اجرا شده، یادآور شد: سال گذشته با اعتبار 90میلیون تومان بخش غربی این خانه توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

خدادادی در انتها با اشاره به اینکه بخشی از خانه ساری اصلانی در اختیار اوقاف و بخشی از آن هنوز در اختیار مالک است، اعلام کرد: باید خانواده عراقی و اداره اوقاف برای تامین اعتبار برای مرمت بخش شمالی خانه، بصورت جدی پای کار بیایند.

خانه تاریخی ساری اصلانی با مساحت 837 مترمربع متعلق به اواخر عهد قاجار است که توسط عبدالحسین خان ساری اصلانی در محله قدیمی در عمارت شهر کنگاور بنا شده که پیش از این نیز در بارندگی های فروردین ماه سال جاری یکی از اتاق های این خانه تاریخی کاملاً فروریخت و دیوارهای بیرونی بنا نیز سست شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2412

به "آتش سوزی خانه تاریخی ساری اصلانی تعمدی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی خانه تاریخی ساری اصلانی تعمدی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید