انیمه در خدمت گردشگری ، چگونه صنعت گردشگری ژاپن رشد کرد؟

به گزارش دَبی بلاگ، ژاپن از کشور هایی است که در سال های اخیر موردتوجه توریستان خارجی بوده؛ یکی از عوامل تأثیر گذار در رشد توریستی در این کشور صنعت انیمه است. این پویانمایی های ژاپنی به تنهایی در جذب عده زیادی توریست به ژاپن پیروز بوده اند، اما چگونه؟

انیمه در خدمت گردشگری ، چگونه صنعت گردشگری ژاپن رشد کرد؟

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- مریم سواری؛ ژاپن به علت داشتن معابد باستانی، آسمان خراش های نفس گیر و اماکن تاریخی همیشه یکی از مقاصد دنیاگردی در آسیا بوده است، اما در دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر دنیاگردی در ژاپن بوده ایم. در سال 2018 ژاپن تقریباً 31.2 میلیون دنیاگرد بین المللی را پذیرفت؛ شاید این رقم در مقایسه با آمار دنیاگردی در کشور های اروپایی رقم چشم گیری نباشد (در سال 2017 بریتانیا 37.6 میلیون، آلمان 37.4 میلیون و تایلند 35.4 دنیاگرد بین المللی را پذیرفته بودند)، اما از سوی دیگر هنگامی که صنعت دنیاگردی ژاپن را با درنظرگرفتن رشد بین المللی دنیاگردی آنالیز می کنیم، این اعداد و ارقام را می توان چشمگیر توصیف کرد؛ پس از بیش از 40 سال رشد میانه اندازه دنیاگردان بین المللی، ارقام ورود سالانه دنیاگردان به ژاپن نسبت به ده سال گذشته تقریباً 4 برابر شده است. به طور خلاصه می توان گفت که در سال های اخیر ژاپن طور قابل توجهی از میانه رشد بخش دنیاگردی بین المللی پیشی گرفته است.

فرهنگ انیمه

پیشرفت ژاپن در زمینه دنیاگردی دلایل بسیاری دارد، اما یکی از مهم ترین دلایل آن، مجذوب شدن مخاطبان دنیای به صنعت انیمه ژاپن است. با چشم پوشی از مجذوب کنندهیت صریح انیمه، جنبه عمیق تر و معنادارتری وجود دارد که انیمه به مخاطبان خود ارائه می دهد. انیمه بخش مهمی از زندگی طرف دارانش می باشد، اما چرا این قدر قدرتمند است؟ به این علت که چیز های بیشتری نسبت به صحنه های هیجان انگیز مبارزه و جزئیات پرجنب وجوش به مخاطب ارائه می دهد. نوع محتوایی که فراورینمایندگان ژاپنی توسعه می دهند مفاهیم عمیق تری نسبت به کارتون های آمریکایی دارد. به اسم مثال، فیلم های میازاکی مضامین تخریب محیط زیست، جنگ و مرگ، حرص، طمع و بسیاری از احساسات بشری را در بر می گیرند.

انیمه به طور صریح به طرف داران در خصوص امور فرهنگی ژاپن آموزش نمی دهد، اما خطوط داستان معمولاً حول فعالیت های روزمره می چرخد و به واسطه همین سبک است که ما با فرهنگ آنان آشنا می شویم. به اسم مثال، هنگامی که یک انیمه، دانش آموز دبیرستانی و زندگی روزمره اش را که شامل کلاس رفتن و تعامل باشخصیت های دیگر است به تصویر بکشد، مخاطب می تواند تفاوت های ظریف معمول را که فرهنگ روزمره یک جامعه تشکیل می دهد، درک کند.

انیمه؛ یک سفیر فرهنگی

اگرچه محبوبیت دنیاگردی انیمه در سال های اخیر افزایش یافته است، اما ریشه آن را می توان از دهه های اولیه پیدایش انیمه جست وجو کرد. در اواخر دهه 1980 بعضی از فروشگاه ها از تصویرگر های محلی برای احیای شهر استفاده کردند و مدل های فیزیکی شخصیت های مانگای خاصی که به وسیله آن تصویرگران نوشته و تصویرسازی شده بود در خیابان ها قرار داده شد. قطار ها و اتوبوس ها با تصاویر شخصیت های مانگا تزئین شدند و رویداد های مربوط به تصویرگران یا شخصیت های خلق شده به وسیله مردم برگزار گردید. مصرف نمایندگان محتوای مربوط به انیمه به تدریج باعث رشد و رونق دنیاگردی در ژاپن شدند. خیابان ها، ساختمان ها و منظره ها نشان داده شده در انیمه ها، مانگا ها و بازی های ویدئویی الهام بخش بسیاری از علاقه مندان به انیمه برای سفر به ژاپن هستند و بسیاری از آمار ثبت شده از دنیاگردی ژاپن مربوط به مکان هایی است که یا با صحنه های انیمه شباهت دارند و یا اینکه محل تولد تصویرگران معروف و به نامی هستند.

انیمه یک سفیر فرهنگی با تأثیر گسترده است که نه تن ها طرف داران را مجذوب خود می نماید، بلکه به آن ها راهی برای ورود به دنیای فانتزی ژاپن ارائه می دهد که مملو از تجربیات فرهنگی نو و بدون محدودیت های طبیعی است. کاراکتر ها هم شکلی از فرهنگ عمومی کشور هستند چرا که تماشاگران گرایش های مختلف مد، مصاحبه و فعالیت هایی را که در انیمه اتفاق می افتد را مشاهده نمایند و به فرهنگ ژاپن منسوب می دانند. بعضی از شخصیت ها حتی به اسم الگو برای مخاطبان خود عمل می نمایند. شخصیت هایی مانند Goku از Dragon Ball Z و Naruto از Naruto نمونه هایی از افراد مصمم و رهبران خوبی هستند که طرف داران دوست دارند به آن ها احترام بگذارند و از آن ها تقلید نمایند.

انیمه چگونه بر دنیاگردی تأثیر گذاشت؟

جدای موزه ها، پارک ها و مراکز خرید مختص انیمه که برای طرف داران بسیار هیجان انگیزند محبوبیت دنیاگردی در ژاپن با شیوه نوی از فراوری انیمه که در بسیاری از شرکت های فراورینماینده در سال های اخیر رایج شده افزایش یافت؛ شرکت های فراورینماینده انیمه در دهه نخست قرن 21 برای صرفه جویی در وقت و هزینه فراوری به جای خلق مکان های نو برای تصویرسازی پشت زمینه ها، آغاز به استفاده از ساختمان ها و جاده های مکان های خاصی که واقعاً وجود دارند.

این روش علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه ها تا حد غیرمنتظره ای دنیاگردی انیمه را توسعه داد و از آن جایی که بسیاری از طرف داران انیمه آرزوی ادغام دنیا فانتزی با واقعیت را داشتند در پی ماجراجویی و بازدید از مکان هایی رفتند که پیش از این در انیمه دیده بودند و دوست داشتند از واقعی بودن جاده ها، ساختمان ها و مغازه هایی که در انیمه می بینند مطمئن شوند. ظهور غیرمنتظره طرف داران جوان انیمه در شهر هایی که محیط طبیعی شان در انیمه ظاهر شده، ساکنان شهر ها را تشویق کرد که المان های انیمه ای بیشتری را در سطح شهر قرار دهند. برای مثال بسیاری از شهر ها برش های مقوایی از شخصیت های محبوب انیمه ها را در مغازه ها، هتل ها یا مکان های قابل توجه قرار می دهند و نقشه هایی را در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهند که بتوانند از نمای واقعی صحنه های مجذوب کننده انیمه بازدید نمایند. از آن جایی که بازدید از این گونه المان ها به وسیله دنیاگردی به اقتصاد محلی یاری می نماید دولت های محلی و ساکنان به همکاری با شرکت های فراورینماینده انیمه علاقه مند شدند.

یاری به اقتصاد محلی

این نوع نو دنیاگردی بر نحوه بازدید مردم از ژاپن تأثیر گذاشت، اگر بازدیدنمایندگان سابقاً فقط به شهر های بزرگ می رفتند امروزه تعداد بیشتری تشویق می شوند تا به خارج از شهر های بزرگ سفر نمایند و روستا های ژاپن را از نزدیک ببینند. کادوکاوا، نایب رئیس انجمن دنیاگردی انیمه در مصاحبهیی با ژاپن تایمز اسم کرد این کشور باید از افزایش شناخت انیمه ها و مانگا برای پیشبرد دنیاگردی و اقتصاد محلی استفاده کند: فرهنگ پاپ ژاپن در دنیا تبدیل به چیزی شده که می تواند با هالیوود هم طراز باشد.

رونق دنیاگردی در منطقه ها روستایی ژاپن منجر به افزایش تقاضا برای اقامت، حمل ونقل و رستوران جهت تأمین احتیاج های دنیاگردان شده. دولت ژاپن هم احتیاج به استفاده گسترده تر از سیستم های ترجمه چندزبانه و بعلاوه ایجاد تسهیلات را احساس نموده. با وجود رشد مالی بالقوه، مردم محلی هم با چالش هایی روبه رو شده اند که باید بر طرف گردد. مسافران باید درباره آداب ورسوم محلی آموزش ببینند و تشویق به رعایت این آداب عجیب وغریب محلی بشوند. ترافیک در منطقه ها روستایی هم تبدیل به یک چالش شده، اما دولت های محلی در حال حاضر در کوشش اند راهی برای یاری به توسعه دنیاگردی پایدار پیدا نمایند که به مردم محلی و دنیاگردان اجازه دهد بهتر با هم اختلاط نمایند.

انیمیشن و دنیاگردی در ایران

امروزه کافی است که کاربران شبکه های اجتماعی به چیزی واکنش نشان دهند و در افزایش محبوبیت آن یاری نمایند؛ همان کاری که ژاپن کرد. بینندگان انیمه تنها مصرف نمایندگان این تفریح محسوب نمی شوند بلکه برای آثار و حتی دنیاگردی در ژاپن تبلیغ هم می نمایند. تجربیات واقعی دنیاگردان از شهر هایی که به آن ها سفر کردند بدون احتیاج به کوشش زیاد در اینترنت به اشتراک گذاشته می شوند، کافی است که فقط سری به یوتیوب بزنید و حجم زیادی از ویدئو های دنیاگردان را ببینید!

بی شک ژاپن در روش و استراتژی ای که برای توسعه دنیاگردی خود دنبال کرد می تواند الگوی بسیار خوبی برای صنعت نوپای انیمیشن ایران باشد. انیمیشن های سینمایی ای همانند شاهزاده روم، فیلشاه و آخرین داستان که دهه گذشته به وسیله فراورینمایندگان ایرانی در داخل و خارج ایران به نمایش درآمدند، توانستند در گیشه های کشور های خارجی فروش خوبی داشته باشند و مخاطبین خارجی را جذب نمایند، این خود گویای این است که ایران از کشور های پیشتاز در عرصه انیمیشن به تعداد می آید. انیمیشن های ایرانی می توانند با نمایاندن منظره ها طبیعی و تاریخی منحصر به فرد کشورمان در قالب یک پویانمایی مجذوب کننده، با کیفیت و همراه شخصیت هایی به یاد ماندنی به مخاطب خارجی، در صنعت دنیاگردی هم به توسعه اقتصاد کشور یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20738

به "انیمه در خدمت گردشگری ، چگونه صنعت گردشگری ژاپن رشد کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمه در خدمت گردشگری ، چگونه صنعت گردشگری ژاپن رشد کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید