ایجاد شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان در وزارت علوم

به گزارش دَبی بلاگ، معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اخیراً در وزارت علوم شیوه نامه ایجاد شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان مصوب و مجوز آن صادر شده است.

ایجاد شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان در وزارت علوم

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، پیمان صالحی امروز در نشست مدیران مراکز راهنمایی شغلی در دانشگاه ها که به صورت برخط برگزار گردید، گفت: برای اینکه بتوانیم به هدف خود در اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها برسیم باید ورود دانشگاه ها و مراکز علمی را به حوزه احتیاج جامعه بیشتر کنیم که در این راستا توجه به شبکه ای از عناصر مرتبط باهم ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود شرایط موجود رابطه دانشگاه ها با جامعه و صنعت به شبکه ای از عناصر مختلف و مرتبط باهم احتیاج داریم گفت: باید سهم هر یک از این عناصر و بخش ها را در پازل ارتباط دانشگاه ها با جامعه و صنعت تعیین کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید نمود: باید سهم آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، سهم حوزه مهارت آموزی به دانشجویان، بحث مراکز تحقیق و توسعه شرکت ها و کارخانه ها، بحث خاتمه نامه ها و رساله های دانشجویی، بحث کارآموزی، مأموریت گرایی دانشگاه ها و بحث قرارداد های پژوهشی دانشگاه را در یک شبکه هم افزا تحلیل کنیم و نقش هر بخش را تعریف و برای تحقق آن برنامه ریزی کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه بحث راهنمایی شغلی و ایجاد مهارت کارآموزی و اشتغال برای دانش آموزان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: اگر ما نتوانیم دانشجویان را با مهارت های شغلی و حضور در بازار کار آماده کنیم در حقیقت زحمت ها، فعالیت ها و کوشش های ما در بخش آموزش چه آموزش ابتدایی و چه آموزش دانشگاهی به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و ناتمام می ماند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بنا به اهمیتی که بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و بحث تجاری سازی دانش و حل احتیاج های جامعه برای وزارت علوم داشت و با عنایت به تکثر و تنوع زیادی که در مأموریت های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم وجود داشت؛ معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد شد تا این معاونت به بحث شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولاتی که به یک سطح خاصی از فناوری رسیده اند یاری کند.

صالحی تاکید نمود: در بحث اشتغال دانش آموختگان کشور باید به این نکته توجه کرد که بخش زیادی از دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می نمایند لذا باید انتظار ما از وزارت علوم در مورد اشتغال دانش آموختگان متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه های دولتی باشد.

وی اضافه نمود: تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی در سطح کشور یکسان نیست و در استان های مختلف ما درصد های متفاوتی از مقدار تحصیل دانشجویان در دانشگاه های دولتی را داریم به نحوی که در بعضی از استان ها در حدود 40 درصد و در بعضی از استان ها نزدیک به 80 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی تحصیل می نمایند که این آمار ما را به این نتیجه می رساند که در استان هایی که تعداد دانشگاه های دولتی کم است باید برنامه های دیگری را برای راهنمایی شغلی دانش آموختگان پیش بینی کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در سال 1399 و 1400 رتبه بندی دانشگاه ها از لحاظ مقدار ارتباط با جامعه و صنعت با احتساب شاخص های نظیر مقدار ثبت قرارداد های دانشگاه ها با لحاظ کردن تعداد اعضای هیئت علمی، محاسبه و به دانشگاه ها ارسال شد گفت: بخشی از این شاخص ها به دوره های مهارت افزایی که دانشگاه برای دانشجویان برگزار کردند و درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها و داشتن مراکز راهنمایی شغلی اختصاص داشت.

صالحی در خاتمه تاکید نمود: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای اجرای بهتر برنامه های مراکز راهنمایی شغلی و تحقق اهداف کارآموزی و کارورزی دانشجویان، ارتباط و همکاری های خود را با مراکز صنعتی سازمان ها و شرکت های خصوصی توسعه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23696

به "ایجاد شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان در وزارت علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان در وزارت علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید