باور نمی کردند که ایران مدرن و تمیز باشد

به گزارش دَبی بلاگ، ایران مدرن تر، تمیزتر و حتی آرام تر از آن چیزی است که رسانه ها نشان می دهند. این نتیجه گیری 17 نماینده از آژانس های گردشگری اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، ترکیه، پرو و چین پس از یک هفته سفر در ایران است.

باور نمی کردند که ایران مدرن و تمیز باشد

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

این تور آشناسازی چندملیتی در شرایطی برگزار شده که عقب نشینی آژانس ها و توریست های خارجی از سفر به ایران همچنان ادامه دارد. مهم ترین علت آن تهدیدهای آمریکا است که ایران را در رسانه ها کشوری در آستانه جنگ نشان می دهد. عامل دیگری که گردشگران و آژانس های خارجی برای آمدن به ایران مردد نموده، ناآرامی های اخیر است.

خولیان، نماینده یک آژانس اسپانیایی است، می گوید: این تظاهرات و ناآرامی ها در همه کشورها اتفاق می افتد، ما در اسپانیا آن را تجربه نموده ایم، فرانسه هم مدت ها است شاهد برپایی اعتراضات مردمی است حتی در لبنان هم رخ داده، چیز عجیبی نیست. همه ما به زندگی ادامه می دهیم و توریست ها هم می آیند.

ژوآئو، مدیر یک آژانس های پرتغالی که در این تور حضور داشت نیز می گوید: من در ایران بودم و مشتری هایم از این که به چنین کشوری سفر نموده ام تعجب می کردند و مدام می پرسیدند مگر آنجا امن است و من ویدئوهایی را از خیابان و مردم می فرستادم که نشان دهم همه چیز امن است اما آن ها خیلی سخت باور می کردند.

سعید فکری ـ مدیر آژانس گردشگری و مجری این تور آشناسازی به ایسنا میگوید که ابتدا از 30 نفر برای تور آشناسازی ایران دعوت شده بود اما در نهایت به 17 نفر است. طبیعی است که بعضی از آنها احتیاط کردند و سفرشان را به تعویق انداختند.

او درباره اثر تورهای آشناسازی در تغییر شرایط گردشگری ایران، اظهار می نماید: با توجه به کاهش حجم سفر گردشگران خارجی باید سعی کنیم تعداد تورهای آشناسازی را افزایش دهیم. از طرفی وقتی ما از کشورمان خوب تعریف می کنیم دیگران کمتر باور و یا اعتماد می نمایند اما وقتی این تعریف ها را از هموطمن و یا هم زبانشان می شنوند باورپذیر است، برای همین از مدیران آژانس های گردشگری که در شبکه های اجتماعی هم حضور پررنگ دارند دعوت کردیم به ایران سفر نمایند. معتقدیم تبلیغ آن ها اثرگذاری بهتری دارد.

فکری اضافه می نماید: وقتی آن ها به ایران سفر می نمایند چیزهایی را می بینند که شاید از نظر ما دور یا بی اهمیت باشد ولی همین نکات ریز روی تصمیم و جدیت آن ها بیشترین اثرگذاری را دارد. از طرفی می توانند احساس خود را از آنچه در ایران دیده اند به دیگران بهتر منتقل نمایند.

این مدیر آژانس گردشگری درباره اثر برگزاری تورهای آشناسازی برای آژانس داران و رسانه ها در مقایسه با اینفلوئنسرها نیز می گوید: معتقدم در این شرایط هر کاری از دستمان برمی آید باید انجام دهیم. دعوت از اینفلوئنسرها خوب است ولی بستگی دارد چه کسانی جامعه هدف آنها هستند و چه اثری روی مخاطب دارند، مثلا عربستان اینفلوئنسر هایی را دعوت کرد که جامعه هدف وسیع و اثرگذاری بالایی دارند ولی ما چه کسانی را دعوت می کنیم!؟

وی ادامه می دهد: زمانی اروپایی ها در بالیوود فیلم می ساختند و سفر از هند به این قاره یکباره تا 500 درصد رشد می کرد، همان کاری که الان ترکیه انجام می دهد. طبیعتا دعوت از اینفلوئسرها و یا اقداماتی مثل فیلم سازی خوب است، ولی ضروری است قشری که سفر را برنامه ریزی می نماید و می فروشد هم در میان آن ها حضور داشته باشد، توجه به این مورد در کشور ما بیشتر ضرورت دارد؛ چرا که در جهان حضور آنلاینی ندارد و نمی تواند از بک پکرها درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه دعوت از اینفلوئنسرها و یا فیلم سازی به تنهایی فایده ای ندارد و در شرایط کلی کشور، سفر آژانس داران خارجی به ایران که می توانند در عین تبلیغ، تور بفروشد خیلی مهم تر و موثرتر است.

ارژنگ انتصاری ـ راهنمای این تور آشناسازی ـ نیز به ایسنا می گوید: در شرایطی که نظر سوء و اخبار منفی از ایران زیاد است وقتی آژانس داری به ایران می آید یعنی می خواهد با این کشور کار کند. نماینده پرو 26 ساعت پرواز داشت تا به ایران برسد، این یعنی برای همکاری جدی است. خیلی ها به حواشی سیاسی کاری ندارند، هرچند که اقدمات تخریب گرایانه علیه ایران بیش از کوشش های ما در گردشگری است.

او ادامه می دهد: ایران فراتر از تصورات این گروه بود از هتل ها گرفته تا رستوران ها. آن ها اصلا فکر نمی کردند ایران، یک شهر و یا حتی یک هتل مدرن داشته باشد. همه چیز برای شان غیرقابل تصور بود، حتی درباره اخباری که از ناآرامی ها شنیده بودند سوال می کردند کجا چنین اتفاقی افتاده اینجا که همه چیز آرام است. این موضوع برای مشتریانشان هم عجیب بود که چطور مدیر یک آژانس در چنین شرایطی به ایران رفته و برای این کشور تور گذاشته است.

انتصاری همچنین از برخورد بعضی موزه ها با تورهای آشناسازی گله می نماید و می گوید: با آن که هماهنگی شده و قرار بود ورودی موزه ها برای این گروه آشناسازی رایگان باشد اما در تهران با برخورد دیگری روبرو شدیم. طبق نامه ای که از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت شد موزه ها و اماکن تاریخی در استان های فارس، اصفهان و یزد با این تور همکاری نموده و هیچ هزینه ای با عنوان ورودی دریافت نکردند اما در تهران، کاخ گلستان طبق ضابطه عمل کرد و فقط 15 درصد تخفیف روی گروه را لحاظ کرد و موزه ملی هم با وجود آن که مدیر آن با 50 درصد تخفیف موافقت نموده بود اما عوامل دیگر، آن را رعایت نکردند و ورودی را کامل گرفتند. در اصل تهران تنها استانی بود که برخلاف نامه وزارت، با این تور آشناسازی همکاری نکرد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4458

به "باور نمی کردند که ایران مدرن و تمیز باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باور نمی کردند که ایران مدرن و تمیز باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید