باید تغییر مهمی در بودجه کشور ایجاد شود، اگر قرار است مردم به منظور حفظ سلامتی خودشان، کمتر در محیط کار حاضر شوند، می توان مثلاً 70 درصد حقوق به آنان پرداخت کرد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: مسعودنیلی مشاور پیشین حسن روحانی رئیس جمهوری به بررسی اقدامات دولت در دوره بحران کرونا پرداخت.

باید تغییر مهمی در بودجه کشور ایجاد شود، اگر قرار است مردم به منظور حفظ سلامتی خودشان، کمتر در محیط کار حاضر شوند، می توان مثلاً 70 درصد حقوق به آنان پرداخت کرد

به گزارش خبرنگاران او در بخشی از گفت وگوی خود با هفته نامه تجارت فردا ضمن انتقاد از برخی از راه حلهای اتخاذشده در این ایام تاکید کرد: سه رویکرد می توان به این موضوع [بحران کرونا]داشت. یک رویکرد این است که مهار بیماری را به گذر زمان بسپاریم و بگوییم در کشوری مانند ایران روزانه حدود دو هزار و 500 نفر به دلایل مختلف فوت می کنند -تصادف رانندگی، حوادث کار، سکته قلبی و... - حالا روزانه 140 تا 150 نفر دیگر هم با مرگ بر اثر کرونا به این تعداد اضافه شود. با این نگاه به سمت عادی شدن شرایط برویم. یک نگاه دیگر این است که این بیماری به سرعت رشد کرده و ممکن است منجر به فاجعه شود و چون سلامت جامعه مقدم بر هر چیزی است، دولت باید این مشکل را حل نماید. حالا می خواهد از بانک مرکزی پول بگیرد یا از صندوق توسعه ملی یا... برای مهار سریع ویروس باید تا جایی که می شود منابع بگیریم، هزینه کنیم و نگذاریم مشکل از این بدتر شود. هر دو نگاه ایراد دارد. اولی کاملاً مردود است و دومی هم دو اشکال اساسی دارد. اول آنکه از نگاه مالی نادرست است و تبعات آن ممکن است از خود کرونا هم بدتر باشد و دوم، چون جامعه پزشکی نمی تواند پاسخ قاطعی بدهد که این کار می تواند ظرف مدت معینی به مهار بیماری بینجامد، ممکن است هم چوب را بخوریم هم پیاز را. بنابراین رویکرد سوم -که اکنون وجود ندارد- این است که به دنبال راه حل هایی باشیم که اولاً، حداقل منابع را نیاز داشته باشد، ثانیاً به هدف درست اصابت کند و ثالثاً، از انگیزه های مردم برای رفع مشکل بهره ببرد.

مسعود نیلی در ادامه شرح داد: برای این مساله هم می توان به چند نکته توجه کرد؛ اول، نحوه و میزان شیوع بیماری در سطح کشور، در استان های مختلف ما متفاوت است. استان های تهران، اصفهان یا قم را با استان های بوشهر، کرمان و هرمزگان مقایسه کنید. میزان شیوع ویروس در این دو گروه بسیار متفاوت است. در کشوری که منابع بسیار کمی دارد، اعمال یک سیاست واحد برای کل کشور نادرست است. چون یا باید بدترین استان را ملاک قرار دهد یا بهترین استان را. اگر بهترین را ملاک قرار دهد نمی تواند مشکل را حل نماید و اگر بدترین را ملاک قرار دهد، منابع لازم را ندارد. میزان هزینه مهار کرونا در کرمان و اصفهان متفاوت است. در این شرایط راه حل درست این است که به صورت استانی به مقابله با کرونا بپردازیم.نکته دوم اینکه بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت در سرانجام نیمه اول فروردین ماه حدود60 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. ما 60 هزار داده درباره شغل، سن و جنس افراد مبتلا را داریم. می دانیم افراد مبتلا در کدام بخش مشغول به فعالیت بوده اند. می توانیم با این دیتاها رسته های فعالیت هایی را که بیشتر درگیر ویروس شده اند شناسایی و تجزیه و تحلیل کنیم و حمایت ها را بر اساس این دیتاها اعمال کنیم. آمار مبتلاها در کشور ما شامل اعداد کلی است. چرا دیتاها و داده ها برای سیاستگذاری استفاده نمی شود؟درست است که منابع محدود است. اما راه حل هایی وجود دارد که کل منابع را درگیر نکنیم. می توانیم استان ها را دسته بندی کنیم و رسته های فعالیت را - چه اداری و چه کسب وکارها را - تفکیک کنیم و بر حسب واقعیت های کشور تصمیم بگیریم.

این اقتصاددان و استاددانشگاه در سرانجام شرح داد: باید تغییر مهمی در بودجه کشور ایجاد شود. دولت در فروردین ماه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان را تصویب کرد. این یعنی اینکه دولت علامت می دهد من مشکل ندارم و شرایط عادی است. اگر قرار است مردم به منظور حفظ سلامتی خودشان، کمتر در محیط کار حاضر شوند، خوب می توان کسری از حقوق مثلاً 70 درصد آن را پرداخت. بودجه ای که نوشته و تصویب شده مخصوص این شرایط نبوده است. پس لازم است تغییرات مهمی در بودجه به وجود آید. از جمله اینکه لازم است برخی از ردیف های بودجه حذف شود. بودجه برخی نهادها و سازمان ها و تشکل ها به صورت موقت حذف شده و در مجموع بازنگری موثری در دخل وخرج کشور صورت گیرد.

اگر این اقدامات انجام نشود یا گرفتار رویکرد اول و ساده گیری زیاد مساله می شویم یا گرفتار رویکرد دوم می شویم و باید بحران زده سراغ بانک مرکزی برویم و منابع مالی به اقتصاد تزریق و مسائل جدیدی ایجاد کنیم که در آینده کشور را با مسائل زیادی روبرو خواهد کرد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8380

به "باید تغییر مهمی در بودجه کشور ایجاد شود، اگر قرار است مردم به منظور حفظ سلامتی خودشان، کمتر در محیط کار حاضر شوند، می توان مثلاً 70 درصد حقوق به آنان پرداخت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید تغییر مهمی در بودجه کشور ایجاد شود، اگر قرار است مردم به منظور حفظ سلامتی خودشان، کمتر در محیط کار حاضر شوند، می توان مثلاً 70 درصد حقوق به آنان پرداخت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید