تور اروپا: بحران منیزیم بلای جان خودروسازان اروپایی

به گزارش دَبی بلاگ، یک رسانه آلمانی با اشاره به کاهش شدید فراوری منیزیم از طرف کشور چین که از مواد اصلی فراوری آلومینیوم برای شرکت های خودرو سازی است، این را بعد از بحران تراشه معضل جدیدی برای به ویژه خودرو سازان اروپایی دانست.

تور اروپا: بحران منیزیم بلای جان خودروسازان اروپایی

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دویچه وله آلمان در مطلبی نوشت: چین در حال حاضر به علت مسائل انرژی منیزیم بسیار کمتری فراوری می نماید و این به نوبه خود مسائل زیادی را برای فراوری نمایندگان آلومینیوم که محصولات آن ها در صنعت خودرو استفاده می گردد ایجاد نموده است.

در ادامه این گزارش آمده است: عنصر شیمیایی منیزیم یک ماده خام مهم در ساخت آلیاژهای آلومینیوم است که به طور گسترده در فراوری خودرو استفاده می گردد. منیزیم عامل تقویت نماینده آلومینیوم است.

چین بر بازار جهانی منیزیم تسلط دارد، اما فراوری در ماه های سپتامبر و اکتبر به علت کمبود مداوم انرژی در این کشور متوقف شده است. در کشور چین اخیرا چندین مورد قطعی برق و جیره بندی طولانی مدت وجود داشته است و پکن از یک سو می خواست تقاضای فزاینده جهانی برای محصولات خود را برآورده کند و از سوی دیگر مصرف زغال سنگ خود را کاهش دهد.

با توجه به اینکه چین بیش از 80 درصد منیزیم جهان را فراوری می نماید این محدودیت ها به سرعت زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه اروپا به صورت ویژه به این ماده وابسته است و 95 درصد منیزیم آن از چین تامین می گردد.

اواخر اکتبر انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA)همراه با یازده انجمن صنعتی دیگر هشداری فوری درباره کمبود قریب الوقوع منیزیم صادر کردند.

این انجمن اظهار داشت : ما انتظار داریم تا سرانجام نوامبر ذخایر منیزیم در اروپا به اتمام برسد. به این ترتیب تنگناها در فراوری، تعطیلی کارخانه ها و از دست دادن مشاغل مرتبط نتیجه آن خواهد بود.

نورسک هیدرو، یک شرکت فراوری نماینده آلومینیوم نروژی است که به شدت به فراوری منیزیم در چین وابسته است .هالور مولاند، معاون ارشد این شرکت در این باره گفته است: ما نگران در دسترس بودن منیزیم هستیم. وی در عین حال گفت که ترکیبی از موجودی ما و تحویل هایی که در راه است برای امسال امنیت خوبی به ما می دهد.

مولاند بعلاوه گفت: فراوری آلومینیوم برای صنعت خودرو هنوز قطع نشده است. اما اگر قطع برق در چین و محدودیت های فراوری منیزیم تا سال 2022 ادامه داشته باشد ممکن است اوضاع تغییر کند.

در آخرین اجلاس سران شورای اروپایی در بروکسل در اواخر اکتبر هم آنگلا مرکل ، صدر اعظم آلمان و آندره بابیش، نخست وزیر جمهوری چک موضوع کمبود منیزیم را مطرح کردند. این دو مقام اروپایی هر دو بر کشورهایی حکومت می نمایند که صنعت خودرو نقش مهمی در آن ها ایفا می نماید.

به گفته تحلیلگران نبود فلزی که بتواند جایگزینی برای منیزیم در فراوری آلومینیوم باشد خطری بزرگ است. علاوه بر این موقعیت مسلط چین در بازار به این مفهوم است که سایر کشورهای فراوری نماینده حتی نمی توانند خلا موجود در تنگنای مداوم ایجاد شده از طرف چین را جبران نمایند.

منیزیم خود به هیچ عنوان کمیاب نیست و بر عکس یکی از 10 عنصر فراوان در پوسته زمین است که در مواد معدنی متعدد و بعلاوه سبزی برگ گیاهان وجود دارد. اما چین در فراوری این عنصر بر جهان تسلط دارد. از حدود 1.09 میلیون تن منیزیم فراوری شده در سراسر جهان در سال 2020 886000 تن از چین بوده و بعد از آن کشورهای روسیه و ایالات متحده با 65 هزار تن فراوری منیزیم قرار گرفتند.

بعد از کمبود تراشه حالا یک تنگنای تازه برای صنعت فراوری خودرو ضربه مهلکی برای این بخش خواهد بود. کمبود تراشه باعث کاهش فراوری میلیون ها خودرو شده و بحران آلومینیوم حالا این مشکل را تشدید خواهد نمود.

بر خودرو سازان، این مسئله سایر صنایعی را که به منیزیم احتیاج دارند را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد از جمله صنعت بسته بندی و یا فراوری نمایندگان لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی.

انجمن تجاری WV Metalle در آلمان هم هشدار داده که در صورت اتمام ذخایر منیزیم اروپا در اواخر نوامبر خطر تلفات هنگفت در زمینه فراوری وجود خواهد داشت.

به علت فراوری محدود منیزیم در چین قیمت این ماده رکورد بالایی را ثبت نموده است. اتحادیه های صنعتی اروپا در ماه اکتبر هشدار دادند که به جای مانده های منیزیم وارداتی با قیمت های گزاف حدود 10 تا 14 هزار دلار در هر تن معامله می گردد در حالی که در ابتدای امسال قیمت آن حدود 2 هزار دلار در هر تن بود. این امر باعث می گردد که شرکت های اروپایی نتوانند به صورت سود آور مواد حاوی منیزیم را فراوری و یا خریداری نمایند.

انجمن آلومینیوم اروپا انتظار دارد حتی در صورتی که فراوری منیزیم چین افزایش یابد بهبودی در شرایط اروپا ایجاد نگردد چرا که در این صورت هم چین به احتیاجهای بزرگ منیزیم داخلی خود اولویت خواهد داد.

این انجمن اعلام نموده که اتحادیه اروپا باید استراتژی بهتری برای تامین فلزات مورد احتیاج خود ایجاد کند تا در آینده از چنین بحران هایی جلوگیری گردد.

اما گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. اتحادیه اروپا قبلاً منیزیم را به عنوان یک ماده خام حیاتی طبقه بندی نموده است، اما بعید است که فراوری اروپا در آینده قابل پیش بینی شروع گردد. تسلط چین عمدتاً به این علت است که شرکت های آن بسیار مقرون به صرفه تر از رقابت بین المللی عمل می نمایند.

در همین حال، کمیسیون اروپا اعلام نموده است که مذاکراتی را با چین به منظور برطرف تنگناهای فوری شروع نموده است. این نهاد اروپایی بعلاوه اعلام نموده که در پی راهکار های بلند مدت برای مقابله با این وابستگی استراتژیک است.

کمبود تراشه هم تا به حال خسارت های زیادی را به خودروسازان اروپایی وارد نموده است.

شرکت خودروسازی اشکودا که زیر مجموعه گروه فولکس واگن آلمان است، چندی پیش اظهار داشت که در امسال میلادی، به علت کمبود جهانی تراشه حدود 250 هزار خودرو کمتر از برنامه فراوری خواهد نمود.

خودروسازان در سراسر جهان امسال مجبور به کاهش شدید فراوری خود شده اند چرا که اختلال زنجیره تامین و افزایش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی منجر به کمبود شدید تراشه های مورد احتیاج برای دستگاه های الکترونیکی شده است.

شرکت خودروسازی رنو فرانسوی هم اخیرا در بیانیه ای اظهار داشت به علت کمبود قطعات، در سال 2021 حدود 500 هزار دستگاه خودروی کمتری فراوری خواهد نمود. رنو در ژوئیه پیش بینی نموده بود فراوری امسال این شرکت به علت کمبود قطعات 200 هزار دستگاه کمتر خواهد شد. فروش سه ماهه سوم رنو 13 درصد کاهش یافت و به 9 میلیارد یورو (10.5 میلیارد دلار) رسید.

کمبود نیمه رساناهای ضروری برای فراوری خودروهای تازه به خودروسازان در سراسر جهان آسیب زده و باعث تعطیلی کارخانه ها و به تاخیر افتادن عرضه مدلهای تازه شده است. فروش خودرو در اروپا حتی کمتر از فروش سال 2020 خواهد بود که محدودیت های کرونایی مانع تحویل خودروها شده بود.

بر اساس آخرین گزارشی که دو خودروساز بزرگ اروپایی فولکس واگن و استلانتیس به اشتراک گذاشته اند، کمبود تراشه های نیمه رسانا در جهان، که ابتدا به وسیله روسای صنعت خودرو کم اهمیت تلقی می شد، بیشتر شده و آن ها در مجموع موجب کاهش فراوری 1.4 میلیون خودرو شده است.

دو شرکت هرکدام از کمبود فراوری در حدود 600000 خودرو در ماه های ژوئیه تا سپتامبر به علت کمبود نیمه رساناها به عنوان پردازنده های مورد احتیاج در سیستم های متعدد در خودروهای سنتی و الکتریکی خبر دادند. فولکس واگن، باکاهش 24 درصدی تحویل به مشتریان روبرو بود. فروش فورد نیز 27 درصد کاهش یافت.

هر دو شرکت مجبور به توقف مکرر فراوری در بعضی کارخانه ها به علت کمبود تراشه شده اند.

هربرت دیس، مدیر عامل فولکس واگن نیز گفته است: صنعت خودرو سازی بدترین بحران تراشه را پشت سر گذاشت و پیش بینی می کنیم شرایط فعلی در سه ماهه چهارم امسال با وجود تداوم محدودیت ها تا سال 2022 بهبود یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21671

به "تور اروپا: بحران منیزیم بلای جان خودروسازان اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: بحران منیزیم بلای جان خودروسازان اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید