تالی، غذای محبوب هند

به گزارش دَبی بلاگ، تالی | Thali از خوشمزه ترین غذاهای هند

برای بیشتر کسانی که به هند می فرایند غذاهای هندی پر از جذابیتند، غذاهای متنوع که گردشگران را بی اختیار به خود جذب می کنند. در بین غذاهای هند، تالی اهمیت خاصی دارد، غذایی خوشمزه و ارزان که در سفر به هند حتما با آن روبرو می شوید. این غذا ترکیبی از انواع خورش ها (کاری ها)، چاشنی ها و سبزیجات است که در کاسه های کوچک بر روی سینی بزرگ سرو می شوند و انواع طعم ها را در برمی گیرند، البته بسته به این که در شمال یا جنوب هند باشید غذاهای سینی کمی عوض می شوند. تالی راهی عالی برای لذت بردن از طعم ها و رنگ های غذاهای هندی است چون می توانید غذاهای متنوع را در تنها یک وعده غذایی و آن هم با قیمت مناسب میل کنید. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره تالی، یکی از محبوب ترین غذاهای هندی بیشتر حرف بزنیم.

تالی، غذای محبوب هند

کشور هند پر از شگفتی ست، جاذبه هایی متنوع که همه جور سلیقه ای را راضی می کند. اما اگر شکم گرد هم باشید در این سرزمین غذاهای متنوع و خوشمزه ای هست که البته پر ادویه و تندند چون آشپزی هند در ترکیب ادویه ها و طعم ها خلاصه شده است. یکی از لذت های سفر به هند امتحان غذاهای خوشمزه آن است، غذاهای پر ادویه و تند که بدون شک مشخصه اصلی غذاهای این سرزمین اند، هر چند که تعدادی از ما ایرانی ها چندان به این طعم تند عادت نداریم با این حال، اگر علاقمند به غذاهای تند باشید حتما از طعم غذاهای تند هندی خوشتان می آید. تنوع غذاهای هند در حدی است که پس از حدود 150 کیلومتر فرهنگ غذایی تغییر می کند.

قرار دادن غذاهای کوچک در یک ظرف از سنت های جالب شبه جزیره هند است. در این روش، در یک وعده با انواع خورش های گیاهی و گوشتی، چاشنی ها، سالاد دال، نان های نازک روغنی، انواع شیرینی ها و … از شما پذیرایی می شود. در آشپزی هندی به انواع طعم ها اهمیت زیادی داده می شود برای همین در تالی سعی شده تا طعم های اصلی یعنی شیرین، تند، شور، گس و تلخ در کنار هم قرار بگیرند تا در یک وعده غذایی از ترکیب عالی این طعم ها لذت ببرید. کاری ها معمولا طعم تند و تیزی دارند و البته در انواع کاری هایی که بر روی سینی گذاشته می شود تنوع خوبی به کار رفته است. در طب سنتی هند به خوراک و غذاها توجه ویژه ای می شود و معمولا سعی بر آن است که با خوردن غذاها بدن به تعادلی طبیعی برسد. در هند غذا نوعی دارو است که با مقداری تغییر در مقدار آن می توان حتی بیماری ها را هم درمان کرد.

تالی چیست؟

مثل بیشتر کلمه های هندی تالی هم بیش از یک معنی دارد، تالی در واقع نام ظرف غذاست، یک سینی گرد که قطر آن حدود 30 سانتی متر است و جنسش معمولا از فلز است و غذا بر روی آن سرو می شود. اما در اینجا منظورمان از تالی نوع خاصی از غذاست که در همه رستوران های هند پیدا می شود. تالی معمولا بر روی یک سینی بزرگ سرو می شود، ظرفی که در قدیم معمولا با برگ های موز درست می شد ولی امروز از جنس فلز است. در دور سینی کاسه هایی چیده می شود که درون آن ها پر از انواع خورش ها (کاری ها)، سبزیجات و چاشنی های خوشمره است. در وسط سینی هم بسته به منطقه ای که در ان هستید برنج یا نان گذشاته می شود.

وقتی تالی سفارش می دهید یک سینی که کاسه هایی هم مقدار به زیبایی در دور آن چیده شده و پر از غذاهای رنگارنگ است برایتان آورده می شود. تالی یک غذای کامل و متنوع است که از 10 تا 15 تا خوراکی و غذای مختلف تشکیل شده که بر روی یک ظرف سرو می شوند. تالی حجم زیادی دارد پس حتما قبل از رفتن به رستوران چند ساعتی غذا نخورید تا با اشتهای زیاد به سراغ این غذا بروید. اصلیت این غذا برای جنوب هند است اما امروز این غذا، هم در نواحی جنوبی و هم شمالی پیدا می شود. مردم جنوب هند بیشتر برنج خور هستند برای همین در این منطقه در وسط سینی های تالی معمولا به جای نان برنج گذاشته می شود.

در گذشته مردم تالی را با دست می خوردند آن هم با دست راست، و برای ریختن خورش ها (کاری ها) بر روی برنج هم از دست چپ استفاده می کردند. غذاهایی که در تالی سرو می شود از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارد و در کاسه های کوچکی به نام کاتوری سرو می شود. این کاتوری ها در دور سینی گرد چیده می شوند و در آن ها غذاهایی مثل برنج، دال، سبزیجات، روتی، داهی (Dahi)، ترشی و … ریخته می شود. برنج یا روتی قسمت اصلی این غذاست که در وسط سینی تالی قرار می گیرد و در دور آن ها هم کاری های سبزیجات چیده می شوند. بسته به رستوران یا ناحیه ای که در آن هستید تالی از غذاهای بومی هر منطقه تشکیل شده است. با این حال به طور کلی تالی با انواع مختلف نان ها مثل پوری و روتی و انواع مختلف خورش های سبزیجات شروع می شود، اما در جنوب هند خبری از نان نیست و تالی به همراه برنج خورده می شود. اگر مرغ دوست دارید تالی مرغ سفارش دهید که شامل برنج، نان، مرغ کره ای، ترشی، سالاد و … است. اگر در پی تالی های سالم تر هستید به سراغ تالی ماهی بروید، این سینی بزرگ شامل کاری ماهی، ترشی، سالاد و .. است.

منبع: food52.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23295

به "تالی، غذای محبوب هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالی، غذای محبوب هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید