غذاهای سنتی تبریز ، با یکبار امتحان عاشق همیشگی این غذاها می شوید

به گزارش دَبی بلاگ، تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در شمال غربی کشور عزیزمان واقع شده است. تبریز مانند تمامی شهرهای دیگر ایران دارای غذاهای خوشمزه محلی زیادیست که پیشنهاد می کنیم در سفر به آن جا حتما آن ها را امتحان کنید و از غذاهای محلی تبریز بچشین. در این بخش قصد داریم به معرفی معروف ترین غذاهای سنتی تبریز پرداخته و اطلاعاتی در خصوص هریک از آن ها به شما عزیزان بدهیم. با ما در ادامه این مطلب و غذاهای تبریزی همراه باشید.

غذاهای سنتی تبریز ، با یکبار امتحان عاشق همیشگی این غذاها می شوید

کوفته تبریزی

حتما تا به امروز نام این غذای خوشمزه از غذاهای تبریزی را شنیده اید. نمونه ای از غذاهای سنتی تبریز ، کوفته تبریزی در بسیاری از بخش های کشورمان به وسیله کدبانوهای ایرانی طبخ می گردد. اما اصل این غذا همان طور که از نامش پیداست، مربوط به شهر تبریز می باشد. برای تهیه این غذا از گوشت، لپه و سبزیجات کوفته استفاده می گردد. در گذشته برای آماده کردن مواد کوفته، گوشت را در یک هاون سنگی می کوبیدند تا نرم گردد اما امروزه از گوشت چرخ نموده برای پخت آن استفاده می گردد. گوشت، لپه نیم پز شده و سبزیجات را به خوبی باهم مخلوط نموده و به صورت گلوله هایی در می آورند و موادی مانند گردو، آلو، پیاز سرخ شده، زرشک و گاهی نیز تخم مرغ را در وسط آن قرار می دهند. گلوله های آماده شده را در سسی که از رب گوجه فرنگی، آب و زعفران آماده نموده اند، قرار می دهند تا کوفته ها بپزد. سپس آن ها را در ظرفی چیده و با پیاز سرخ شده، زرشک و گردو تزیین می نمایند.

خورش هویج

برای تهیه این خورش از غذاهای تبریزی می توان به دلخواه از مرغ یا گوشت استفاده کرد. ابتدا هویج ها را به صورت خلالی در آورده، به آن نمک زده و سرخ می نمایند. سپس پیاز را تفت داده و مرغ یا گوشت را درون آن کمی سرخ نموده و با اندازهی آب و رب گوجه می پزند. اضافه کردن زعفران به مرغ می تواند طعم بهتری به غذا بدهد. سپس آلو را به مرغ یا گوشت اضافه نموده و می گذراند تا کاملا بپزد. سپس هویج ها را با اندازهی آب لیمو ترش به گوشت پخته شده اضافه می نمایند. آب لیمو باعث گرفتن شیرینی هویج می گردد. خورش هویج یکی از محبوب ترین غذاهای محلی تبریزی است.

کوکوی لوبیا سبز

این کوکوی خوشمزه یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی تبریزی است که از لوبیا سبز، گوشت چرخ نموده، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران تهیه می گردد. این کوکو معمولا در مهمانی ها سرو شده یا در ماه رمضان بر روی سفره افطار تبریزی ها دیده می گردد. برای تزیین کوکوی لوبیا سبز از زرشک استفاده می نمایند.

دویماج

در مجموعه غذاهای تبریزی و غذاهای محلی تبریزی دویماج از ترکیب نان خشک تبریزی، پنیر محلی، کره، گردو و سبزی شامل تره، جعفری، ترخون و پونه تهیه می گردد. دویماج را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده در عصرانه سرو می نمایند.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو غذایی است که امروزه در بیشتر نقاط ایران تهیه می گردد. اصلیت این غذا از غذاهای سنتی تبریز مربوط به شهر تبریز است و به زبان آذری به آن یبراخ دلماسی گفته می گردد. برای تهیه این دلمه از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی یا به زبان محلی ساری یاغ، پیاز سرخ نموده و سبزی دلمه شامل شوید، مرزه، تره استفاده می نمایند. دلمه برگ مو معمولا به عنوان پیش غذا در مجالس و مهمانی ها سرو می گردد.

دیزی سنگی

دیزی سنگیتبریز یکی از خوشمزه ترین آب گوشت هایی است که پیشنهاد می کنیم حتما در سفر خود به این شهر آن را امتحان کنید. این دیزی های بی نظیر معمولا در تمامی رستوران های سنتی این شهر طبخ می شوند و هواداران زیادی نیز دارند. برای تهیه دیزی از گوشت گوسفندی، دنبه، پیاز، لپه، سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی استفاده می گردد. البته امروزه به جای لپه از نخود استفاده می نمایند. این غذا از غذاهای تبریزی معمولا به همراه نان سنگک، سبزی خوردن، پیاز، ترشی سیر و دوغ محلی سرو می گردد.

آش ماست

در فهرست غذاهای محلی تبریز می توانید انواع آش های خوشمزه را پیدا کنید. آش ماست یکی از خوشمزه ترین آش های این شهر است که از ترکیب برنج، آب گوشت، سیب زمینی، پیاز، عدس، نخود، لوبیا، کلم برگ، هویج، ماست و سبزی آش تهیه می گردد. گاهی به جای ماست از کشک در این آش استفاده نموده و به آن رشته نیز اضافه می گردد. در این صورت به آن آش کشک می گویند.

آش گوجه فرنگی

در مجموعه غذاهای تبریزی و در کل غذاهای سنتی تبریز و از دیگر آش های خوشمزه و پرطرفدار تبریزی می توان به آش گوجه فرنگی اشاره نمود. این آش با لوبیا چیتی، بلغور، برنج، پیاز داغ، تره و جعفری و اندازه زیادی گوجه فرنگی تهیه می گردد. از این رو علاوه بر خوشمزه بودن خوش رنگ نیز می باشد. به جای لوبیا چیتی در این آش می توان از لوبیا چشم بلبلی نیز استفاده کرد. برای چاشنی این غذا از آب غوره استفاده می گردد به همین علت این آش طعمی ترش دارد. به این آش با همین ترکیب و با اندازه کمتری گوجه، آش آب غوره گفته می گردد.

آش اوماج

آش اوماج یکی از انواع آش های تبریزی و غذاهای محلی تبریزی است که معمولا در فصل زمستان طبخ می گردد. برای تهیه این آش از عدس، سبزی آش شامل ریحان، تره و مرزه، پیاز، فلفل، زردچوبه و اوماج استفاده می گردد. برای درست کردن اوماج یا رشته، آرد را خمیر نموده و رنده می نمایند. این آش برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

آش کلم قمری

آش کلم قمری یاداش کلم آشی از جمله آش های مخصوص تبریز است که فقط در این شهر طبخ می گردد. برای تهیه این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، سبزی شامل تره، جعفری و کروز، گوجه فرنگی، رب گوجه و فلفل استفاده می گردد. برخی از افراد، خصوصا قدیمی تر ها کشک نیز به این آش اضافه می نمایند. در دیگر غذاهای تبریزی از نعناع خشک نیز برای تزیین استفاده می گردد.

آش میوه

آش میوه همان طور که از نامش پیداست از ترکیب تعدادی از میوه ها در کنار حبوبان و سبزیجات تهیه می گردد. موادی که برای تهیه این آش استفاده می گردد عبارتند از آلو، آلوچه، زردآلو، آلبالو، زغال اخته، هویج، کلم برگ، پیاز، نخود، لوبیا، رب گوجه فرنگی، تره، جعفری و رشته آشی. این آش یک طعم ترش و ملس دارد و چاشنی آن سرکه می باشد که در انتهای پخت به آن اضافه می گردد.

آش شیله عدس

شیله عدس شاید برای خود تبریزی ها نیز کمی ناآشنا باشد و کمتر کسی نام آن را شنیده باشد. این آش یکی از قدیمی ترین غذاهای تبریزی است که امروزه کمتر پخته می گردد. محتویات آش شیله عدس عبارتند از عدس، برنج، بلغور، پیاز، رب گوجه فرنگی و سبزی محلی کالش.

شوربای تره

شوربای تره یا به زبان آذری سوزی شورباسی یک شوربای سنتی تبریزی است که همچون آش شیله عدس امروز کمتر پخته می گردد و نام آن شاید برای خیلی ها آشنا نباشد. برای تهیه این غذا از تره، سیب زمینی، گوجه فرنگی، روغن، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی و ادویه استفاده می گردد. بهتر است از روغن حیوانی در پخت شوربای تره استفاده گردد.اگر به تبریز می کنید پیشنهاد می کنیم غذاهای خوشمزه محلی این شهر را حتما امتحان کنید. برخی از این غذاهای در رستوران های سنتی به راحتی قابل دسترسی هستند و می توانید آن ها را نوش جان کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28668

به "غذاهای سنتی تبریز ، با یکبار امتحان عاشق همیشگی این غذاها می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی تبریز ، با یکبار امتحان عاشق همیشگی این غذاها می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید