معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان

به گزارش دَبی بلاگ، شهر اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران و یکی از توریستی ترین شهرهای این کشور بوده که آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده است. این شهر مکان ها و بناهای تاریخی بسیاری دارد که برخی از آن ها در میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند. در کنار مکان های گردشگری جذاب و دیدنی اصفهان، غذاهای محلی اصفهان نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته و در بین آن ها از محبوبیت زیادی برخوردارند. از جمله معروف ترین شیرینی سنتی اصفهان که معمولا به عنوان سوغاتی نیز خریداری می شود، می توان به شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، پولکی و گز اصفهان اشاره کرد. با ما همراه باشید تا با تعدادی از غذاهای سنتی اصفهان آشنا شوید.

معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان

شله بریان با زیره

شله بریان با زیره که در زبان محلی به آن شلو بریونی زیره گفته می گردد، یکی از لذیذترین غذاهای سنتی اصفهان است که از گوشت دنده گوسفندی و خرده برنج های لنجانی تهیه می گردد. در کنار برنج و گوشت، از پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زیره سیاه برای طعم دادن به این غذای خوشمزه استفاده می گردد. بوی خوش زیره، عطری دلپذیر و دوست داشتنی به شله بریان می دهد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان نمایید.

پلو ماش و قمری

یکی از غذاهای محلی اصفهان، پلو ماش و قمری است. همانطور که از نام این غذا پیداست، در تهیه این پلو از برنج، کلم قمری و ماش استفاده می گردد. سبزی پلویی، پیاز، گوشت چرخ شده، روغن، نمک و فلفل مواد دیگری هستند که در این غذا مورد استفاده قرار می گیرند.

حلیم گوشت و عدس

حلیم یکی از معروف ترین غذاهای سنتی اصفهان است که در انواع مختلف طبخ و آماده می گردد. یکی از لذیذترین حلیم ها، حلیم گوشت و عدس است که همانطور که از نامش پیداست، در تهیه آن گوشت و عدس بکار رفته است. در کنار این مواد از پیاز، تره، جعفری، نعناع خشک شده، گردو، دارچین، روغن، نمک و فلفل نیز در این غذا استفاده می گردد.

خورشت ماست

یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای اصفهانی در بین گردشگران، خورشت ماست می باشد. این خورشت با خورشت های دیگری که تا به امروز دیده اید، متفاوت بوده و طعم و ظاهری خاص دارد. در تهیه خورشت ماست از موادی چون ماست چکیده، مرغ، زرده تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می گردد. خورشت ماست رنگی زرد و جذاب داشته و طعم آن نیز ترکیبی از شیرینی و ترشی می باشد. این خورشت معمولا به عنوان پیش غذای ثابت در میهمانی ها و مراسم ها بر روی سفره اصفهانی ها قرار می گیرد.

گوشت و لوبیا

اصفهانی ها از ترکیب گوشت گوسفند، برنج، لوبیای سفید، شنبلیله، تره، جعفری، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه، غذایی خوشمزه و لذیذی طبخ می کنند که به آن گوشت و لوبیا یا یخنی لوبیا گفته می گردد. این غذا به صورت سنتی در دیگ های مسی پخته می گردد. پس از پخته شدن آب غذا را از آن جدا کرده و دیگر مواد را درون یک کاسه می کوبند. آب این غذا مانند آب گوشت با نان ترید شده خورده می گردد. اصفهانی ها گوشت و لوبیا را به همراه ترشی و سبزی خوردن سرو می کنند.

نخودآب

نخودآب یک غذای ساده و در عین حال مغذی است که به دلیل داشتن نخود فواید بسیاری برای بدن دارد. این غذا در بین غذاهای سنتی اصفهان از نخود، پیاز داغ، آرد گندم و ادویه جاتی چون نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می گردد و معمولا به همراه آبغوره یا سرکه سرو می گردد.

اماج چغندر و سرکه

اماج چغندر را می توان یکی از قدیمی ترین غذاهای محلی اصفهان معرفی کرد که به خاطر طعم و رنگ فوق العاده ای که دارد، جز لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای بومی این استان محسوب می گردد. برای درست کردن این غذا، چغندر رنده شده را با مقداری آب پخته و سپس مقداری آرد به آن اضافه می کنند تا قوام بیاید. در هنگام سرو این مورد در بین غذاهای محلی اصفهان، سرکه نیز به این غذا اضافه می گردد. در برخی موارد برای خوشمزه تر شدن اماج چغندر، مقداری نعناع داغ نیز به آن می افزایند.

انواع شیرینی های اصفهان

شیرینی سنتی اصفهان بخش دیگری از خوراکی های این استان کشورمان هستند که جز سوغاتی های پرطرفدار این منطقه نیز محسوب می شوند. محال است به اصفهان سفر کنید اما طعم خوشمزه گز و پولکی اصفهانی را نچشید.

گز

گز، یکی از معروف ترین شیرینی سنتی اصفهان و مهمترین سوغاتی این شهر است. براساس تاریخ قدمت این شیرینی به 450 سال پیش و به دوران صفویان بر می گردد. نام این شیرینی از درختی به نام انگبین گرفته شده که از عصاره آن در تهیه گز استفاده می شده است. امروزه به دلیل گران بودن عصاره انگبین کمتر از آن استفاده می گردد و گزانگبین به میزان بسیار کمی تولید می گردد. کارخانه های تولیدی گز از موادی چون شکر، گلوکز، سفیده تخم مرغ، گلاب، بیدمشک، مغز پسته، خلال بادام و فندق برای تهیه این شیرینی خوشمزه استفاده می کنند.

پولکی

حتما چای و پولکی را برای یک بار هم شده امتحان کرده اید. پولکی شیرینی سنتی اصفهان است که از ترکیب شکر و آب تهیه شده و به صورت دایره های کوچک و نازکی شکل داده می گردد. این شیرینی در انواع مختلف تهیه شده و برای طعم دادن به آن از موادی چون زعفران، هل، لیموی عمانی، پسته، کنجد، پودر نارگیل استفاده می گردد.

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی نوعی شیرینی ساده و سبک است که از آرد برنج تهیه می گردد. برای درست کردن این شیرینی علاوه بر آرد برنج، از گلاب، شکر ساییده شده، تخم مرغ و زعفران نیز در تهیه این شیرینی استفاده می گردد. شیرینی برنجی در قالب ها و انواع مختلف تهیه می گردد که از بین آن ها می توان به برنجی های کاکائویی اشاره کرد.

شیرینی برشتوک

از دیگر شیرینی های سنتی اصفهان می توان به شیرینی برشتوک اشاره کرد. این شیرینی از ترکیب آرد گندم، آرد نخودچی، روغن جامد، پودر هل و پودر کاکائو تهیه می گردد. برشتوک با خلال پسته یا بادام تزیین شده و به صورت لوزی های کوچکی برش داده می گردد.

شیرینی کرکی

یکی از انواع شیرینی های سنتی اصفهان، شیرینی کرکی است که بیشتر در آغاز فصل بهار تهیه می گردد. خانواده های اصفهانی این شیرینی را در ایام عید نوروز در کنار شیرینی های دیگر قرار داده و برای پذیرایی از میهمانان خود از آن استفاده می کنند. شیرینی کرکی از ترکیب سه آرد گندم، برنج و آرد نخود تهیه می گردد. شکر، روغن جامد، تخم مرغ، پودر هل و زعفران از دیگر موادی است که در پخت این شیرینی بکار می روند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2265

به "معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید